Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów.
mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Ty też możesz pomóc w rozwoju polskiej mikroprzedsiębiorczości.
Wpłać darowiznę na rzecz Fundacji
Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza - Albert Einstein
Żaden kraj, miasto, sektor gospodarczy, gospodarstwo domowe czy osoba indywidualna nie może juz ignorować skutku przyspieszenia tempa rozwoju wiedzy, informacji i technologii. Świat staje się coraz bardziej współzależny, nieprzewidywalny i, dla przeciętnego człowieka - bardzo chaotyczny.
Natomiast świat biznesu staje się coraz bardziej konkurencyjny, a przepływ codziennych informacji – wręcz przytłaczający. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstawania nowych dziedzin naukowych, do innowacyjnych strategii biznesowych, nowoczesnych systemów, procesów oraz nowych wartości. Biznes nieustannie podlega zmianom, a przykładem są nowe modele zarządzania kapitałem ludzkim oraz pojęcie zarządzania Talentami.
Ta wiedza będzie musiała być zaabsorbowana i zrozumiana nie tylko przez osoby zarządzające zasobami ludzkimi, ale również przez wszystkich pracowników zajmujących stanowiska kierownicze.
Biznes kręci się wokół prawa o podaży i popytu. W związku z tym także specjaliści od zatrudnienia będą musieli się koncentrować z jednej strony na dostarczaniu utalentowanych pracowników firmie, a z drugiej na niwelowaniu braków w poziomie kompetencji i kreatywności całej organizacji.
Taka strategia może zostać osiągnięta poprzez nabór odpowiednio dobranych pracowników o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej, poprzez kompatybilne projektowanie procesów pracy i procedur, podnoszenie produktywności oraz stałą aktualizację kompetencji.
Kto w Twojej branży osiągnie najwyższą wartość rynkową?
Przejście od fizycznego do kapitału intelektualnego będzie wymagać lepszej edukacji i elastycznych systemów oraz innowacji, a innowacja potrzebuje wizjonerów i ludzi, którzy wiedzą, jak zarządzać zmianami. Zwycięzcami w "gospodarce opartej na wiedzy" będą ci, którzy szybko nauczą się generować postęp i innowację. A w końcu na ludzi utalentowanych, twórczych, którzy stanowią istotną przewagę konkurencyjną - zawsze był popyt.
W 2006 roku kwartalnik The McKinsey Quaterly pisał: „Te mega-instytucje mają nieproporcjonalnie wysokie zyski i wartość rynkową, które doskonale rozumieją powiązanie między ich rentownością a talentem ich specjalistów i poziomem wiedzy pracowników”. Zgodnie z wynikami wspólnych badań firm Global Vantage i McKinsey na temat tworzenia wartości pracowników w najlepszych stu pięćdziesięciu firmach amerykańskich i zagranicznych, wysokość średnich dochodów netto przypadających na pracownika w roku 1994 była $21,000 USA, a w 2004 r. średni zysk netto na jednego pracownika wzrósł do $64,000.
Badanie wysokości stopy zysku na pracownika staje się najbardziej pożądaną miarą kapitału ludzkiego; jednakże najtrudniejszą do zdefiniowania i oszacowania. Jasno z tego wynika, iż jest potrzebny udoskonalony system zarządzania twórczym kapitałem, a rozwój pracowników i rekrutacja ludzi kreatywnych powinna stać się najwyższym priorytetem każdej organizacji.
Dziś kreatywność i konkurencyjność są ze sobą wzajemnie powiązane. Czym szybsze tempo zmian, tym większy jest popyt na kreatywność w miejscu pracy. Ważne decyzje muszą być podejmowane w ułamku sekundy, na miejscu, nie tylko przez menedżerów, ale przez pracowników szeregowych. Kreatywna gospodarka opiera się na użyciu talentów i wyobraźni. Przedsiębiorstwa muszą coraz szybciej dostosowywać swoje produkty i usługi do potrzeb i percepcji ich odbiorców.
Hay Group - międzynarodowa firma konsultacyjna, badająca rozwój utalentowanych pracowników w 48 krajach, pisze na temat kreatywności i innowacyjności : "Sukces w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku wymaga, aby organizacje miały podstawowe zdolności do zwiększenia dochodów lub obniżania kosztów poprzez innowacje”. Niemniej, co ciekawe - 85% kierownictwa najwyższego szczebla zarządzania jest niezadowolonych ze sposobu, w jaki obecnie zarządza się innowacjami.
Jak rozumiesz pojęcie innowacyjności?
Zbyt często pojęcie innowacji jest mylone z aktem tworzenia zupełnie owych pomysłów. Innowacje to nie tylko nowe idee. Chodzi tu bardziej o wprowadzenie dobrych pomysłów w fazę dojrzewania oraz realizacji. Innowacyjne organizacje rosną poprzez zdolność szybszego i wygodniejszego dostarczania lepszych produktów i usług, niż może to zrobić konkurencja.
Poznaj Algorytm Poszukiwanego Pracownika
Ekspertyzy, rozwiązywanie problemów i twórcze style myślenia stały się bardzo ważnymi elementami nie tylko efektywnego zarządzania, ale przede wszystkim elementami dobrze wykonywanej pracy przez każdego członka zespołu. Przeanalizujmy algorytm cenionego pracownika proponowany przez Lanthalera i Zugmanna na podstawie badań pożądanych kompetencji pracowników, niezależnie od kraju czy branży:
(Wiedza + Inteligencja Emocjonalna) x Kreatywność = Wartość Pracownika
W równaniu tym kreatywność jest istotnym elementem wartości pracownika, tym bardziej, iż dużą częścią składową samej inteligencji emocjonalnej jest właśnie - kreatywność. Twórcze myślenie jednak jest zwykle pominięte w curricullum vitae. A jeśli nawet pracodawca oceni na rozmowie kwalifikacyjnej, że kandydat ma potencjał twórczy, to jeszcze daleka jest droga do tego, czy i jak ten potencjał będzie wykorzystany w pracy.
Kreatywność, podobnie jak inteligencja emocjonalna, jest bardzo trudna do zmierzenia, ponieważ jest to dynamiczny proces, a nie oddzielna umiejętność. Twórczość jest to zdolność do produkcji oryginalnych pomysłów i przedmiotów, ale niestety, ani CV, ani też tradycyjna rozmowa kwalifikacyjna, nie jest w stanie ocenić, w jakim stopniu i czy w ogóle kandydat będzie wykorzystywać swój potencjał w codziennej pracy.
Co „motywuje” motywacja?
Kreatywność składa się z wielu elementów, a dwa z nich są niezbędne przy ocenie pracownika: motywacja i ciekawość. Ludzie są kreatywni tylko wtedy, kiedy tego sami chcą. Nie wystarczy, że ktoś potrafi rozwiązać problem i niekoniecznie oznacza to, że ta osoba automatycznie włączy się w proces myślenia.
Dlatego ważne jest, aby poznać poziom i kierunek motywacji każdego pracownika.Także, jeśli ktoś nie jest aktywnie zainteresowany danym zagadnieniem, nie będzie również zainteresowany w znalezieniu innowacyjnego rozwiązania problemu. Kreatywna osoba zadaje niekonwencjonalne pytania. On lub ona nie tylko ma dobre pomysły, ale bada je z pasją i zaradnością.
Kreatywności można się nauczyć i można ją rozwijać. Ważne jest, aby w każdej organizacji, stworzyć odpowiednie warunki, udostępnić narzędzia i czas dla codziennego wspierania i testowania kreatywnych i nowych pomysłów. Jedynym sposobem dla organizacji, które mają być twórcze, jest zatrudnianie od początku ludzi kreatywnych. Umiejętności techniczne, wiedzę i fakty można opanować w stosunkowo krótkim czasie, ale rozwinąć takie cechy jak ciekawość, wyobraźnię i motywację – jest dużo trudniejsze do nauczenia, wymaga większych nakładów finansowych oraz czasu, a najczęściej jest to wręcz niemożliwe.
Czego wymagać od współczesnej firmy i szefa?
Innowacyjne firmy budują i kultywują taką kulturę organizacyjną, która tworzy platformę do swobodnej wymiany myśli i informacji oraz wsparcia. Zarząd innowacyjnej firmy wspiera innowacyjność, różnorodność i eksperymenty. Jasny system wartości, nowe pomysły, zachęta do tworzenia i modyfikowania oraz ich ocena muszą być wpisane klarownie w strategię firmy. Większość kierownictwa zgadza się z potrzebą innowacji, ale tylko nieliczni wiedzą,
jak innowacje używać do tworzenia wartości. Istnieje nadal zbyt wielu miernych szefów, którzy boją się podejmować ryzyko, a nawet testować nowe pomysły. Są albo przestraszeni, że będą popełniać błędy lub zbyt niedowartościowani, aby zachęcać do inicjatywy swoich pracowników. Kultywacja kreatywności wymaga także dużej tolerancji.
Fascynująca prawda o kreatywności
Richard Florida, autor książki Rise of Creative Class, przedstawił fascynujące badania na temat kreatywności przeprowadzone na całym świecie. Do badań użył Index Talentu, Indeks Technologii i Indeks Tolerancji i ogłosił wyniki jako globalny indeks kreatywności - Global Creativity Indeks. Jego badania wskazują na silną korelację między kreatywnością a wzrostem gospodarczym. Co ciekawe, sześć pomiarów Florydy z dziesięciu: talent, kreatywność, innowacyjność, tolerancja, system wartości i wyrażanie siebie, wchodzą w skład inteligencji emocjonalnej.
Polska znajduje się na 34 pozycji z 45-ciu krajów, za Bułgarią, Łotwą i Urugwajem.
Pod względem innowacyjności i liczby patentów zajmujemy od końca piąte miejsce w Europie. Na milion mieszkańców przypada u nas jedynie 71 patentów, podczas gdy we Francji liczba ta wynosi 405, a w Niemczech 650.
Dlaczego proces rekrutacji ma kluczowe znaczenie?
Znane są historie upadków przedsiębiorstw i inicjatyw biznesowych z powodu tego, że zarządzający nie docenili znaczenia inteligencji emocjonalnej i kreatywności w procesie rekrutacji oraz dlatego, że nie zadbali odpowiednio o stymulujące i inspirujące środowiska pracy. Rozumienie ważności przyciągania kreatywnych pracowników ma kluczowe znaczenie, gdyż liczba osób wykonujących pracę twórczą rośnie dynamicznie.
Twórczy pracownik - to nie koniecznie musi być poeta, pisarz czy artysta. Zespół kreatywnych pracowników składa się z osób zaangażowanych w czynności wymagające zadań umysłowych, takie jak analizy, syntezy, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, projektowania i ulepszania swoich produktów, usług i procesów.
W 1900 roku, liczba kreatywnych osób stanowiła jedynie około 10% całkowitej siły roboczej w USA; w roku 2000 było już prawie 28%, a dzisiaj 30% ludności jest zatrudnionej w sektorze kreatywnym.
Potrzeba kreatywności i innowacyjności, w połączeniu z technologią wpłynęła na to, że wiedza ewoluuje. W przeszłości, chemik studiował chemię, malarz malował i muzyk zajmował się muzyką. Obecnie, chemik, który studiował mechanikę kwantową i stosuje tę wiedzę w dziedzinie systemów molekularnych jest znacznie pożyteczniejszy niż ten, który pozostaje wyłącznie w dziedzinie chemii. Dotyczy to także muzyka, który rozumie technikę dźwiękową lub artysty, który specjalizuje się w grafice komputerowej.
Kreatywność wymaga przekraczania granic z różnych dziedzin . Każdy, kto pragnie być twórczy powinien badać różnorodne specjalności i nauczyć się widzieć świat w niekonwencjonalny sposób. Nowa rzeczywistość powinna koniecznie zmienić nastawienie tych, którzy podczas procesu rekrutacji oceniają osoby z interdyscyplinarnym doświadczeniem zawodowym jako dyletantów. Owszem, kreatywność ludzi wyjątkowych, ich pragnienie rozwoju oraz zdobywania nowych doświadczeń będzie prowadzić do większej rotacji i tym bardziej firmy będą musiały pracować nad tym, aby nie tylko przyciągnąć utalentowanych pracowników, ale przede wszystkim nad budową środowisk pracy, gdzie ci ludzie będą mogli tworzyć i realizować nowe idee.
Mimo że większość ludzi uważa, że talent podąża za biznesem, to odwrotna teoria jest też prawdziwa. W 2002 roku, w Wall Street Journal opisano badania przeprowadzone przez Next Generation Consulting, które ujawniły, że trzy czwarte młodych specjalistów powiedziało, że miejsce pracy jest ważniejsze niż praca. W książce Flight of Creative Class Floryda dochodzi do tego samego wniosku. "Widzimy w codziennym życiu miejskim, jak sztuka, kultura i różnorodność demograficzna przyczynia się do pobudzenia tworzenia nowych miejsc pracy i gospodarczej rewitalizacji... „
Jak przyciągać Talenty i nimi zarządzać?
Kreatywni ludzie odważnie i swobodnie poruszają się po świecie i eksplorują interesujące możliwości. To, co ich przyciąga, to inne talenty i nowe możliwości rozwoju. Firmy muszą tworzyć środowiska stymulujące dla utalentowanych ludzi. To nowe zadania i wyzwania dla firm w świecie globalnej konkurencji.
Mimo że ludzie mogą być kreatywni w różny sposób, mają jedną wspólną cechę: kochają to, co robią. Zwykle nie mają obaw z powodu dzielenia się swoją wiedzą i pracują z pasją. Te osoby mają dużo energii oraz niespotykane połączenie dziecięcej wyobraźni i dyscypliny oraz równowagi pomiędzy fantazją a rzeczywistością. Ich motywacją jest udział w procesie odkrywania.
Kreatywność tworzy unikalną i dodatkową wartość w każdej organizacji, więc każdy: prezes, dyrektor, kierownik i pracownik powinien pielęgnować ją i rozwijać. Osobiście, wierzę, że każdy człowiek ma nieograniczone możliwości, ale ta osoba musi być na odpowiednim do jego talentów stanowisku oraz w kompatybilnej strukturze i kulturze organizacyjnej.
Autorka – Grażyna Grace Tallar – dyrektor zarządzający Creative Management Training z siedzibą w Ontario w Kanadzie. Posiada 35-letnie doświadczenie w zarządzaniu, kierowaniu, nauczaniu, szkoleniu, pisaniu i prowadzeniu wykładów dla tysięcy słuchaczy. Jest międzynarodowym strategiem, ekspertem w zarządzaniu zasobami ludzkimi, specjalizuje się w dziedzinie inteligencji emocjonalnej w biznesie i zaangażowaniu pracowników. Opracowała i nadzorowała wdrożenie wielu systemów zarządzania w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Przez wiele lat pracowała w przemyśle zaawansowanych technologii dla takich firm jak: Allied Signal Aerospace Corporation oraz Canadian Marconi Company. Pracowała także dla organizacji wspierających lokalne i stanowe władze, oraz w sektorze usług, przemyśle przetwórczym i komputerowym. W Polsce współpracuje z Akademią Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa oraz Harvard Business Review Polska. Jej publikacje wydawane są na całym świecie.
Autorka wspólnie z Creative Management Training była współorganizatorką Wyjazdu i Szkolenia Inteligencja Emocjonalna w Praktyce Przedsiębiorczości – 26 listopada - 6 grudnia 2010 roku w Vancouver i Whistler.