Porady eksperta

Zastrzeżenie nazwy firmy

Definicja znaku towarowego

Na wstępie warto wskazać, że nazwę swojej firmy możemy zastrzec rejestrując znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Zgodnie z przepisami, znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Zatem aby można było mówić o znaku towarowym, muszą zostać spełnione 3 najważniejsze przesłanki. Po pierwsze, znakiem towarowym może być wyłącznie oznaczenie zmysłowo postrzegalne. Po drugie, oznaczenie to musi być przedstawione w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Po trzecie, oznaczenie musi umożliwiać odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów lub usług innych przedsiębiorców. Niespełnienie przynajmniej jednego z powyższych warunków będzie oznaczało, że oznaczenie nie może stanowić znaku towarowego w rozumieniu ustawy – Prawo własności przemysłowej i nie otrzyma prawnej ochrony.

 

Rodzaje znaków towarowych

Wśród znaków towarowych tradycyjnych wyróżniamy:

  • Znak towarowy słowny (nazwa firmy) – znak ten stanowi ciąg liter i postrzegany jest wzrokiem i słuchem. Oznacza to, że ochrona takiego znaku dotyczy nie tylko jego zapisu, ale również brzmienia (np. stylu wymawiania). Jest niezależny od logo firmy, mając jednak prawo do nazwy firmy, przedsiębiorca może bronić również jej logo, o ile jest w nim zawarta nazwa przedsiębiorstwa.
  • Znak towarowy graficzny (sygnet)– jest przedstawiany w formie rysunku lub kompozycji kolorystycznej. Ochronie podlega jedynie kształt graficzny. Nie ma tutaj powiązania z fonetycznym brzmieniem nazwy firmy. Zastrzeżone jest to, co widoczne, tj. kształty, kolory, ustawienie elementów względem siebie.
  • Znak towarowy słowno-graficzny (logotyp) – stanowi połączenie elementu graficznego z elementem słownym, polegającym na przedstawieniu elementu słownego w charakterystyczny sposób, w szczególności ozdobną czcionką, albo na dołączeniu do elementu słownego elementów obrazowych. Należy jednak pamiętać, że zastrzeżenie znaku słowno-graficznego nie zastępuje rejestracji znaków słownych i graficznych.

 

Rejestracja znaku towarowego

Rejestracją znaków towarowych zajmuje się Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Aby wszcząć procedurę rejestracyjną, należy złożyć wniosek na odpowiednim formularzu. Można go pobrać ze strony: https://uprp.gov.pl/pl/formularze-do-wydruku.

W zgłoszeniu trzeba przedstawić podstawowe informacje o przedsiębiorstwie oraz znaku towarowym, który chcemy zastrzec. Wniosek można złożyć osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego lub wypełniając wniosek online.

Jeżeli wniosek nie będzie zawierał błędów oraz zostanie prawidłowo opłacony, Urząd Patentowy opublikuje informację o zgłoszeniu danego znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego RP. Takie działanie ma na celu pozwolić innym podmiotom zapoznać się ze zgłoszonym znakiem towarowym i w przypadku plagiatu zgłosić swój sprzeciw. Jeżeli nie zostanie zgłoszony żaden sprzeciw lub sprzeciw okaże się niezasadny, a organ nie znajdzie przeszkód uniemożliwiających rejestrację znaku, wyda świadectwo ochronne na zgłoszony znak towarowy. Następnym krokiem jest uiszczenie opłaty za ochronę znaku towarowego. Po tym organ wpisuje znak do rejestru znaków towarowych oraz ogłasza to w Wiadomościach Urzędu Patentowego. 

Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat. Po tym czasie istnieje możliwość jej przedłużenia o dowolną liczbę 10-letnich okresów. Aby tego dokonać, należy złożyć odpowiedni wniosek do Urzędu Patentowego oraz wnieść odpowiednią opłatę. 

 

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?

Pokaż materiały

Koszt rejestracji znaku towarowego

Koszt rejestracji znaku towarowego jest względnie niski – biorąc pod uwagę oczywiście rozpoznawalność i prestiż niektórych marek. Dla firm małych i średnich, które są dopiero na początku swojej drogi, koszt rejestracji może być poza ich zasięgiem. Trzeba bowiem pamiętać, że chcąc prawidłowo zabezpieczyć firmę, trzeba zarejestrować szereg znaków towarowych. I tak np., chcąc zarejestrować jednocześnie znak słowny, graficzny i słowno-graficzny należy złożyć 3 wnioski i wnieść 3 opłaty.

Wysokość opłat za rejestrację znaku towarowego jest zależna od:

  • zakresu terytorialnego ochrony – trzeba zdecydować, czy będzie to tylko terytorium Polski, czy Unii Europejskiej, a może też grupy innych krajów świata;
  • liczby klas wskazanych w zgłoszeniu – z tabelami klasyfikującymi towary można zapoznać się pod adresem: https://uprp.gov.pl/pl/klasyfikacje.

Koszty kształtują się następująco:

  • opłata za wniosek o rejestrację znaku towarowego:
  • zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie drogą tradycyjną to 450 zł, natomiast drogą elektroniczną to 400 zł,
  • zgłoszenie znaku towarowego za każdą kolejną klasę to 120 zł;
  • opłata za ochronę (uiszczana po pozytywnej weryfikacji wniosku):
  • za 10-letni okres ochronny za każdą klasę to 400 zł,
  • za publikację informacji o zastrzeżeniu znaku to 90 zł.

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem dostępnym w naszym serwisie: Jak skutecznie chronić własność intelektualną?

Stan prawny: 30 października 2024 r.

Podstawa prawna:

1)      Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1170).

 

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT