Porady eksperta

Przekazanie opon do utylizacji

Użytkownik serwisu po zapoznaniu się z artykułem opublikowanym w naszym serwisie dotyczącym utylizacji ogumienia zwrócił się o odpowiedź na pytanie, jaka jest podstawa prawna dotycząca ilości dopuszczalnych sztuk opon, które należy przekazać przedsiębiorstwu odpowiedzialnemu za utylizację na danym terenie.

Regulacje prawne dotyczące odpadów

Zgodnie z art. 122 Ustawy z dnia 14 grudnia 2014 r., o odpadach, istnieje zakaz składowania na składowisku wybranych rodzajów odpadów. Zaliczane są m.in. do nich, zgodnie z ust. 5, opony i ich części, z wyłączeniem opon rowerowych i opon o średnicy zewnętrznej większej niż 1400 mm.

Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 roku w sprawie katalogu odpadów, zgodnie z bazą danych osobowych (BDO), zużyte opony klasyfikowane są jako odpad w grupie 16, podgrupie 16 01 - pojazdy wycofane z eksploatacji o kodzie 16 01 03 - zużyte opony.

Opony stosowane w pojazdach samochodowych, powstają w wyniku skomplikowanych procesów i mieszania ze sobą przeszło 200 materiałów. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • guma syntetyczna;
  • kauczuk;
  • włókna syntetyczne;
  • sadza;
  • substancje chemiczne strzeżone przez producentów;
  • metalowy kord.

Zużyte opony, pozostawione same sobie, wyrzucone na wysypisko, z uwagi na wyjątkowo długi okres rozkładu (ponad 100 lat) stanowią czynnik wysoce obciążający środowisko naturalne.

Recykling materiałowy

W Polsce zużyte opony poddawane są recyklingowi materiałowemu i odzyskowi energetycznemu.

Recykling materiałowy polega na rozdrobnieniu/zmieleniu zużytych opon i ich części. Większe fragmenty opon mogą zostać następnie wykorzystane, na przykład jako nawierzchnia na obiektach sportowych bądź placach zabaw dla dzieci. Ponadto, mączka gumowa dodawana jest do mieszanek, z których produkowane są dywaniki samochodowe, maty i inne.

Odzysk energetyczny polega na spalaniu opon w całości lub pociętych na mniejsze fragmenty. Otrzymane w ten sposób ciepło można wykorzystać, np. w procesie wypalania klinkieru w piecach cementowych lub do wytwarzania pary w elektrociepłowniach.

Przyjmuje się, że warsztaty samochodowe/prowadzące wulkanizacje, po zgromadzeniu 100 sztuk ogumienia samochodowego bądź 35 sztuk opon do pojazdów ciężarowych i wolnobieżnych, powinny je przekazać przedsiębiorstwu, odpowiedzialnemu za utylizację na danym terenie. Przedstawiciel odbiera odpady z firmy, transportuje je do punktów odzysku oraz wystawia odpowiedni dokument poświadczający prawidłową utylizację - tzw. Kartę Przekazania Odpadu. Warsztaty samochodowe są zobowiązane do prowadzenia takiej dokumentacji nie tylko w kwestii zużytych opon, ale także przepracowanych olejów i innych środków chemicznych. Wskazane wartości nie są wskazane wprost w przepisach, niemniej z Ustawy o odpadach wprost wynika, że nie można ich składować.

Pamiętaj!
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa
w  https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy

Stan prawny: 24 czerwca 2024 r

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.).

 

Umowa spedycji a umowa przewozu

Zarówno umowa spedycji, jak i umowa przewozu zostały zdefiniowane przepisami Kodeksu Cywilnego (dalej: „k.c.”) i wchodzą w skład zagadnień prawa cywilnego.

Zgodnie z art. 774 k.c. przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. Umową spedycji jest natomiast umową, na mocy której, spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Jednocześnie spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie. (art. 794 § 1 i § 2 k.c.).     W przypadku umowy przewozu istotne pozostaje zatem przemieszczenie, czyli zmiana miejsca położenia rzeczy od chwili nadania czy osób, od momentu zajęcia miejsca w środku transportowym, na miejsce przeznaczenia osiągnięte w chwili wykonania umowy. Elementami przedmiotowo istotnymi umowy przewozu są: oznaczenie punktów początkowego i końcowego świadczenia przewozowego, określenie wielkości wynagrodzenia należnego przewoźnikowi oraz wskazanie przedmiotu przewozu.

W przypadku spedycji podkreśla się, że pojęcie spedycji występuje w znaczeniu ekonomicznym i prawniczym. W ujęciu ekonomicznym spedycja oznacza działalność zarobkową, polegającą na organizowaniu przemieszczania ładunków w zastępstwie zleceniodawcy oraz wykonywaniu związanych z tym czynności, z wyjątkiem samego przewozu, przeładunku i czynności dodatkowych. Natomiast w ujęciu prawniczym, stosownie do ustawowej definicji umowy spedycji, przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do wysłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Istota tego rodzaju umowy sprowadza się zatem do wykonania wszelkiego rodzaju usług pobocznych względem usługi przewozu, ułatwiających jej wykonanie, jednak niebędącą usługą przewozu, o której mowa w art. 774 k.c. Umowy spedycji jest zatem umową towarzyszącą umowie przewozu. Nie jest przy tym wykluczone, że sam spedytor, będący równocześnie przewoźnikiem, dokona przewozu towaru, jednak wówczas uznać należy, że doszło do wykonania przewozu w oparciu o odrębne zobowiązanie.

Jak wskazano, umowa spedycji może być i zwykle jest umową towarzyszącą umowie przewozu, co może rodzić pewnego rodzaju problemy w zakresie odróżnienia obydwu typów umów. Jak jednak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 grudnia 2014 r. sygn. akt: I ACa 461/14 w przypadku, gdy podstawowym obowiązkiem zleceniobiorcy jest dokonanie przewozu rzeczy, to w celu usunięcia wątpliwości czy strony łączy umowa przewozu, czy umowa spedycji, niezbędne jest ustalenie, czy do jego obowiązków należą także czynności związane z organizacją przewozu, kwalifikowane jako czynności spedycyjne.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT