Dozwolony zakres monitorowania pracownika przez pracodawcę. Co Ci wolno w ramach kontrolowania pracownika, a co stanowi już naruszenie jego prywatności?
Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
W wyniku wejścia w życie znanego Ci już dobrze RODO i konieczności przystosowania polskiego porządku prawnego do jego wymogów, nowelizacji uległy między innymi przepisy Kodeksu pracy. W jej wyniku w ustawie znalazły się artykuły wprost regulujące kwestie dopuszczalnego monitoringu pracy pracowników oraz zasad i zakresu jego prowadzenia.
Różne formy monitoringu mogą być podyktowane przyczynami, które niezależnie od zmian przepisów, były i są podstawą do zwiększania nadzoru nad pracą i pracownikami. Powodami takimi są m. in. konieczność zachowania tajemnicy przedsiębiorcy, w tym tajemnicy przemysłowej i handlowej oraz zachowanie szczególnych warunków bezpieczeństwa wykonywania pracy.
Jeżeli z jakiegoś powodu rozważasz wprowadzenie w swojej firmie monitoringu wizualnego albo chciałbyś monitorować pocztę elektroniczną swoich pracowników lub uważasz za konieczne zamontowanie w samochodach służbowych GPS lub użyć innych form monitoringu z różnych przyczyn, poniższa porada na pewno pomoże Ci w podjęciu decyzji. Niemniej jednak pamiętaj, iż ma ona jedynie charakter ogólny, a ostateczne wprowadzenie wybranej przez Ciebie formy monitoringu powinno zostać poprzedzone konsultacją z prawnikiem, który zidentyfikuje ewentualne indywidualne aspekty jej wdrożenia w Twoim zakładzie pracy i przygotuje odpowiednią i wymaganą przepisami dokumentację.
Pamiętaj również, że kontrola pracowników może mieć charakter mieszany. Obok monitoringów zdalnych jednocześnie stosuje się monitoringi bezpośrednie i osobiste, czyli kontrolę – zarówno przy wejściu pracownika do zakładu pracy, jak i do obszarów chronionych w pracy. Często monitoring przesiewowy zdalny powoduje uruchomienie kontroli osobistych w miejscu pracy bądź przy opuszczaniu zakładu/wejściu do zakładu pracy pracownika.
1. Monitoring wizualny w zakładzie pracy (art. 222 k.p.)
Dopuszczalny cel wprowadzenia monitoringu wizualnego
Jako pracodawca możesz wprowadzić szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring).
Musisz jednakże pamiętać, iż jest to możliwe jedynie w ściśle wskazanych przypadkach tj. jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Cię, jako pracodawcę, na szkodę.
Których pomieszczeń nie możesz objąć monitoringiem wizualnym?
Monitoring nie może obejmować pomieszczeń:
udostępnianych zakładowej organizacji związkowej
sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu jw. i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
Monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Jak długo możesz przechowywać nagrania z monitoringu wizualnego?
Nagrania obrazu pracodawca przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania.
W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub powziąłeś jako pracodawca wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, możesz przechowywać nagrania, aż do prawomocnego zakończenia postępowania.
Ważne:
Po upływie powyższych okresów, uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe musisz zniszczyć, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
Obowiązki związane z wprowadzeniem monitoringu wizualnego
Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu powinien być ustalony w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo jeżeli nie jesteś jako pracodawca objęty układem zbiorowym pracy lub nie jesteś obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, w obwieszczeniu. Pamiętaj, że regulacje dotyczące monitoringu – oprócz ujęcia w ww. dokumentach – najczęściej zostają szczegółowo usystematyzowane w osobnych dokumentach wewnętrznych zakładu pracy.
Zatrudnienie przez Ciebie pracownicy muszą być poinformowani o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem. W przypadku nowozatrudnianych pracowników, przed dopuszczeniem pracownika do pracy powinieneś przekazać mu na piśmie informacje, o których mowa wyżej. Korzystnym i prostym rozwiązaniem pozwalającym na udokumentowanie zapoznania się poszczególnego pracownika z zasadami monitoringu obowiązującego w danym zakładzie pracy jest odebranie od niego stosowanego oświadczenia w tym zakresie.
W przypadku wprowadzenia monitoringu powinieneś również jako pracodawca oznaczyć pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed jego uruchomieniem. Te oznaczanie i informowanie musi być uregulowane w dokumencie wewnętrznym regulującym monitoring wizualny.
Dopuszczalny cel monitorowania poczty elektronicznej
Podobnie jak w przypadku monitoringu wizualnego, jako pracodawca możesz wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej), jedynie przy zachowaniu dopuszczalnego prawem celu, a zatem wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.
Jak wyjaśnia Urząd Ochrony Danych Osobowych (dalej „UODO”), w ramach realizacji tego celu pracodawca może np. sprawdzać czy pracownicy nie korzystają ze stron czy też z innych witryn, które nie służą wykonywaniu przez nich obowiązków służbowych.
Ważne:
Monitoring poczty elektronicznej nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika. Pamiętaj, że nie możesz kontrolować prywatnej korespondencji swoich pracowników! Prywatna korespondencja nie traci swojego poufnego charakteru przez samo użycie służbowych narzędzi komunikacji!
Ważne:
W przypadku monitoringu poczty elektronicznej musisz wypełnić takie same obowiązki, opisane wyżej, jak w przypadku monitoringu wizualnego!
3. Dozwolony zakres monitorowania pracownika przez pracodawcę.
Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia, pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników. Sposób jej przeprowadzenia nie może naruszać godności pracownika oraz jego dóbr osobistych. Pracodawca może stosować przy tym jedynie metody nielaboratoryjne (alkomat) i posługiwać się urządzeniem mającym kalibrację lub wzorcowania. Z woli ustawodawcy przyjmuje się, że pracownik jest trzeźwy wtedy gdy zawartość alkoholu nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu.
Pracodawca jest zobowiązany do gromadzenia i przetwarzania informacji o dacie, godzinie i minucie badania stanu trzeźwości oraz jego wyniku wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. Jeżeli pracodawca zdecyduje się zastosować wobec pracownika karę upomnienia, nagany albo karę pieniężną, wówczas informacje te przechowuje się w jego aktach do czasu uznania kary za niebyłą. Okres ten ulega przedłużeniu, gdy wynik badania może stanowić lub już stanowi dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa (np. postępowanie karne, cywilne, administracyjne), a pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania.
Pracodawca w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu (jeżeli nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy) wskazuje informacje o wprowadzeniu kontroli trzeźwości, grupie lub grupach pracowników objętych kontrolą trzeźwości i sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej przeprowadzania.
Pracodawca powiadamiania pracowników o wprowadzeniu kontroli trzeźwości w sposób u niego przyjęty nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania. Informacje te na piśmie lub w wersji elektronicznej musi posiadać pracownik nowozatrudniony, zanim jeszcze został dopuszczony do pracy.
Jeżeli kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika wskazującą na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości albo zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy, pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, o czym musi go powiadomić. Obu stronom stosunku pracy, w przypadku niedopuszczenia z tej przyczyny pracownika do pracy, przysługuje prawo do żądania przeprowadzenia kontroli trzeźwości przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego.
Wspomniany organ, w przypadku, gdy nie ma możliwości przeprowadzenia badania metodą laboratoryjną, z przyczyn wymienionych poniżej, może zlecić przeprowadzenie badania krwi pracownika:
(i) pracownik niedopuszczony do pracy odmawia poddania się badaniu metodą nielaboratoryjną;
(ii) pracownik niedopuszczony do pracy żąda przeprowadzenia badania krwi pomimo przeprowadzenia badania metodą nielaboratoryjną;
(iii) stan pracownika niedopuszczonego do pracy uniemożliwia przeprowadzenie badania metodą laboratoryjną;
(iv) nie ma możliwości wskazania stężenia alkoholu z powodu przekroczenia zakresu pomiarowego urządzenia wykorzystywanego do pomiaru.
Nietrzeźwość pracownika ma swoje konsekwencje również przy obliczaniu stażu pracy, ponieważ przypadku gdy wynik badania nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika, okres niedopuszczenia pracownika do pracy jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który jednak pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Z tych samych przyczyn co kontrolę trzeźwości, pracodawca może wprowadzić kontrolę pracowników na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu.
4. Inne formy monitoringu pracowników
Dopuszczalny cel stosowania innych form monitoringu pracowników
Dozwolony cel stosowania innych form monitoringu pracowników jest tożsamy z celem stosowania monitoringu poczty elektronicznej tj. zapewnienie organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.
Ważne:
Cel przetwarzania musi być rzeczywiście zgodny z danymi, które pracodawca przetwarza. Nie możesz wykorzystywać danych przy użyciu systemu GPS zamontowanego we flocie pojazdów w celu ochrony mienia, gdy jednocześnie w regulaminie pracy określił ten cel, jako inny np. organizacja czasu pracy poprzez wytyczanie optymalnych tras potrzebnych do zrealizowania transportu.
Przykłady innych form monitoringu
Ważne:
Jeżeli zdecydujesz się na stosowanie innych form monitoringu, o których mowa niżej, nie zapominaj, iż jesteś objęty takimi samymi obowiązkami, jak w przypadku pozostałych form monitoringu tj. m. in. musisz w sposób wymagany prawem poinformować pracowników o celu, zakresie i sposobie zastosowania monitoringu.
Wśród innych form monitoringu, niż monitoring wizualny lub monitoring poczty elektronicznej pracowników, wymienia się stosowanie:
monitoringu rozmów telefonicznych
Europejski Trybunał Praw Człowieka (dalej „ETPC”) wypowiadał się na temat stosowania różnych form monitoringu już wiele lat przed wejściem w życie RODO, a nawet wejściem samej Polski do Unii Europejskiej. W tym zakresie orzecznictwo ETPC pozostaje w pełni aktualne. Z punktu widzenia ewentualnego naruszenia przepisów międzynarodowej Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, ETPC wypowiedział się m. in., iż pomimo przebywania w miejscu pracy pracownik ma „uzasadnione oczekiwanie prywatności” a przestrzeń służbowa, obejmująca przynajmniej biurko, szafy czy sprzęt, które – choć są własnością pracodawcy – znajdują się w gestii konkretnego pracownika, jest objęta domniemaniem zachowania prywatności[1]. Trybunał podkreślił, że używanie przez pracowników służbowych telefonów komórkowych czy komputerów będących własnością̨ pracodawcy, nie oznacza dorozumianej zgody na ich swobodne kontrolowanie. Pamiętaj zatem, aby skrupulatnie wypełnić swoje obowiązki związane z poinformowaniem pracownika o możliwości kontrolowania jego rozmów telefonicznych.
• lokalizowania w przestrzeni (GPS)
Jak wskazuje UODO, w przypadku lokalizowania w przestrzeni (GPS), masz obowiązek:
a) poinformować pracownika na piśmie o celach, zakresie i sposobie monitorowania urządzenia b) umieszczenia w widocznym miejscu w samochodzie symbolu obrazkowego informującego o tym, iż̇ trasa pojazdu i jego wykorzystanie będzie monitorowane za pomocą̨ urządzenia lokalizującego c) poinformowania jakie dane będą̨ przy pomocy takiego urządzenia zbierane, gdzie rejestrowane, jak długo przechowywane i kto będzie miał do nich dostęp
UODO podkreśla również, że dane, które pracodawca będzie rejestrował muszą mieścić się w celu jakim jest to niezbędne dla zapewnienia sprawnej organizacji pracy, a zasady zbierania i wykorzystywania danych muszą być rzetelne i przejrzyste, jasno określone oraz dostępne dla pracownika. Jako pracodawca możesz zatem uzyskać dane o tym jakim stylem jazdy porusza się̨ dany kierowca, gdzie się zatrzymuje, gdzie tankuje, gdzie je, gdzie przebywa (także wtedy, gdy pojazd wykorzystywany jest w celach prywatnych!), ale nie jesteś uprawniony do wykorzystywania takich danych w innym celu niż wskazany w dokumencie regulującym monitoring (chyba, że chodzi o wyjątkowe sytuacje np. kradzież samochodu)
przetwarzania danych biometrycznych
Zgodnie z k.p., jako pracodawca masz obowiązek ewidencjonowania ich czasu pracy, jednakże przepisy nie narzucają sposobu potwierdzania obecności w pracy, a zatem masz w tym zakresie pewny stopień swobody. W ramach czynności o charakterze czysto technicznym, możesz w drodze regulaminu pracy czy też w drodze informacji o warunkach zatrudnienia, ukształtować proces odnotowywania obecności swoich pracowników w pracy.
Ważne:
Nie możesz jednakże skanować czy pobierać danych biometrycznych pracowników (odcisków linii papilarnych, obrazu siatkówki oka, pobierania próbek DNA) w celu rejestracji godzin przyjścia i wyjścia z zakładu, nawet za zgodą takiego pracownika.
Jak wyjaśnia UODO, pobieranie danych biometrycznych od pracowników nie służy celowi jakim jest ewidencja czasu pracy, może natomiast służyć ograniczeniu dostępu do miejsc, w stosunku do których pracodawca może wymagać specjalnych uprawnień ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa lub ograniczeniu kręgu osób o fachowych umiejętnościach mogących dostać się na dany chroniony obszar.
Do tej pory ETPC nie orzekał w zakresie przetwarzania przez pracodawcę danych biometrycznych swoich pracowników, jednakże w sprawach dotyczących przetwarzania tych kategorii danych zaakceptował przetwarzanie danych medycznych i biologicznych jedynie w trzech przypadkach:
w celu zwalczania przestępczości kryminalnej,
ochrony zdrowia,
ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa innych osób, pod warunkiem istnienia odpowiednich gwarancji zabezpieczających przed ich nadużywaniem
Jeżeli planujesz pobierać od swoich pracowników dane biometryczne, z uwagi na szczególną ich wrażliwość i konieczność wdrożenia kompleksowych regulacji w tym zakresie, rekomendujemy wcześniejszą konsultację z prawnikiem.
Ważne:
Jeżeli decydujesz się na stosowanie kilku form monitoringu najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie odrębnego dokumenty, szczegółowo regulującego te kwestie i obowiązującego w Twoim zakładzie pracy, przy zachowaniu wszystkich obowiązków, o których mowa w niniejszym dokumencie. Niezależnie od tego, regulamin pracy obowiązujący w zakładzie prace powinien zawierać postanowienia o stosowaniu różnych kompleksowych form monitoringu, odsyłając do szczegółowych zapisów w tym zakresie do odrębnego dedykowanego temu dokumentowi (np. wewnętrzne regulacje, procedury).
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy: Dz.U.2022.1510 t.j.,
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2019.1781 t.j.),
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1).
--
[1] Wyrok ETPC z dnia 25 czerwca 1997 r. w sprawie 20605/92 Halford v. Zjednoczone Królestwo
Rodzaje urlopów
Jednym z najbardziej docenianych przez pracowników świadczeń przysługujących im w przypadku zawarcia umowy o prace na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca1974 roku kodeks pracy (dalej jako: „k.p.”) jest świadczenie urlopowe. Urlop został pracownikom zagwarantowany także w art. 62 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku oraz w art. 2 Europejskiej Karty Społecznej sporządzonej w Turynie w dniu 18 października 1961 roku. Prawo do urlopu jest nazywane podstawową zasadą prawa pracy.
Niestety zgodnie z powołanymi powyżej przepisami urlop przysługuje osobom zatrudnionym na podstawie umowy o prace, przepisy nie są wiec stosowane w stosunku do osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych czyli m.in zlecenia, umowy o świadczenie usług czy umowy o dzieło. Oczywiście w przypadku współpracy stron na podstawie umowy cywilnoprawnej strony mogą zawrzeć postanowienia w zakresie urlopów w szczególności urlopu wypoczynkowego, co jest powszechnie stosowaną praktyką.
Kodeks pracy wyróżnia kilka typów urlopów przysługujących pracownikom, w szczególności są to:
Urlop wypoczynkowy (celem urlopu jest wypoczynek pracownika i regeneracja utraconych przez niego sił);
Urlop okolicznościowy (celem urlopu jest załatwienie spraw osobistych pracownika, odpowiadających określonym okolicznościom wskazanym w k.p.);
Urlop na dziecko (macierzyński, tacierzyński, rodzicielski, ojcowski) (cele urlopu jest opieka nad dzieckiem);
Urlop szkoleniowy (celem urlopu jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika);
Urlop opiekuńczy
Urlop na żądanie;
Urlop bezpłatny;
Inne zwolnienia od obowiązku świadczenia pracy niebędące stricte urlopem;
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa