Podobieństwo nazw stron internetowych podmiotów i przedmiotu ich działalności w świetle przepisów o nieuczciwej konkurencji i prawa własności intelektualnej.
Użytkownik naszego portalu zwrócił się zapytaniem w przedmiocie nieuczciwego konkurowania podmiotów, prowadzących działalność o tym samym profilu. W celu promowania swoich usług zdecydował się on na założenie strony internetowej. Jednak interesujące go nazwy witryn, zostały wykupione przed nim przez inne podmioty w celu dalszej odsprzedaży. Przedsiębiorca więc zdecydował się na założenie strony internetowej o podobnie brzmiącej nazwie, lecz tożsamej z jego firmą. Od pewnego czasu obserwuje mniejszy ruch na swojej stronie. Okazuje się, że nazwy domen, takie same jak nazwa jego strony internetowej, zostały sprzedane przedsiębiorcom, świadczącym usługi w tym samym zakresie, co on. Podejrzewa, że potencjalni klienci składają zapytania na konkurencyjnej stronie internetowej, mylnie przyjmując, że kontaktują się właśnie z nim. Wobec tego wnosi o analizę sprawy pod kątem praktyk o charakterze nieuczciwej konkurencji.
Poniżej odpowiedź naszych ekspertów:
Według danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w Polsce zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona działalności gospodarczych. Z pewnością większość z nich posiada własną stronę internetową. Jest to bowiem skuteczny sposób promowania swoich usług, towarów i zdobywania klientów. Warto również dodać, że część przedsiębiorstw opiera się wyłącznie na korzystaniu z Internetu. Istnieje więc duże ryzyko, że nazwy firm przedsiębiorców i ich witryn mogą być do siebie podobne. Podobieństwo to może być przypadkowe lub zamierzone. Drugi przypadek wymaga analizy pod kątem działania o charakterze nieuczciwego konkurowania i naruszenia przepisów prawa własności intelektualnej.
Omawiane zagadnienie zostało uregulowane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 3 przywołanej ustawy czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W ustępie drugim tego przepisu, ustawodawca wymienia przykładowe zachowania, świadczące o złamaniu zasad uczciwej konkurencji (pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa itd.)
Jest to katalog otwarty, na co wskazuje użycie określenia „w szczególności”. Ponadto prawodawca powołał się na kategorię pojęciową dobrych obyczajów. Należy zatem stwierdzić, że przypadki sporów na tym tle za każdym razem powinno się badać indywidualnie, zaś przy ocenie wystąpienia przesłanki nieuczciwego konkurowania znaczenie ma faktyczna działalność podmiotów konkurujących, a także subiektywne odczucie przedsiębiorcy, bądź konsumenta.
W literaturze przedmiotu obecne jest pojęcie typosquattingu. Zjawisko to zalicza się do praktyk nieuczciwej konkurencji. Polega ono na używaniu domeny internetowej podobnej do konkurenta, przy czym działanie to musi być celowe. Podobieństwo w przypadku typosquattingu jest rozumiane jako celowe zastosowanie tzw. literówki w nazwie witryny, prowadzące do tego, że uczestnicy obrotu gospodarczego są wprowadzani w błąd, co do tożsamości podmiotu.
Warto dodać, że musi być to łudzące podobieństwo do firmy i domeny internetowej konkurenta. Innymi słowy – potencjalny kontrahent zostaje, często wbrew powziętemu wcześniej zamiarowi, skierowany do witryny, należącej do konkurenta, który celowo zastosował w jej nazwie literówkę. Takie działanie nastawione jest na przypadkowość wyszukiwania podmiotu, błąd lub pomyłkę.
Generalną przesłanką, na podstawie której można wyodrębnić to działanie jako czyn nieuczciwej konkurencji jest celowość. Milowym krokiem w zwalczaniu typosquattingu jest orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 23 lipca 2018 roku (sygn. akt VII Aga 376/18). Sąd przede wszystkim uznał typosquatting za nieuczciwą praktykę konkurencyjną. Wywiódł to z naruszenia dobrych obyczajów, o którym mowa w art. 3 ust. 1 u.z.n.k.
Uzasadnienia typosquattingu należy szukać we wprowadzeniu w błąd poszukujących informacji o danym podmiocie i jego usługach, a następnie doprowadzenie do przekierowania na stronę konkurenta. To działanie uderza zarówno w interesy przedsiębiorcy, będącego ofiarą typosquattingu jak i jego potencjalnych klientów, mogących być w błędzie, co do tożsamości kontrahenta. Nie ma przeszkód, aby domena internetowa stanowiła oznaczenie towarów i usług w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zatem typosquatting może być uznany za czyn, o którym mowa w art. 10 u.z.n.k. Warunkiem przyjęcia takiego twierdzenia jest to, czy dana strona internetowa, poza zarejestrowaniem, jest także używana.
Dla oceny czy doszło do naruszenia prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, istotne jest ustalenie momentu, w którym podobne do siebie domeny internetowe zaczęły być wykorzystywane. Jeśli to Użytkownik naszego portalu był pierwszy w czasie, rzeczywiście może być on ofiarą nieuczciwych praktyk rynkowych. Ważne jest nadto czy zastosowanie pauzy ( - ) przez konkurenta w nazwie swojej witryny, może być uznane za literówkę.
Sąd badając przesłanki typosquattingu w przywołanym wcześniej orzeczeniu, nieuczciwość tego czynu wywiódł ze sprzeczności z dobrymi obyczajami. Jest to kryterium niezwykle ocenne; nie można z przekonaniem uznać, że literówka z większą mocą przesądza o niedopuszczalności opisywanego działania, niż zastosowanie znaku interpunkcyjnego. Zatem dopuszczalnym może być twierdzenie, że zastosowanie pauzy w nazwie domeny, tak samo jak literówka, wprowadza w błąd zainteresowanych uczestników obrotu. Można także stwierdzić, że meritum tego czynu stanowi, obok celowości, podobieństwo nazwy konkurencyjnej strony internetowej, a nie literalne rozumienie pojęć.
Z punktu widzenia Użytkownika portalu, niezwykle ważnym terminem jest znak towarowy. Zgodnie z art. 120 ust. 1 i 2 Ustawy prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym, może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.
Domena internetowa jest uznawana za rodzaj znaku towarowego i podlega prawnej ochronie, o ile jest zarejestrowana. Nie każdy wniosek o rejestracje spotka się z pozytywnym rozstrzygnięciem. Istnieją przesłanki negatywne do objęcia ochroną znaku towarowego. Przede wszystkim oznaczenie musi być używanego komercyjnie oraz nie może być opisowe bądź rodzajowe. Oznacza to, że strona internetowa o ogólnej nazwie (np. drzwi) nie może być zarejestrowana jako znak towarowy. Pełen katalog przeszkód rejestracyjnych znajduje się w art. 1291 Ustawy prawo własności przemysłowej.
W celu wzmocnienia ochrony, przedsiębiorca powinien zarejestrować domenę internetową, którą administruje. O ile oczywiście jej nazwa nie podlega odrzuceniu na podstawie wyżej przywołanego prawa. Warto zaznaczyć, że nie można być właścicielem strony internetowej w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a jedynie jej użytkownikiem. Rejestracji dokonuje Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wniesionego podania. Można je złożyć osobiście, faksem lub za pomocą systemu teleinformatycznego i udostępnionego formularza. Szczegółowy opis procedury oraz formularze znajdują się na stronie internetowej UPRP - https://uprp.gov.pl/pl.
Zatem Użytkownik naszego portalu powinien po zarejestrowaniu domeny rozważyć podjęcie działań, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt. 1-6 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać: 1) zaniechania niedozwolonych działań; 2) usunięcia skutków niedozwolonych działań; 3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie; 4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych; 5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych; 6) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
Stan prawny na dzień 21 stycznia 2021 roku
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1913).
Ustawa Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 roku (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 286).
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740)
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 23 lipca 2018 roku (sygn. akt VII Aga 376/18).
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 11 lipca 2013 roku w sprawie C-657/11.
Wpisz nasz KRS 0000318482 w deklaracji podatkowej PIT w 2021.
W czasie prowadzenia działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, że firma nie przynosi oczekiwanych rezultatów, a przede wszystkim oczekiwanych zysków. Wówczas przedsiębiorca często zmuszony jest zamknąć swoją działalność. Nie jest to jednak jedyne wyjście - w niektórych przypadkach można zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej, aby po pewnym czasie powrócić do jej prowadzenia.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa