Kiedy i jak przedsiębiorca może przez milczenie przyjąć ofertę
Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Pamiętaj, że, w określonych wypadkach, możesz zawrzeć umowę, również przez brak reakcji (milczenie) na oświadczenia woli do ciebie kierowane. Należy pamiętać, że inaczej niż w przypadku konsumentów[1], możliwości zawarcia umowy przez przedsiębiorcę przez milczące przyjęcie oferty są znacznie częstsze.
Przedsiębiorca, jako profesjonalista, i to bez względu na to czy jest nim osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą bez zatrudniania pracowników, czy spółka kapitałowa dysponująca stałą obsługą prawnoksięgową, ma obowiązek zachowania ostrożności i niezwłocznego reagowania na składane mu oświadczenia woli.
Zgodnie z art. 60 Kc, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). Ten przepis wyraża zasadę swobody wyboru formy oświadczenia. Jeżeli ustawa nie zastrzega inaczej, wola podmiotu prawa cywilnego może być wyrażona przez dowolne działanie i w dowolnej formie (także per facta concludentia). Jak zwrócił uwagę SN w wyr. z 28.5.1998 r. (III CKN 531/97, OSNC 1999, Nr 1, poz. 13), "złożenie oświadczenia (ujawnienie) woli może wprawdzie nastąpić przez jakiekolwiek zachowanie się ujawniające tę wolę, jednakże w świetle okoliczności towarzyszących musi to być taki przejaw, który w sposób dostatecznie zrozumiały i niewątpliwy wyraża wolę wywołania skutków prawnych objętych treścią czynności prawnej". Zasada swobody formy ma charakter dyspozytywny i może być zmieniona wolą stron – art. 76 KC (pactum de forma).[2]
Ważne:
Zgodnie z przepisem art. 68[2] Kc, jeżeli przedsiębiorca otrzymał od osoby, z którą pozostaje w stałych stosunkach gospodarczych, ofertę zawarcia umowy w ramach swej działalności, brak niezwłocznej odpowiedzi poczytuje się za przyjęcie oferty, to jest właśnie milczące przyjęcie oferty.
Pojęcie „stałych stosunków gospodarczych” na potrzeby wykładni i zastosowania przepisu art. 68[2] Kc przykładowo trafnie definiuje Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 18 marca 2004 r., sygn. akt: I ACa 1238/03, Legalis; "o stałości stosunków" w rozumieniu tego przepisu jak i obecnie art. 68[2] KC można mówić w sytuacji, gdy strony związane są pewnymi umowami gospodarczymi w dłuższym okresie (np. kooperacji, franchisingu itp.), powodującymi stałą współpracę gospodarczą między stronami. Natomiast incydentalne umowy danego typu, zawierane pomiędzy stronami co jakiś czas, tak jak w tym przypadku, nie mieszczą się w pojęciu "stałych stosunków", w rozumieniu omawianej regulacji prawnej i nie dają podstaw do jej stosowania, gdy nie prowadzą do powstania stałej współpracy gospodarczej.
Ważne:
Pamiętaj o formie porozumiewania się z kontrahentem. Nie wolno lekceważyć w szczególności maili (listów przesyłanych pocztą elektroniczną) ani faksów. Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 16 sierpnia 2013 r., sygn. akt: IX GC 146/13, Legalis, jeżeli powód otrzymał od pozwanej, z którą pozostawał w stałych stosunkach gospodarczych, ofertę zawarcia umowy w ramach swej działalności, przesłaną także faksem czy mailem lub w inny mniej formalny sposób, to brak niezwłocznej odpowiedzi ze strony powoda przyjmuje się za przyjęcie oferty.
Ważne:
Jeżeli przedsiębiorca który stale współpracuje z innym przedsiębiorcą, otrzymał od niego ofertę której nie chce przyjąć, to należy rekomendować, aby niezwłocznie oświadczył w odpowiedniej formie co najmniej dla celów dowodowych, że oferty nie przyjmuje. Jest oczywistym, że lepiej jest zapobiegać konfliktom, niż je potem prowadzić i narażać się na ryzyko pozytywnej co do skutku oceny przez sąd milczenia – jako przyjęcia niechcianej oferty. Złożenie oświadczenia eliminuje potencjalne źródło sporów pomiędzy kontrahentami, które mogłoby w dalszej perspektywie zagrozić ich współpracy na skutek poderwania i utraty, przez spór, wzajemnego zaufania. Ewentualna obrona procesowa przedsiębiorcy który przemilczał skierowaną do niego ofertę mogłaby polegać na kwestionowaniu charakteru współpracy; iż nie spełnia on kryterium „stałych stosunków gospodarczych”.
W wyroku Sądu Apelacyjnego w Szczecinie - I Wydział Cywilny z dnia 13 listopada 2014 r., sygn. akt: I ACa 319/14, Legalis w teza 2 wskazano, iż incydentalne umowy, zawierane pomiędzy stronami nawet co jakiś czas, nie mogłyby stanowić podstawy stosowania dobrodziejstw przepisu art. 682 Kodeksu cywilnego dla wykonawcy, ponieważ nie prowadzą do powstania stałej współpracy gospodarczej. O stałości takich stosunków można mówić, gdy strony związane są pewnymi umowami gospodarczymi w dłuższym okresie, których istnienie i ich powtarzalność pozwoliła na wypracowanie konkretnych praktyk.
Zgodnie z art. 69 Kc, jeżeli według ustalonego w danych stosunkach zwyczaju lub według treści oferty dojście do składającego ofertę oświadczenia drugiej strony o jej przyjęciu nie jest wymagane, w szczególności jeżeli składający ofertę żąda niezwłocznego wykonania umowy, umowa dochodzi do skutku, skoro druga strona w czasie właściwym przystąpi do jej wykonania; w przeciwnym razie oferta przestaje wiązać.
W przypadku tego przepisu, zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Katowicach - V Wydział Cywilny z dnia 30 stycznia 2015 r., sygn. akt: V ACa 508/14 Legalis, przepis art. 69 KC regulujący sposób zawarcia umowy poprzez przystąpienie do wykonania nie wymaga aby strony tak zawartej umowy pozostawały uprzednio w jakichkolwiek relacjach.
Jakkolwiek przepis art. 69 Kc ustanawia po stronie adresata oferty obowiązek bardziej jednoznacznego zamanifestowania swojego oświadczenia woli, a mianowicie poprzez przystąpienie do jej wykonania, to również należy rekomendować rozważenie, oprócz przystąpienia do wykonania umowy, jeżeli nie dzieje się to rąk lub w obecności drugiej osoby, wysłania maila do kontrahenta informującego o przestąpieniu do jej wykonywania, tak aby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości, a tym bardziej sporów.
Ważne:
Duża część sporów pomiędzy przedsiębiorcami rodzi się na skutek braku czy nienależytego dokumentowania dokonywanych czynności prawnych, jak i braku czy nienależytego, bo niejasnego, nieodpowiedniego czy nieprecyzyjnego formułowania postanowień umownych – określających zwłaszcza wzajemne prawa i obowiązki. Dopóki obu stronom opłaca się współpracować, to ewentualne konflikty mogą być rozwiązane, załagodzone w drodze wzajemnych ustępstw (ugody), bez udziału sądu. Jednakże w sytuacji gdy którakolwiek ze stron jest gotowa zaryzykować konflikt i długotrwały proces sądowy, to wtedy szczególnego znaczenia nabiera forma, treść i sposób zawarcia umów, jak i możliwości dowodowe stron w zakresie składania oświadczeń woli, wykazywania prawdziwości swoich twierdzeń i zarzutów.
Podstawowe rekomendacje:
1.Należy w pierwszej kolejności zadbać o to, aby zawierać umowy „o współpracy” lub dostawy lub w umowach łączących przedsiębiorcę z jego kontrahentami, z którymi „pozostaje w stałych stosunkach gospodarczych” pojawiły się odpowiednie postanowienia regulujące składanie i przyjmowanie ofert, a w tym skutki prawne braku odpowiedzi na złożoną ofertę. Takie postanowienia powinny odpowiadać interesom obu przedsiębiorców; nie zawsze bowiem całkowite wyłączenie możliwości milczącego przyjmowania oferty będzie korzystne. Należałoby rozważyć wprowadzenie klauzul dopuszczających milczące przyjęcie oferty, jeśli ta oferta będzie spełniać określone w umowie warunki, a mianowicie będzie ofertą czyli np. zamówieniem, „typową” dla współpracy obu przedsiębiorców.
2.Niezależnie od powyższego należy wprowadzić procedury reagowania na składane przedsiębiorcy oświadczenia woli. Pracownicy powinni mieć precyzyjnie określone kompetencje zarówno jeśli są umocowani jako pełnomocnicy przedsiębiorcy jak i nie uprawnieni do dokonywania określonych czynności. Żadna wiadomość mailowa, żaden faks czy korespondencja wpływające do firmy nie mogą pozostać bez reakcji, tylko dlatego, że odebrała ją osoba nieupoważniona do czynności prawnych.
3.W przypadku wątpliwości co do charakteru współpracy z danym kontrahentem, jeżeli przedsiębiorca nie ma zamiaru przyjąć jego oferty, to powinien niezwłocznie a jednoznacznie mu odpowiedzieć, że oferty nie przyjmuje.
4.W przypadku przyjęcia jak i nie przyjęcia oferty należałoby rekomendować, dla zachowania porządku i dokumentowania czynności, złożenie oświadczenia woli sformułowanego w sposób jednoznaczny, że przyjmuje się ofertę, w formie pozwalającej na zachowanie dokumentu dla celów dowodowch.
Należy również pamiętać, że w Kodeksie cywilnym są w szczególności następujące przepisy dotyczące milczenia, obejmują one zarówno stosunki umowne, w których mogą uczestniczyć przedsiębiorcy[3]:
1) 4) art. 68[2] KC, w świetle którego brak udzielenia przez przedsiębiorcę niezwłocznej odpowiedzi na ofertę zawarcia umowy jest równoznaczny z przyjęciem oferty;
2) art. 520 KC, w świetle którego upływ terminu na udzielenie zgody na przejęcie długu jest równoznaczny z odmową zgody;
3) art. 592 § 2 KC, według którego odbiór rzeczy sprzedanej na próbę przez kupującego i niezłożenie w odpowiednim terminie oświadczenia są równoznaczne z uznaniem przez kupującego rzeczy sprzedanej za dobrą;
4) art. 647[1] § 2 KC, zgodnie z którym brak sprzeciwu inwestora na zawarcie przez wykonawcę umowy z podwykonawcą równoznaczny jest wyrażeniu zgody na zawarcie tej umowy.
Te przepisy w zależności od rodzaju działalności i branży także trzeba uwzględniać w regulacjach umownych i instrukcjach.
--
[1] Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 2 lutego 2017 r., sygn. akt: I CSK 203/16, Legalis, teza I; dorozumiane złożenie oświadczenia woli przez określone zachowanie się konsumenta, zwłaszcza w postaci jego milczenia może być uznane za oświadczenie woli tylko wtedy, gdy na to pozwala przepis prawa, strony się tak umówią, oraz gdy stosunek umowny przedsiębiorcy z konsumentem ma być kontynuowany na takich samych warunkach jak dotychczasowe, uzgodnione wcześniej między stronami, z zachowaniem ich równorzędności jako kontrahentów umowy. Taki wniosek wynika pośrednio z art. 3853 pkt 18 KC uznającego za klauzulę niedozwoloną postanowienie umowne dotyczące przedłużenia umowy zawartej na czas oznaczony z konsumentem, gdy nie ma on wystarczającego terminu na wypowiedzenie się.
[2] Kodeks cywilny. Komentarz, red. dr hab. Konrad Osajda, 2017 r., Legalis, komentarz do art. 60 Kc.
[3] Kodeks cywilny. Komentarz, red. dr hab. Konrad Osajda, 2017 r., Legalis, komentarz do art. 60 Kc.
Formy zawarcia umowy
Przedstawiamy Państwu poradnik zawierający zestawienie najczęstszych trybów, w ramach których zawierane są umowy zarówno w obrocie profesjonalnym, konsumenckim, jak i powszechnym. Wśród nich możemy wyróżnić tryb:
oferty;
negocjacji;
przetargu;
aukcji.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w prawie polskim nie istnieje przymus zawarcia umowy w określonym trybie. Z tego względu kodeksowe zasady zawierania umów będą miały przede wszystkim zastosowanie w przypadku sporu stron. W każdym innym przypadku umowa może zostać zawarta w indywidualnym trybie wypracowanym przez kontrahentów. W praktyce często strony decydują się na zawarcie umowy w trybie mieszanym, np. oferty i negocjacji. Strony mogą wpływać na kształt zawieranej umowy również poprzez uprzednie zawieranie np. umów przedwstępnych, ramowych, listów intencyjnych lub innych porozumień.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa