Porady eksperta

Opłata dodatkowa za nieaktualny abonament mieszkańca

Użytkownik serwisu zwrócił się do nas z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące nałożonej opłaty dodatkowej za nieaktualny abonament mieszkańca. Wskazał, że syn miał wykupiony abonament dla mieszkańca, który stracił swoją ważność w dniu 08.03.2022. Nieświadomy tego faktu mieszkaniec parkował pojazd w strefie płatnego parkowania z przeświadczeniem o swoich uprawnieniach. Po upływie 45 dni ZDM przysłał zawiadomienie o konieczności wniesienia opłaty dodatkowej, która została uiszczona i abonament został aktywowany. Pomimo tego Zarząd Dróg Miejskich ponownie wezwał do uiszczenia kilku opłat dodatkowych. Użytkownik wniósł reklamację, która niestety nie została uwzględniona. Co w tej sytuacji zrobić?

Kwestie dotyczące strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych, wysokości opłat dodatkowych oraz określenia sposobu pobierania tych opłat reguluje Uchwała Rady m.st. Warszawy nr XXXVI/1077/2008 z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych, wysokości opłat dodatkowych oraz określenia sposobu pobierania tych opłat (dalej: „Uchwała”).

Zgodnie z Uchwałą, abonament mieszkańca uprawniający do parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego,
  • rozlicza w Warszawie podatek PIT za poprzedni rok,
  • jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

Do wyboru są dwa rodzaje abonamentów: rejonowy i obszarowy.

  • Abonament rejonowy kosztuje 30 zł rocznie – w przypadku zdalnego (drogą internetową) wyrabiania lub przedłużania abonamentu, opłatę należy uiścić na podany wyżej rachunek bankowy Zarządu Dróg Miejskich; w przypadku załatwiania sprawy w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM płatne przy wydaniu abonamentu mieszkańca (gotówką lub kartą płatniczą).
  • Abonament obszarowy kosztuje 600 zł rocznie – płatne przy wydaniu abonamentu mieszkańca (gotówką lub kartą płatniczą), możliwość opłaty w dwóch ratach po 300 zł.

Abonament – zarówno rejonowy, jak i obszarowy – wydaje się na okres nieprzekraczający jednego roku.

Zgodnie z § 4 Załącznika nr 2 do Uchwały, Kontrolę w zakresie zgodności postoju pojazdów samochodowych z Regulaminem prowadzi zarządzający Strefą Płatnego Parkowania, tj. Zarząd Dróg Miejskich (dalej: „ZDM”). Po stwierdzeniu niewniesienia należnej opłaty za postój, wystawia się:

  1. dokument opłaty dodatkowej,
  2. wezwanie, kierowane do osoby, na którą jest zarejestrowany pojazd samochodowy.

Opłatę dodatkową należy wnieść w terminie 14 dni od dnia umieszczenia dokumentu opłaty dodatkowej lub otrzymania wezwania.

Kierujący lub właściciel pojazdu kwestionujący zasadność wystawienia może wnieść reklamację w terminie 7 dni od otrzymania dokumentu opłaty dodatkowej lub wezwania.

W przypadku nieuwzględnienia reklamacji służy prawo wniesienia odwołania do Komisji Odwoławczej, powołanej przez Prezydenta m.st. Warszawy. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem ZDM w biurze obsługi na dedykowanym formularzu lub elektronicznie poprzez wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej ZDM - w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji. Do odwołania powinny zostać dołączone w szczególności dokumenty uzasadniające jego wniesienie, m.in. bilet kontrolny, kopia abonamentu, kopia karty. Jeżeli odwołania nie wniesiono, opłatę dodatkową należy uiścić w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji.

O wyniku rozpatrzenia odwołania przez Komisję Odwoławczą odwołujący się zostaje zawiadomiony pisemnie. Stanowisko Komisji jest ostateczne.

Rekomendujemy zatem Użytkownikowi skorzystanie z przewidzianej Uchwałą możliwości wniesienia odwołania od stanowiska ZDM. Jeżeli Komisja Odwoławcza nie uwzględni złożonego odwołania, należy liczyć się z obowiązkiem uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wyniku rozpatrzenia odwołania.

Wpisz nasz KRS 0000318482 w deklaracji podatkowej PIT.

Stan prawny na dzień: 11 lipca 2022 r.

  1. Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr XXXVI/1077/2008 z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych, wysokości opłat dodatkowych oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

Umowa spedycji a umowa przewozu

Zarówno umowa spedycji, jak i umowa przewozu zostały zdefiniowane przepisami Kodeksu Cywilnego (dalej: „k.c.”) i wchodzą w skład zagadnień prawa cywilnego.

Zgodnie z art. 774 k.c. przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. Umową spedycji jest natomiast umową, na mocy której, spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Jednocześnie spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie. (art. 794 § 1 i § 2 k.c.).     W przypadku umowy przewozu istotne pozostaje zatem przemieszczenie, czyli zmiana miejsca położenia rzeczy od chwili nadania czy osób, od momentu zajęcia miejsca w środku transportowym, na miejsce przeznaczenia osiągnięte w chwili wykonania umowy. Elementami przedmiotowo istotnymi umowy przewozu są: oznaczenie punktów początkowego i końcowego świadczenia przewozowego, określenie wielkości wynagrodzenia należnego przewoźnikowi oraz wskazanie przedmiotu przewozu.

W przypadku spedycji podkreśla się, że pojęcie spedycji występuje w znaczeniu ekonomicznym i prawniczym. W ujęciu ekonomicznym spedycja oznacza działalność zarobkową, polegającą na organizowaniu przemieszczania ładunków w zastępstwie zleceniodawcy oraz wykonywaniu związanych z tym czynności, z wyjątkiem samego przewozu, przeładunku i czynności dodatkowych. Natomiast w ujęciu prawniczym, stosownie do ustawowej definicji umowy spedycji, przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do wysłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Istota tego rodzaju umowy sprowadza się zatem do wykonania wszelkiego rodzaju usług pobocznych względem usługi przewozu, ułatwiających jej wykonanie, jednak niebędącą usługą przewozu, o której mowa w art. 774 k.c. Umowy spedycji jest zatem umową towarzyszącą umowie przewozu. Nie jest przy tym wykluczone, że sam spedytor, będący równocześnie przewoźnikiem, dokona przewozu towaru, jednak wówczas uznać należy, że doszło do wykonania przewozu w oparciu o odrębne zobowiązanie.

Jak wskazano, umowa spedycji może być i zwykle jest umową towarzyszącą umowie przewozu, co może rodzić pewnego rodzaju problemy w zakresie odróżnienia obydwu typów umów. Jak jednak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 grudnia 2014 r. sygn. akt: I ACa 461/14 w przypadku, gdy podstawowym obowiązkiem zleceniobiorcy jest dokonanie przewozu rzeczy, to w celu usunięcia wątpliwości czy strony łączy umowa przewozu, czy umowa spedycji, niezbędne jest ustalenie, czy do jego obowiązków należą także czynności związane z organizacją przewozu, kwalifikowane jako czynności spedycyjne.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT