Prowadzenie działalności za pośrednictwem portalu internetowego
Użytkownik naszego serwisu zadał nam następujące pytania:
Jak należy zidentyfikować kontrahenta przedsiębiorcy w relacji podejmowanej za pośrednictwem portalu internetowego pośredniczącego w rozliczeniach pomiędzy użytkownikami serwisu?
Na jakich zasadach należy dokumentować taką współpracę?
Użytkownik serwisu, który zadał pytanie prowadzi działalność przy wykorzystaniu popularnego serwisu internetowego poświęconego tematyce zakładów sportowych. Serwis pośredniczy w relacjach pomiędzy użytkownikami zajmującymi się przygotowywaniem informacji o potencjalnie zyskownych zakładach (typerami) a użytkownikami korzystającymi z publikowanymi przez nich wiedzy.
Dostęp do części serwisu jest odpłatny, zaś typerzy uzyskują wynagrodzenie za publikowane treści. Użytkownik zastawia się jak powinien zidentyfikować swojego kontrahenta w takiej relacji oraz jak powinien dokumentować świadczenie opisanych usług, w szczególności w zakresie procedury wystawiania paragonu za wykonaną usługę.
Zakres wzajemnych praw i obowiązków zarówno pomiędzy użytkownikami serwisu internetowego, jak i pomiędzy użytkownikiem danego portalu a jego administratorem serwisu zazwyczaj określa treść regulaminu portalu, który został przyjęty i udostępniony przez administratora. Użytkownik serwisu internetowego przeważnie zobowiązany jest do zapoznania się z treścią regulaminu na etapie zakładania konta. Akceptacja jego postanowień często stanowi warunek dokonania rejestracji.
W świetle polskiego prawa cywilnego regulamin o takim charakterze może stanowić źródło obowiązków stron. Jest on (zgodnie z art. 384 Kodeksu cywilnego) typem „wzorca umowy”. Wzorzec, zgodnie z przywołanym przepisem, wiąże drugą stronę relacji prawnej, jeśli został on jej doręczony przed zawarciem umowy. Wedle §4 przywołanego przepisu „jeżeli jedna ze stron posługuje się wzorcem umowy w postaci elektronicznej, powinna udostępnić go drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności”. Art. 3511 Kodeksu cywilnego wskazuje przecież, że „strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.
Akceptacja warunków regulaminu (stanowiąca często nieodłączny element procedury rejestracji konta użytkownika w serwisie) stanowi zatem okoliczność potwierdzającą wejście w relację umowną z administratorem serwisu. To właśnie w treści regulaminu należy szukać odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące obowiązków i relacji stron działających za pomocą portalu internetowego.
2) Identyfikacja administratora i prawa właściwego
Dodatkowo sytuację komplikuje okoliczność, w której użytkownik korzysta z serwisu, którego działalność wykracza poza granice Polski. Wówczas konieczne jest zweryfikowanie w treści regulaminu (a) podmiotu będącego administratorem portalu, który wcale nie musi mieć siedziby na terytorium Polski oraz (b) ewentualnego zawarcia w treści regulaminu odwołania do poddania funkcjonujących na jego podstawie relacji prawnych mocy prawa określonej jurysdykcji.
W przypadku portalu wskazanego przez autora analizowanego pytania, serwis internetowy prowadzony jest przez podmiot z zarejestrowaną siedziba w Sofii w Rumunii. Ponadto w postanowienia regulaminu opisanego portalu, zgodnie z odesłaniem poczynionym w jego treści, poddane zostały legislacji Republiki Malty. W związku z tym faktem zasadniczo przepisy polskiego prawa nie znajdują zastosowania do oceny warunków relacji pomiędzy użytkownikiem a administratorem.
W takiej sytuacji prawo obce należy stosować do oceny postanowień regulaminu, nie wyłącza ono jednak obowiązków publicznoprawnych dotyczących faktu posiadania statusu polskiego przedsiębiorcy.
3) Rozliczenie transakcji
Zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa o VAT”) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zobowiązani są prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (w praktyce nazywanych „kasami fiskalnymi”). Co więcej, podatnik prowadzący taką ewidencję (art. 111 ust. 3a pkt 1) przywołanej ustawy) zobowiązany jest wystawić i wydać nabywcy towaru bądź usługi paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży. Tym samym należy uznać, że w przypadku transakcji dokonanej pomiędzy przedsiębiorcami obowiązek uwzględnienia w ewidencji nie obowiązuje.
W przypadku użytkowników prowadzących działalność za pośrednictwem portali internetowych należy zatem każdorazowo zidentyfikować czy relacja biznesowa powstaje pomiędzy użytkownikami serwisu (przy pośrednictwie wykorzystywanego serwisu, co ma miejsce przykładowo w przypadku portali umożliwiających publikowanie ofert sprzedaży) czy pomiędzy użytkownikiem a serwisem (co wydaje się mieć miejsce w opisanym przez użytkownika przypadku, gdzie otrzymuje on wynagrodzenie od serwisu internetowego za publikowanie na jego łamach odpłatnych treści.
Jeśli faktycznie okaże się, że powstaje do powstania relacji prawnej pomiędzy użytkownikami-twórcami a użytkownikami-odbiorcami, użytkownicy zarabiający na tej współpracy powinni zidentyfikować swoich kontrahentów i jeśli (w świetle poczynionej powyżej uwagi) będzie to konieczne, wystawić paragon bądź fakturę. W opisanym przez autora pytania przypadku jest możliwe, że to powstania takiej relacji nie dochodzi: użytkownicy są zasadniczo wobec siebie anonimowi, nie dochodzi między nimi do bezpośredniej komunikacji zaś wynagrodzenie otrzymywane jest od administratora portalu.
W drugim z opisanych przypadków, czyli istnienia wyłącznie relacji pomiędzy portalem a użytkownikiem rozliczenia oraz ewentualne dokumenty potwierdzające wykonywanie wzajemnych zobowiązań powinny być kierowane przez przedsiębiorcę właśnie wobec administratora serwisu będącego druga stroną relacji prawnej, bez uwzględniania przepisów dotyczących dokumentowania transakcji przeprowadzanych z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej (w analizowanym przypadku: spółki z siedzibą w Rumunii).
Rozliczenie powinno następować zgodnie z ustalonymi warunkami współpracy. Jeśli przedsiębiorca rozlicza się z kontrahentem cyklicznie, za usługi świadczone w określonym okresie czasu, każda z transz płatności powinna zostać udokumentowana niezależnie.
4) Zwolnienie od podatku VAT
Użytkownik będący autorem pytania korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zawartego w Ustawie o VAT, które umożliwia przedsiębiorcom, w zakresie działalności których łączna wartość sprzedaży nie przekroczyła określonego progu. W świetle transgranicznego charakteru działalności prowadzonej przy wykorzystaniu portalu należy zatem zastanowić się na ewentualnymi konsekwencjami w świetle zwolnienia.
Zwolnienie od podatku VAT dotyczy sprzedaży dokonywanej przez podatków, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł przysługuje przedsiębiorcom nieobjętym wyłączeniem tego przywileju zgodnie z art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT. Przepis ten nie przewiduje bezpośrednich ograniczeń dotyczących siedziby kupującego, może jedynie przewidywać obszary działalności, których nie bierze się pod uwagę w odniesieniu do limitu zwolnienia (transgraniczny przykład stanowi tu wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów).
Porada została przygotowana przez prawników Kancelarii Gessel, Koziorowski Sp. k.
Podstawa prawna (stan na dzień 06.10.2020 roku):
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.).
Rodzaje Umów sprzedaży
Umowa sprzedaży jest jedną z najczęściej zawieranych umów. Stronami takiej umowy są kupujący i sprzedający. Umowa zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy lub wykonania usługi i przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz. Kupujący natomiast jest zobowiązany do zapłaty uzgodnionej ceny oraz odebrania rzeczy.
Umowa sprzedaży jest uregulowana w Kodeksie cywilnym (k.c.). Z kolei Ustawa o prawach konsumenta definiuje także:
Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
Umowę zawartą na odległość.
Regulacja nakłada obowiązki na sprzedawców w szczególności w zakresie informacyjnym zarówno przed zawarciem umowy jak i na jej kolejnych etapach.
W myśl aktualnie obowiązujących przepisów, konsumentom należy się wzmożona ochrona, ponieważ nie występują w transakcjach jako podmiot profesjonalny. Wprowadzenie ustawy miało na celu zmniejszenie przewagi przedsiębiorcy jako podmiotu profesjonalnego oraz wyrównanie pozycji obu stron.
Wskazujemy, że z godnie z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny k.c. (dalej jako: "k.c.") za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sformułowanie to nie dotyczy osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową traci status konsumenta jeżeli dokonuje czynności prawnej – w stosunku do przedsiębiorcy – w bezpośrednim związku z tą działalnością.
Zgodnie z regulacją przedstawioną w k.c. innym rygorem prawnym objęte są tzw. potocznie klasyczne formy sprzedaży (czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i konsumentem (kupującym) niż sprzedaż w obrocie profesjonalnym (pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i przedsiębiorcą (kupującym)). W drugiej wśród wymienionych sytuacji nie może być bowiem mowy o wyrównywaniu pozycji stron.
W naszej tabeli przedstawiamy i porównujemy:
Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
Umowę zawartą na odległość;
Umowę zawartą w lokalu przedsiębiorcy;
Umowę zawartą pomiędzy przedsiębiorcami;
wskazując ich definicje, podstawę prawną oraz uwzględniając najbardziej charakterystyczne dla nich różnice.
Rekomendujemy szczegółowe zapoznanie się z przygotowanym poradnikiem i dostosowanie regulaminów sprzedaży przedsiębiorstwa pod obowiązujące wymogi i przepisy prawa.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa