Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Nowelizacja Ustawy COVID-19 - zwana potocznie Tarczą 2.0 - wprowadza kolejną zmianę przepisów Kodeksu Spółek Handlowych dotyczącą zdalnego funkcjonowania organów spółek kapitałowych, stanowiącą istotne uzupełnienie przepisów wprowadzonych Ustawą COVID-19.
Głosowanie tajne na odległość
Zgodnie z przepisami Tarczy 2.0 rada nadzorcza spółki z o.o. albo spółki akcyjnej może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość także w sprawach, dla których umowa albo statut spółki przewiduje głosowanie tajne. Rada nadzorcza może podjąć uchwałę w powyższych trybach, o ile żaden z członków rady nadzorczej nie zgłosi sprzeciwu. Jednocześnie spółka powinna dostarczyć środki bezpośredniego porozumiewania się na odległość, które zapewnią tajność głosowania członkom rady nadzorczej.
Umożliwienie podejmowania uchwał za pomocą środków porozumiewania się na odległość (np. w sprawie wyboru członków zarządu, wyboru przewodniczącego rady nadzorczej i innych sprawach dla których zastrzeżono tajność głosowania w umowie lub statucie spółki) ułatwi działalność spółek kapitałowych również po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Zapis na akcje w formie elektronicznej
Przepisy Tarczy 2.0 wprowadzają możliwość zapisu na akcje spółki akcyjnej w postaci elektronicznej. Zapis na akcje w postaci elektronicznej wymaga wypełnienia formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym oraz opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, pod rygorem nieważności zapisu. Taki zapis nie musi zawierać podpisów subskrybenta oraz spółki albo innego podmiotu upoważnionego do przyjmowania zapisów i wpłat na akcje. Jego przyjęcie wymaga jednak poświadczenia przez podmiot przyjmujący zapis.
Brak opatrzenia podpisem elektronicznym, zaufanym, czy osobistym lub brak wszystkich wymaganych danych (oznaczenie liczby i rodzajów subskrybowanych akcji, wysokość wpłaty dokonanej na akcje; zgoda subskrybenta na brzmienie statutu, jeżeli subskrybent nie jest akcjonariuszem spółki, adres podmiotu upoważnionego do przyjmowania zapisów i wpłat na akcje) powoduje nieważność takiego oświadczenia subskrybenta. Wprowadzona zmiana i ułatwi spółkom proces podwyższania kapitału, w tym także w przypadku gdy kapitał pozyskiwany jest za pośrednictwem platform crowdfundingu udziałowego.
Udział w zgromadzeniu obligatariuszy za pomocą środków porozumiewania się na odległość
Tarcza 2.0 umożliwia zdalne funkcjonowanie zgromadzenia obligatariuszy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, chyba że warunki emisji stanowią inaczej. O trybie odbycia zgromadzenia obligatariuszy postanawia zwołujący zgromadzenie. Udział w zgromadzeniu obligatariuszy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:
dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym wszystkich osób uczestniczących w zgromadzeniu obligatariuszy, w ramach której mogą one wypowiadać się w toku obrad zgromadzenia obligatariuszy, przebywając w innym miejscu niż miejsce obrad zgromadzenia obligatariuszy;
wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku zgromadzenia obligatariuszy.
W ogłoszeniu o zwołaniu zgromadzenia powinny się znaleźć informacje o sposobie uczestnictwa w zgromadzeniu obligatariuszy i wykonywania głosu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Wymogi dotyczące udziału obligatariuszy w zgromadzeniu powinny być ograniczone jedynie do identyfikacji obligatariuszy i zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej. Lista obligatariuszy głosujących przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej powinna być dołączona do protokołu.
Możliwość wprowadzenia zmiany w zakresie załączania sprawozdań finansowych za poprzedni rok obrotowy w propozycji nabycia obligacji
W związku z tym, że Ustawą COVID-19 przewidziano możliwość przedłużenia terminu na sporządzenie sprawozdań finansowych, niezbędne stało się - w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii - wprowadzenie możliwości wydłużenia terminu, o którym mowa w art. 35 ust. 3 ustawy o obligacjach. Jeżeli zmiany nie zostałyby wprowadzone, to de facto skróceniu uległby termin w jakim emitent obligacji może udostępnić propozycję nabycia obligacji (takie udostępnienie nie może bowiem - zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o obligacjach - nastąpić później niż 15 miesięcy od dnia bilansowego, na który sporządzone zostało sprawozdanie finansowe).
Tarcza 2.0 umożliwia także uczestnikom funduszu inwestycyjnego zdalny udział w organach funduszu. Rodzaj organów funkcjonujących w funduszach inwestycyjnych uzależniony jest od rodzaju funduszu inwestycyjnego. W otwartych funduszach inwestycyjnych oraz w specjalistycznych funduszach inwestycyjnych otwartych funkcjonuje zgromadzenie uczestników. Zgromadzenie inwestorów może zostać powołane w zamkniętych funduszach inwestycyjnych. Rada inwestorów może natomiast zostać utworzona w specjalistycznych funduszach inwestycyjnych otwartych oraz zamkniętych funduszach inwestycyjnych.
Udział w zgromadzeniu uczestników/ zgromadzeniu inwestorów/ posiedzeniu rady inwestorów („Zgromadzenie/Posiedzenie”) może się odbyć przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, chyba że statut funduszu stanowi inaczej. Zwołujący Zgromadzenie/Posiedzenie postanawia o udziale w Zgromadzeniu/Posiedzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Udział w Zgromadzeniu/Posiedzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:
dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym wszystkich osób uczestniczących w Zgromadzeniu/Posiedzeniu w ramach której mogą się wypowiadać w toku obrad Zgromadzenia/ Posiedzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad Zgromadzenia/Posiedzenia;
wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku Zgromadzenia/Posiedzenia.
Wymogi dotyczące udziału w Zgromadzeniu/Posiedzeniu powinny być ograniczone jedynie do identyfikacji uczestników/inwestorów lub członków rady inwestorów i zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej. Lista uczestników/inwestorów głosujących przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej powinna być dołączona do protokołu. Zawiadomienie o zwołaniu zgromadzenia uczestników powinno zawierać informacje o sposobie uczestniczenia w zgromadzeniu uczestników i wykonywania głosu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
Zdalne podejmowanie decyzji przez KNF
Nowelizacja przewiduje również rozszerzenie cyfryzacji działalności KNF. Obok bowiem wprowadzonej na podstawie Ustawy COVID-19 możliwości zdalnego udziału w posiedzeniu, wprowadzono obecnie możliwość wydawania decyzji administracyjnych i postanowień KNF w postaci dokumentu elektronicznego i opatrywane przez Przewodniczącego Komisji lub jego Zastępcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, także w przypadkach innych niż przewidziane w przepisach KPA.
Umożliwienia GPW skrócenia terminu wejścia w życie zmian w regulaminie giełdy
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii spółka prowadząca rynek regulowany (Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.) udostępnia uczestnikom obrotu zmiany regulaminu rynku regulowanego oraz inne ustanowione przez spółkę regulacje obowiązujące na prowadzonym przez nią rynku, co najmniej na 3 dni robocze przed dniem ich wejścia w życie. Biorąc pod uwagę, że termin ten – w okresie stanu epidemii – ulega znacznemu skróceniu (z 2 tygodni), przewidziano, iż w przypadku gdy wymagał tego będzie interes uczestników obrotu, to KNF mogła będzie w drodze decyzji określić inny termin, nie dłuższy jednak niż 2 tygodnie.
Przedłużenie terminu opracowania i publikacji po raz pierwszy polityki dotyczącej zaangażowania oraz innych informacji
Przepisy Tarczy 2.0 przedłużyły do lipca 2020 r. termin opracowania i publikacji po raz pierwszy polityki dotyczącej zaangażowania albo publikacji wyjaśnień powodów jej nieopracowania lub nieopublikowania. Przedłużeniu do lipca 2020 r. ulega także obowiązek:
opublikowania po raz pierwszy informacji, o których mowa w art. 142c ust. 1 i 2 ustawy o organizacji i funkcjonowania funduszy emerytalnych;
przekazania po raz pierwszy informacji, o której mowa odpowiednio w art. 46f ust. 1 oraz art. 70bc ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
przekazania po raz pierwszy informacji, o której mowa w art. 131q ust. 1 ustawy o obrocie;
opublikowania po raz pierwszy informacji, o których mowa w art. 222d ust. 1 i 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Obowiązek opracowania oraz publikacji dokumentów, o których mowa wyżej został nałożony na:
- odpowiednio lokujące aktywa lub dokonujące inwestycji w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek.
Wobec zaistnienia stanu epidemii przedłużenie terminu na wykonanie wyżej wskazanych obowiązków należy ocenić pozytywnie, bowiem ich niedopełnienie zagrożone jest sankcję karną.
Zmiany, które ostatecznie nie zostały wprowadzone do Tarczy 2.0
Niestety w Tarczy 2.0 ostatecznie nie uchwalono:
dopuszczalności pełnomocnictw elektronicznych do udziału w zgromadzeniu wspólników i walnych zgromadzeniu odpowiednio dla sp. z o.o. i spółek akcyjnych (obecnie takie pełnomocnictwa są właściwe tylko dla spółki publicznej);
dopuszczalności sporządzania protokołu z walnego zgromadzenia przez notariusza z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Brak wprowadzenia przedmiotowych zmian nie ułatwia możliwości zdalnego udziału w posiedzeniach walnych zgromadzeń, czy też zgromadzeń wspólników spółek kapitałowych. Należy mieć nadzieję, że ustawodawca wróci do procedowania tych rozwiązań w przyszłości.
Materiał publikowany bezpłatnie dzięki współpracy z Kancelarią Gessel – stan prawny – 20 kwietnia 2020.
Wybór formy działalności
Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej zasadnicze znaczenie może mieć wybór przez przedsiębiorcę optymalnej formy prawnej spośród dostępnych na rynku. Wybierając jedną z przedstawionych form zapoznaj się z podstawowymi elementami charakteryzującymi minimalne warunki funkcjonowania i obowiązki przy zakładaniu i rejestracji oraz ograniczenia wynikające z danej formy prawnej.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa