Prowadząc swoją działalność gospodarczą, w której oferujesz swoje usługi i/lub towary w sieci, powinieneś mieć świadomość jak ważnym dla Ciebie jest właściwe informowanie o ofercie oraz o cenie danej usługi/produktu. W niniejszej Instrukcji zostaną wyjaśnione kwestie związane, z wprowadzeniem ofert i cenników na stronę internetową oraz informacje jak prawidłowo przyjmować oferty złożone drogą mailową, co w dzisiejszych czasach, gdzie Internet odgrywa istotną rolę w życiu większości ludzi staje się wręcz rzeczą naturalną.
Wprowadzanie ofert i cenników na stronę internetową
Jeśli prowadzisz swoją stronę internetową, na której oferujesz swoje towary/usługi, zapewne niejednokrotnie zastanawiałeś się, czy i w jakiej formie zamieścić na stronie cennik. Musisz tu pamiętać, że zamieszczenie informacji spełniającej rolę cennika wiąże się ze kilkoma warunkami.
1. Możesz wprowadzać ofertę jako taką „samą” bądź też od razu z cennikiem. Wówczas nie będzie to oferta w rozumieniu kodeksu cywilnego, a jedynie propozycja, przedstawienie oferowanych przez Ciebie usług/towarów. Zgodnie bowiem z art. 66 § 1 k.c. oferta, która ma zastępować oświadczenie woli zawarcia umowy musi zawierać istotne postanowienia umowy (essentialia negotii).
Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz.U. 2015 poz. 2121) cenę uwidacznia się w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy. Cenę oraz cenę jednostkową można uwidaczniać m.in. w cenniku czy katalogu.
2. Powinieneś również pamiętać, że cena jednostkowa może i zawsze powinna dotyczyć ceny za:
- 1 litr lub 1 metr sześcienny – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości;
- 1 kilogram lub 1 tonę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według masy;
- 1 metr lub 1 metr kwadratowy – dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni;
- 1 sztukę – dla towarów sprzedawanych na sztuki.
Jeśli oferujesz nie towar a produkt w formie usługi pamiętaj, że cenę za usługę powinieneś podać, wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu usługi. Zgodnie z § 10 ust. 1 ww. Rozporządzenia, jeżeli jest to zgodne z praktyką obrotu, ze względu na rodzaj świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można podawać cenę jednostkową. Wynagrodzenie możesz również określić godzinowo, procentowo, np. za kilometr, ponadto do ceny możesz również włączyć koszty materiałowe, musisz jednak koniecznie o tym poinformować w swoim cenniku.
3. Opracowując cennik musisz mieć również na względzie, że ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta określa, jakie informacje powinieneś przekazać kupującemu, gdy jest nim konsument, najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową.
Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
1) głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
3) adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerze telefonu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
3a) innym niż określony w pkt 3 środku komunikacji online, jeżeli taki środek przedsiębiorca dodatkowo udostępnia, który:
a) gwarantuje zachowanie pisemnej korespondencji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, w tym daty i godziny takiej korespondencji,
b) spełnia wymogi trwałego nośnika,
c) umożliwia szybkie i efektywne kontaktowanie się konsumenta z przedsiębiorcą;
4) adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3;
5) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat - o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę - także łącznych miesięcznych płatności;
5a) indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje;",
6) kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;
7) sposobie i terminie zapłaty;
8) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
9) sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2 do ustawy;
10) kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość - kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą;
11) obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych kosztów zgodnie z art. 35, jeżeli konsument odstąpi od umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2;
12) braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których konsument traci prawo odstąpienia od umowy;
13) przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową;
14) istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
15) kodeksie dobrych praktyk, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się z nim;
16) czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy - jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
17) minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
18) wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;
19) funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
20) mających znaczenie kompatybilności i interoperacyjności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych;
21) możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
Musisz przy tym pamiętać, aby powyższe informacje były sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.