Ewidencja u przedsiębiorcy powierzonych mu materiałów przez zleceniodawcę
Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Przedsiębiorcy wykonujący w ramach swojej działalności gospodarczej usługi często wykonują je z materiałów powierzonych przez Zleceniodawcę.
Zasadniczo podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów ma obowiązek rejestrowania w niej każdego zdarzenia mającego wpływ na przychody i koszty firmy.
Jednakże zgodnie z § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2019.2544 t.j.), materiał powierzony przez zleceniodawcę nie podlega ewidencji w księdze podatkowej.
Przepis ten zawiera jednak ostrzeżenie, że jeżeli podatnik nie będzie mógł przedstawić dokumentu określającego zleceniodawcę, uważa się, że materiał został kupiony bez udokumentowania. To oznacza, że w przypadku kontroli przeprowadzonej przez pracowników urzędu skarbowego w siedzibie firmy i stwierdzenia, że na stanie znajdują się materiały, których pochodzenia podatnik nie potrafi udokumentować, podatnikowi będzie postawiony zarzut nierzetelnego prowadzenia księgi podatkowej.
Ważne:
Materiał powierzony przez Zleceniodawcę nie podlega ewidencji w księdze podatkowej prowadzonej przez zleceniobiorcę. U Zleceniodawcy, jeżeli nie jest przedsiębiorcą prowadzącym księgi rachunkowe i nie wynikają uwarunkowania z umów ubezpieczenia majątkowego lub z umowy z dostawcą materiału nie wystąpi obowiązek uwzględnienia w księgach takiego przekazania.
Przepisy rozporządzenia nie zawierają wzoru dokumentu, który mógłby potwierdzać pochodzenie powierzonego materiału. Dobrym rozwiązaniem jest sporządzenie dokumentu (protokołu przyjęcia lub dowodu pz – przyjęcia materiału na stan magazynu, o ile przedsiębiorca prowadzi magazyn) zawierającego:
dane osoby zlecającej usługę, tj. imię i nazwisko, adres lub numer telefonu (czasami może być konieczne potwierdzenie powierzenia materiału – np. w przypadku kontroli w firmie)dane określające zleceniodawcę,
datę przyjęcia materiału,
rodzaj i ilość materiału,
krótki opis materiału,
podpis podatnika lub osoby przyjmującej materiał,
podpis osoby przekazującej materiał.
W ten sposób przedsiębiorca lub osoba odpowiedzialna materialnie przyjmująca materiał może obronić się przed zarzutem, że materiał jest jego własnością. Powyższe uzasadnia postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu w dniu 2005.03.31 : PF-2/415/4/05 ......”
Podatnik winien posiadać dowód zakupu na towar będący w jego posiadaniu. Odstępstwem od powyższego jest sytuacja , gdy podatnik dysponował będzie materiałem powierzonym. Jednakże w takim przypadku winien wykazać, iż przedmiotowy towar, nie jest towarem przez niego zakupionym a powierzonym. W przeciwnym wypadku należałoby uznać, iż towar został zakupiony przez podatnika bez udokumentowania .... Ustne potwierdzenie przyjęcia towaru nie jest wystarczającym dowodem dokumentującym fakt zajścia zdarzenia. Zatem w każdym z przypadków winno być ono potwierdzone w formie pisemnej. Jedną z form udokumentowania przyjęcia towaru od kontrahenta może być pisemne oświadczenie stron powierzenia i przyjęcia materiału lub części celem wykonania usługi.
W przypadku braku takiego dokumentu przyjmuje się, że podatnik kupił materiał, ale nie posiada dowodu zakupu.
Trzeba również pamiętać, iż niezależnie od przyczyn leżących po stronie obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgi przychodów, rozchodów lub ewidencji dla potrzeb podatków, to istnieją obowiązki prowadzenia ewidencji, wynikające choćby z umów ubezpieczeń majątkowych od zdarzeń losowych, kradzieży itp., a także związanych z odpowiedzialnością materialną pracowników, umowami o wspólnej odpowiedzialności materialnej, pwierzeniami mienia, z obowiązkiem wyliczenia się, a w niektórych przypadkach wynikających z obowiązków sanitarno-epidemilogicznych, przeciwpożarowych.
Ewidencja przychodu
W razie przyjęcia do zakładu materiałów powierzonych na przedsiębiorcy nie ciąży obowiązek ewidencjonowania tego faktu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z zastosowaniem powyższych uwag odnośnie innych obowiązków ewidencjonowania. Jedynym obowiązkiem podatnika jest zapisanie kwoty osiągniętego przychodu w kolumnie 7 “Wartość sprzedanych usług” oraz zaksięgowanie w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" związane z prowadzoną działalnością.
Przykład:
Podatnik otrzymał zlecenie uszycia ubrań z powierzonego materiału. Wynagrodzenie zostało w umowie określone jako 3000 zł, powiększone o zwrot wydatków na ewentualne materiały własne zużyte przez wykonawcę do wytworzenia zamówionych ubrań. W celu wykonania zlecenia podatnik nabył dodatki krawieckie za kwotę 100 zł. Po wykonaniu zlecenia podatnikowi została część materiału powierzonego przez zleceniodawcę. Materiał ten został zwrócony przez podatnika. Zapisy w księdze przedstawiają się następująco:
Jeżeli wystąpi konieczność , że część usługi wykona z własnego materiału inny przedsiębiorca jako podwykonawca, to zleceniobiorca musi wystawić za wykonaną pracę fakturę lub rachunek.
Przykład:
Podatnik otrzymał zlecenie uszycia ubrań z powierzonego materiału. Wynagrodzenie zostało w umowie określone jako 3000 zł, powiększone o zwrot wydatków na ewentualne materiały własne zużyte przez wykonawcę do wytworzenia zamówionych ubrań. W celu wykonania zlecenia podatnik nabył dodatki krawieckie za kwotę 100 zł oraz skorzystał z usługi innego przedsiębiorcy , który wykonał usługę nabijania nitów Otrzymał rachunek na kwotę 300zł . Zapisy w księdze przedstawią się następująco: - w kolumnie 7 – "Wartość sprzedanych usług" - .3000zł - w kolumnie 13 – Pozostałe wydatki” kwota 100 zł ( w dniu poniesienia wydatku ) oraz kwota 300 zl ( w dniu poniesienia wydatku.
Ważne:
Dla uprawdopodobnienia faktu, że umowa zlecenia na wykonanie usługi została faktycznie zawarta, umowa ta powinna być sporządzona na piśmie. Oczywiście może to też być zawsze w trybie umowy powtwierdzenia przyjęcia zlecenia (e-mail z potwierdzeniem zwrotnym przyjęcia zamówienia z adnotacją przyjęcia materiału)
Spis z natury
Na dzień 31 grudnia każdego roku podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do sporządzenia spisu z natury. Spisem z natury należy objąć towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady.
Także spis z natury powinien obejmować towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, jak również towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika. Spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny i trwały oraz zakończony i zaopatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie.
Tak więc, jeżeli powierzone materiały będą znajdowały się w zakładzie podatnika podczas sporządzania spisu z natury, podatnik będzie zobowiązany do wykazania ich w tym spisie. Jednakże materiały te nie podlegają wycenie - wystarczające jest ilościowe ich ujęcie w spisie z podaniem, czyją stanowią własność.
Ważne:
O sporządzeniu spisu z natury na koniec roku nie trzeba informować naczelnika urzędu skarbowego. Spisu z natury nie należy również dołączać do zeznania rocznego. Jednak istotne jest posiadanie spisu z natury dla celów dowodowych w przypadku różnych kontroli, w tym kontroli skarbowych jak i innych oraz zaistnienia zdarzeń nadzywczajnych, pożar, itp.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.),
Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 listopada 2009 r., ITPB1/415-701/09/TK,
Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 czerwca 2009 r., IBPBI/1/415-216/09/ZK,
Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29.03.2011 r Sygnatura: IPPB1/415-1130/10-9/KS,
Interpretacja Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2009 r., IPPB1/415-473/09-3/AM),- interpretacja indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 lutego 2011 r., nr IBPBI/1/415-1217/10/KB,
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.2019.2544 t.j.)
Autorka: Krystyna Dąbrowska, doradca podatkowy - wpisana na listę Ministerstwa Finansów i Krajowej Rady Doradców Podatkowych: Nr wpisu: 02200.
Zestawienie form zatrudnienia
Prezentujemy zestawienie w układzie porównawczym, różnych form zatrudnienia i przypisanych do nich warunków oraz praw i obowiązków pracownika i pracodawcy w obszarach prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, podatków, prawa konkurencji, prawa cywilnego, prawa autorskiego.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa