Porady eksperta

Regulamin sprzedaży sklepu internetowego

Użytkownik zwrócił się do nas z prośbą o udzielenie porady prawnej w następującym stanie faktycznym:

Dzień dobry, zakładam sklep internetowy, platforma playnicza z której chcę korzystać poprosiła mnie o uzupełnienie regulaminu sklepu oraz polityki prywatności o dodatkowe informacje. Czy mogę prosić o Państwa pomoc?

Słowem wstępu należy zaznaczyć, że Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości dr. Bogusława Federa świadczy bezpłatną pomoc na rzecz mikro i małych przedsiębiorców. Takie działania wynikają z celów statutowych Fundacji, która nie pobiera opłat a swoje działania. Jednakże należy wskazać, że w ramach udzielanych bezpłatnych porad prawnych Fundacja nie realizuje indywidualnych zleceń. Zgodnie z Regulaminem E-Punktu Konsultacyjnego udostępnionego w serwisie mikroporady.pl porady prawne obejmują jedynie odpowiedzi na zadane przez użytkowników pytania i dotyczą informacji o aktualnym stanie prawnym oraz zmian w przepisach obowiązujących w Polsce. W związku z powyższym poniżej przedstawimy ogólne informacje dotyczące obowiązkowych elementów, jakie powinny znaleźć się w regulaminie sprzedaży oraz polityce prywatności sklepu internetowego.

Należy wskazać, że zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczną, każdy przedsiębiorca posiadający sklep internetowy jest usługodawcą świadczącym usługi przez Internet. To z kolei zobowiązuje go do sporządzenia regulaminu sklepu. Oczywiście taki regulamin musi być także dostępny dla wszystkich potencjalnych klientów sklepu. Dlatego najlepiej jest go po prostu umieścić na osobnej podstronie o nazwie „Regulamin”.

Ustawa podaje informacje, jakie musi zawierać regulamin każdego, kto świadczy usługi przez Internet, czyli w tym przypadku sklep internetowy. Oczywiście w ustawie wskazane są jedynie ogólne i niejako minimalne informacje, jakie powinny się znaleźć w regulaminie. Z racji na mnogość możliwych prowadzonych działalności przez Internet, każdą z nich będzie charakteryzował inny regulamin. Oprócz informacji obowiązkowych, warto najbardziej jak to możliwe doprecyzować regulamin, pozwoli to uniknąć wielu nieporozumień i niepotrzebnych problemów.  Przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 z późniejszymi zmianami, który dotyczy regulaminu działalności, świadczącej usługi przez Internet wygląda następująco.

Informacje o sklepie i przedsiębiorcy. W tym miejscu regulaminu należy podać wszelkie dane, które pozwolą zidentyfikować przedsiębiorcę, który sprzedaje towar za pośrednictwem danej strony internetowej. Powinny się więc tu znaleźć takie informacje jak: numery NIP i REGON, pełna nazwa prowadzonej działalności, adres korespondencyjny, adres, pod którym zarejestrowane jest dane przedsiębiorstwo. Warto też wymienić tu wszystkie określenia, które pojawiają się w regulaminie i opisać co one oznaczają.

Informacje o zakresie prowadzonej działalności - należy tu wymienić usługi, jakie świadczone są przez sklep internetowy, a także obszar terytorialny prowadzonej działalności. Może tu być wymieniona tylko Polska, ale i także inne kraje, czy np. obszar Unii Europejskiej. Obecnie wiele sklepów sprzedaje swój towar właśnie także poza granice kraju, co warto wyszczególnić w regulaminie.

Informacje o wymaganiach technicznych- W przypadku sklepów tak zwanych jednoproduktowych warto wymienić wymagania techniczne, jakie trzeba spełnić by zakupiony towar móc używać. Oczywiście obowiązuje to np. w przypadku sprzedawania jakiegoś programu, który do działania wymaga konkretnego sprzętu elektronicznego. W przypadku sklepów zawierających wiele towarów takie informacje można umieścić po prostu przy opisie towarów konkretnego rodzaju.

Warunki świadczenia usług, czy też sprzedaży towarów. W tym miejscu powinny znaleźć się między informacje o tym, jaki sprzęt niezbędny jest do złożenia zamówienia w sklepie (komputer, smartfon). Dobrze jest wymienić też przeglądarki internetowe, za których pośrednictwem możliwe jest odwiedzenie strony sklepu.  Jeśli sklep posiada aplikację, warto też o niej wspomnieć w tym miejscu regulaminu.  W tym punkcie można też opisać cały proces składania zamówienia.

Reklamacje, warunki zwrotów, rozwiązywania umów -jest to jeden z najważniejszych punktów całego regulaminu. Muszą się tu znaleźć wszystkie informacje o prawach i przywilejach klienta. Trzeba sprecyzować wszystkie terminy, które obowiązują w przypadku zwrotu i całą procedurę z tym związaną. Dokładnie opisać, w jakim stanie powinien być zwracany towar, na jaki adres go wysłać. W tym podpunkcie trzeba też wyszczególnić, co musi się zawierać w piśmie, czy też formularzu dotyczącym zwrotu. Prawo daje możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni, informacja taka musi się znaleźć w regulaminie. Oczywiście jeśli sklep oferuje możliwość zwrotu po dłuższym terminie, trzeba to zaznaczyć. Procedurę reklamacyjną można opisać zarówno w regulaminie sklepu, właśnie pod tym punktem, jak i w całkowicie osobnym dokumencie. Ze względu na złożoność procedur reklamacyjnych, często sklepy poświęcają temu osobną podstronę, nie jest to jednak wymóg konieczny.
Jeżeli chodzi o politykę prywatności, powinny znaleźć się w niej takie dane jak

  1. kto jest administratorem danych osobowych oraz jego dane kontaktowe,
  2. dane kontaktowe inspektora ochrony danych, jeśli taki został powołany;
  3. cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawę prawną tego przetwarzania (podstawy prawne znajdziesz w art. 6 RODO);
  4. jeśli przetwarzanie odbywa się na podstawie uzasadnionego interesu administratora, wskazanie jaki to jest interes;
  5. informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją;
  6. informacje o tym, czy dane będą przekazywane do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych;
  7. okres przetwarzania danych osobowych;
  8. informacje o prawie do żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych;
  9. informacje o prawie do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;

Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.

Wyszukaj:

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Dziękujemy :)

Stan prawny na dzień: 29 września 2023 r.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 344).

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT