Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Prawdopodobnie masz już własną stronę w Internecie. Ale cóż z tego, jeśli nikt jej nie znajdzie i nie będzie jej odwiedzał? Dlatego musimy zająć się jej wypozycjonowaniem, czyli umieszczeniem na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach internetowych, po wpisaniu interesującego nas słowa kluczowego
Wyszukiwarki
Co rozumiemy pod pojęciem wyszukiwarki? Są to de facto strony internetowe, który powstały po to by indeksować cały Internet, czyli przeszukiwać sieć, wchodzić na każdą stronę internetową i zapisywać we własnej bazie, o czym jest dana strona internetowa i jaką ma wartość merytoryczną. Przykładowe wyszukiwarki: - Google.com - Bing.com - Netsprint - Yahoo.com.
Wszystkie wyszukiwarki mają własne algorytmy, definiujące ogólnie pojętą wartość danej strony WWW pod kątem danego słowa kluczowego – według tej wartości wyszukiwarki rozmieszczają strony WWW na swoich listach wyszukiwania. Ideą pozycjonowania jest to, aby przekonać wyszukiwarkę, że to właśnie nasza strona ma największą wartość w Internecie pod kątem interesującego nas słowa kluczowego.
Jak zatem to zrobić?
Na pozycję strony WWW na listach wyszukiwania – w ujęciu globalnym – mają wpływ 2 zasadnicze rzeczy: Ogólnie rozumiana jakość strony internetowej i jej optymalizacja dla wyszukiwarek Wszystko to, co dzieje się wokół tej strony w jej internetowym otoczeniu.
Dobrze przygotowana strona WWW to podstawa.
Najpierw zajmijmy się naszą stroną internetową, bowiem to, jak jest przygotowana i zoptymalizowana, ma 50% udział w sukcesie w pozycjonowaniu.
Najważniejsze elementy optymalizacji stron WWW dla wyszukiwarek (w kolejności od najważniejszego):
1. Jakość kodu programistycznego
Rozumiemy przez to sposób, w jaki strona WWW została przygotowana pod kątem programistycznym. Jeżeli korzystamy z gotowego oprogramiania typu open-source, takie skrypty (w szczególności Wordpress) spełniają standardy projektowe oraz są dobrze zoptymalizowane. Jeśli zaś zamawiamy serwis WWW w zewnętrznej firmie, warto zainwestować dodatkowe kilkaset złotych i zlecić audyt optymalizacji innej firmie zajmującej się pozycjonowaniem stron WWW.
2. Jakość treści strony WWW
Treść (tzw. content) ma ogromne znacznie dla pozycjonowania. Najważniejsze zasady dotyczące tworzenia treści do serwisu WWW: a) Przede wszystkim musi być unikalna (absolutnie unikamy kopiowania tekstu czy zdjęć z innych stron internetowych) b) Musi traktować o tym, czym się zajmujemy c) Musi być odpowiednio nasycona słowami kluczowymi, które nas interesują (poziom nasycenia powinien wynosić ok. 2-4%; możemy to zmierzyć za pomocą narzędzia dostępnego pod adresem: http://rapid.searchmetrics.com/en/seo-tools/keyword-tools/keyword-density,18.html d) Powinna być atrakcyjnie przygotowana (nagłówki, akapity, ilustracje, infografiki, wyróżnienia, itp.) – nie może być to rzeka tekstu. Kierujemy się zasadą, że przygotowujemy tekst dla człowieka, nie dla robotów wyszukiwarek. e) Treść musi być w odpowiedniej ilości – tzn. nie ma sensu tworzyć podstrony, na której będą 2 zdania i zdjęcie. Ilość tekstu, który można uznać za wartościowy merytorycznie pod katem wyszukiwarek, to przynajmniej 1500-2000 znaków.
3. Nawigacja w serwisie
Musi być prosta, płaska i schematyczna – działy muszą zostać jasno opisane w menu, najlepiej w formie drzewa. Ponadto, bardzo mile widziana jest implementacja tzw. ścieżki nawigacyjnej, widocznej w całym serwisie, np. Jesteś tutaj: Strona główna >> Oferta >> Strony internetowe
4. Optymalizacja tytułu strony głównej oraz podstron (tzw. sekcja Title)
Jest to tytuł strony, widoczny na samej górze przeglądarki (w Internet Explorerze lub Firefoxie – niebieska belka tytułu na górze okna; jest to zawarte również w sekcji HEAD kodu programistycznego). Definiuje on – w oczach przeglądarki – o czym jest dana strona WWW lub jej podstrona. W konstruowaniu tytułu kierujemy się następującymi zasadami: a) W tytule zawieramy interesujące nas słowa kluczowe, ale skorelowane z zawartością danej podstrony. W wypadku strony głównej wstawiamy najważniejsze dla ans słowa kluczowe. b) Maksymalna długość tytułu akceptowana przez wyszukiwarki to ok. 60 znaków – nie upychamy wszystkich słów kluczowych jakie nam przyjdą do głowy c) Kierujemy się zasadą, że najważniejsze jest po lewej – konstrukcję tytułu zaczynami od słów kluczowych, nie zaś od nazwy firmy czy nazwy konkretnej podstrony. Przykład prawidłowego tytułu: Strony WWW, pozycjonowanie |Aurelius – Strona główna Przykład nieprawidłowego tytułu: Aurelius, strona główna – strony www, pozycjonowanie
5. Metatagi serwisu
Niegdyś najważniejszy element pozycjonowania, obecnie już stracił na znaczeniu, choć nadal jest istotny. Metatagi to przede wszystkim tagi „description” (tzw. opis) oraz „keywords” (słowa kluczowe). W słowach kluczowych umieszczamy wszystkie frazy, które nas interesują (max 200-300 znaków), natomiast w tagu description umieszczamy opis danej podstrony – 1-2 zdania o tym o czym jest dana podstrona. W opisie również zawieramy słowo (słowa) kluczowe, umiejętnie wplecione w zdanie – trzymając się zasady „po lewej (na początku) najważniejsze”.
6. Linkowanie wewnętrzne
Chodzi o wklejanie linków (odsyłaczy) w treść jednej podstrony do innej, w ramach naszego serwisu. Ułatwia to indeksację wyszukiwarce (oraz dotarcie do szukanej informacji naszym użytkownikom)
Wszystkie wymienione elementy są równie ważne i istotne – jeśli zadbasz o wszystko – istnieje duża szansa, że (w przypadku prostszych słów kluczowych) Twoja strona WWW wypozycjonuje się już dzięki tylko tym czynnościom. Co jednak w sytuacji, gdy interesują nas bardziej popularne słowa kluczowe? Musimy – oprócz optymalizacji serwisu WWW – rozpocząć proces pozycjonowania tej strony.
Proces pozycjowania
Im więcej Cię w Internecie – tym lepiej
Ta maksyma najlepiej oddaje istotę pozycjonowania. Im więcej piszą o Tobie w Internecie, im więcej linków w sieci prowadzi do Twojej strony – tym większą wartość będzie ona mieć w oczach Google i innych wyszukiwarek.
Poniżej prezentujemy szerzej temat pozycjonowania – z pewnych przyczyn miejscami używane są słowa być może niezrozumiałe dla początkującego internauty. Jednakże, aby samemu podejmować się pozycjonowania swojej strony, siłą rzeczy nasz zasób wiedzy o Internecie i komputerze musi być już na odpowiednim poziomie – mamy nadzieję, że użyte słownictwo będzie zrozumiałe dla większości czytelników, a tych, którzy nie do końca je zrozumieją, zmotywuje do dalszego rozwijania swojej wiedzy.
LINKI – słowo klucz. Są one najważniejsze w procesie pozycjonowania. Zdobywanie wartościowych linków to podstawowe zadanie każdego pozycjonera. Ale jak zmierzyć wartość linku?
Możemy przyjąć kilka zasad, które definiują wartościowy link: - Wartość strony WWW, na której został zamieszczony – to kluczowy i najważniejszy parametr. Jeśli strona, na której zamieścimy linka do naszej witryny jest popularna wśród internautów, dobrze wypozycjonowana, powiązana tematycznie z naszą witryną i ma wysoki tzw. Page Rank (ocena strony według Google, w skali od 0 do 10; dobry PageRank zaczyna się od 4) – link ten będzie mieć bardzo dużą moc pozycjonującą. - Link zamieszczony jest w tekście/artykule, który mówi o naszej branży i zawiera słowa kluczowe, które nas interesują - Link ma postać odsyłacza z tzw. Anchor text’em (Anchor Text to nic innego jak treść linku; przykładowo: mamy link strony internetowe. Anchor Text w tym przypadku to fraza „strony internetowe”, natomiast adresem URL w tym wypadku jest „http://www.mikroporady.pl”), który zawiera pożądane przez nas słowo kluczowe - Na danej podstronie, gdzie jest umieszczony link do naszej strony, nie występują inne linki prowadzące do innych stron WWW - Link jest zatytułowany (po najechaniu na niego kursorem pojawia się żółty dymek z opisem), gdzie tytuł również zawiera słowa kluczowe.
Pozyskiwanie linków
Jak widać, pozyskanie wartościowego linku nie jest łatwym zadaniem – tym bardziej, że takich linków musimy pozyskać setki, jeśli nie tysiące. Jak zatem to robić?
Sposobów na to jest wiele – kolejne z nich będziemy odkrywać w miarę poszerzania swojej wiedzy w temacie pozycjonowania oraz zwykłego „kombinowania”, bazując na dotychczasowej wiedzy, jak nowy link pozyskać. Poniżej wymieniamy kilka najprostszych i najpopularniejszych, wymagających jednak największego nakładu pracy:
1. Katalogowanie strony – to najprostszy sposób. Dodajemy naszą stronę do jak największej ilości katalogów stron WWW. Wpiszmy w wyszukiwarkę „katalog stron WWW” i dodawajmy po kolei do wszystkich katalog z listy (uwaga na katalogi płatne, wymagające wysłania smsa wartościowego aby dodać wpis)
2. Cichy PR w Internecie – bierzemy głos w rozmaitych dyskusjach na forach internetowych i dyskusjach w komentarzach pod artykułami i blogami, uważając jednak, by nie przesadzić – jeśli administratorzy danego forum i inni użytkownicy zorientują się, że nasze działania mają charakter wyłącznie pozycjonerski – może to się skończyć bardzo źle dla naszej strony
3. Tworzenie zaplecza dla naszej strony – tworzymy kilkanaście lub kilkadziesiąt innych stron WWW, używając darmowego oprogramowania do tworzenia stron lub napisanego/zamówionego wcześniej generatora, które również traktują o naszej branży i linkują do naszej strony.
4. Wymiana linków z innymi internautami – jest to dość ryzykowny sposób na pozyskanie linków, ale z drugiej strony szansa na pozyskanie naprawdę wartościowego linku – pamiętajmy, aby serwis WWW naszego partnera miał podobną wartość (PageRank) i merytorycznie traktował o tym samym lub przynajmniej o podobnej branży / tematach
Jak widać – zagadnienie pozycjonowania to temat rzeka. Powyżej omówione zostały jedynie podstawowe zagadnienia z nim związane, pozwalające początkującym pozycjonerom lub użytkownikom na rozpoczęcie procesu pozycjonowania własnej witryny na proste lub średnio-trudne słowa kluczowe. W wypadku naprawdę trudnych słów kluczowych warto podeprzeć się doświadczeniem i wiedzą zawodowców, którzy na co dzień zajmują się pozycjonowaniem.
Autor: Robert Kuryłowicz,
Przykładowe rodzaje finansowania działalności
Przedsiębiorco,
jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą bądź dopiero rozważasz jej rozpoczęcie, istotną dla Ciebie kwestią jest uzyskanie wsparcia finansowego, ułatwiającego Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej bądź wparcie jej rozwoju. W załączonym poradniku prezentujemy najbardziej popularne formy wsparcia i dotacji.
Wśród możliwych form wsparcia możesz odnaleźć m.in.
kredyty gotówkowe Bank Gospodarstwa Krajowego;
dotację m.in. z środków europejskich;
leasingi operacyjne.
Ponadto, jeżeli poszukujesz form wsparcia finansowego Twojej działalności, powinieneś rozważyć także współpracę z tzw. aniołem biznesu, czyli inwestorem umożliwiającym Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności bądź jej rozwój poprzez oferowane wsparcie finansowe w postaci swojego prywatnego kapitału.
Najprostszą drogą na pozyskanie anioła biznesu jest zwrócenie się do instytucji zrzeszającej osoby chętne do inwestowania w perspektywiczne projekty. W Polsce jedną z najstarszych i najpopularniejszych instytucji tego typu jest PolBAN Business Angel Club z siedzibą w Bydgoszczy i biurem w Warszawie.
Ponadto, warto rozważyć zasilanie kapitału przedsiębiorstwa w zamian za objęcie akcji przez fundusz Venture Capital, o którym więcej możesz przeczytać tu: https://mikroporady.pl/slownik-pojec/venture-capital.
Kolejną formą wsparcia wewnętrznego jest tzw. franchising czyli sprzedaż towarów, usług lub technologii, oparta na ścisłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcam.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa