Umowa o dostawę opakowań

Przedmiotem umowy dostawy może być dostawa opakowań wielokrotnego użytku. Przedsiębiorcy wykorzystują opakowania wielokrotnego użytku w szczególności z przyczyn ekonomicznych, celem zaoszczędzenia kosztów.

Ponadto, zgodnie z obowiązującą tendencją w Unii Europejskiej, dąży się do wprowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Komisja Europejska przygotowała pakiet gospodarki zamkniętej, obejmujący projekty zmian aktów prawa unijnego czyli Circular Economy Package (w skrócie CEP). CEP, zgodnie z Komunikatem Komisji z dnia 2 grudnia 2015 r. do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów „Zamknięcie obiegu – plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym” (COM/2015/0614 final)[1] dotyczy dążenia do wprowadzenia na obszarze Unii gospodarki o charakterze zamkniętym, czyli takiej gdzie „wartość produktów, materiałów i zasobów w gospodarce jest utrzymywana tak długo, jak to możliwe, a wytwarzanie odpadów ograniczone do minimum”.

Komunikat obejmuje m.in. wskazania co do gospodarowania odpadami (pkt. 3). Zgodnie z Komunikatem gospodarowanie odpadami odgrywa zasadniczą rolę w gospodarce o obiegu zamkniętym: określa ono, w jaki sposób stosuje się w praktyce w UE hierarchię odpadów. Hierarchia odpadów ustanawia kolejność według pierwszeństwa: od zapobiegania powstawaniu, przygotowania do ponownego użycia, recyklingu i odzysku energii aż po unieszkodliwianie, takie jak składowanie odpadów. Zasada ta ma na celu zachęcenie do korzystania z opcji przynoszących najlepszy ogólny skutek środowiskowy. Pakiet wniosków odnośnie zmian dyrektyw obejmuje sześć powiązanych ze sobą dyrektyw. Główne elementy wniosków w sprawie zmiany przepisów UE dotyczących odpadów obejmują m. in.:

  • ujednolicenie definicji;
  • zwiększenie celów w zakresie przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów opakowaniowych oraz uproszczenie wyznaczonych celów;
  • większa harmonizacja i uproszczenie ram prawnych dotyczących produktów ubocznych oraz utraty statusu odpadów;
  • nowe środki propagujące zapobieganie wytwarzaniu odpadów, w tym odpadów spożywczych, oraz ponowne wykorzystanie;
  • wprowadzenie minimalnych warunków działalności na potrzeby rozszerzonej odpowiedzialności producenta;
  • wprowadzenie systemu wczesnego ostrzegania w celu monitorowania zgodności z celami w zakresie recyklingu;

Komisja Europejska przyjęła Komunikat COM (2014) 398 Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno Społecznego i Komitetu Regionów „Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program „zero odpadów” dla Europy.[2] Stanowi on punkt wyjścia dla dalszych prac instytucji Unii Europejskiej, jak m.in. rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie oszczędnego gospodarowania zasobami: ku gospodarce o obiegu zamkniętym (2014/2208(INI))[3]. Komisja oczekuje ona wdrożenia regulacji dotyczących odpadów i odpadów opakowaniowych oraz regulacji gospodarki o obiegu zamkniętym. Komisja podkreśliła, że dalej analizować będzie najpoważniejsze błędy rynkowe i administracyjne, które utrudniają eliminowanie bądź powtórne wykorzystanie odpadów surowcowych – uwzględniając niejednorodność rodzajów surowców i ich zastosowań – aby przyczynić się do wprowadzenia ram polityki sprzyjających zasobooszczędności na poziomie UE. Wskazano tam m. in. na potrzebę dokonania zmian, uściśleń i poszerzenia katalogu definicji i dążąc do standaryzacji i jednoznaczności pojęć.

Niewątpliwie jak najszersze wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku bez wątpienia wpisuje się w dążenia Unii w zakresie ochrony środowiska, poprzez m.in. minimalizowanie ilości powstających odpadów.

Polska ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz. 150) będzie w przyszłości ulegać zmianom, ze względu na konieczność wprowadzenia do prawa krajowego nowych rozwiązań przyjętych przez Unię Europejską. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na ryzyko wprowadzenia dla przedsiębiorców sankcji za naruszenie obowiązków wobec podmiotów uczestniczących w obrocie. Tytułem przykładu należy wskazać wybrane rozwiązania przyjęte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw przygotowanym przez Ministra Środowiska. Projekt noszący datę 19 sierpnia 2016 r. został upubliczniony w dniu 19 września 2016 r. pod numerem UC49 z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. W projekcie postuluje się m.in. wprowadzenie sankcji administracyjnych wobec tych podmiotów, które wbrew przepisowi art. 40a ust. 1 nie pobierają opłaty recyklingowej od nabywającego lekką plastikową torbę na zakupy oraz tych którzy wbrew przepisowi art. 44a ust. 1 nie prowadzą ewidencji liczby wydanych lekkich plastikowych toreb na zakupy albo prowadzą ją niezgodnie ze stanem rzeczywistym (czyli m.in. sprzedawcom detalicznym).

--

[1] Data wyświetlenia strony: 12 grudnia 2016 r.; http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX:52015DC0614

[2] Data wyświetlenia strony: 12 grudnia 2016 r.; http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014DC0398R(01)&from=PL

[3] Data wyświetlenia strony: 12 grudnia 2016 r.; http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2015-0266+0+DOC+XML+V0//PL

[4] Strona Rządowego Centrum Legislacji, data wyświetlenia strony: 13 grudnia 2016 r., http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12290004/katalog/12379546#12379546

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

Masz nietypowy problem?

Zapytaj naszego eksperta

Szukasz innego wzoru dokumentu?

Skorzystaj z wyszukiwarki