Porady biznesowe

Zmiana przeznaczenia towarów

Najszerszą możliwą definicję towaru znaleźć można w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - VAT (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.)., dalej: uptu, zgodnie z której art. 2 pkt 6, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jeśli podatnik kupuje towar, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (handlowej) ma zapewne zamiar go sprzedać by osiągać zyski z obrotu towarami. W takiej sytuacji towar „stanie się” z definicji towarem handlowym.

Zmiana-przeznaczenia-towarow

Poniesione wydatki na zakup towaru handlowego przeznaczonego do dalszej odsprzedaży stanowić będą w firmie koszt uzyskania przychodów. Koszty związane z zakupem towarów handlowych ewidencjonuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”, a wpisu w księdze dokonuje się niezwłocznie po otrzymaniu towaru, najpóźniej przed przekazaniem go do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Jednakże zdarzają się sytuacje, że przedsiębiorca zamiast dokonać sprzedaży zakupionego towaru przekazuje do użycia w przedsiębiorstwie, czyli przekwalifikowuje go na środek trwały lub zużywa (wykorzystuje jako przedmiot dla potrzeb administracyjno-gospodarczych) albo też nieodpłatnie przekazuje go np. w formie darowizny pracownikowi czy innej osobie lub też wykorzystuje ten towar w firmie do innych celów niż cel handlowy.

Takie sytuacje powstają również w przypadku, gdy podatnik sam wytwarza produkt gotowy, który nie zostaje jednak sprzedany, tylko np. przekazany pracownikowi lub też gdy wykonuje usługi i wykona taką usługę nieodpłatnie na rzecz innych podmiotów.

Opisane wyżej czynności nie są księgowo obojętne i wywołują pewne skutki podatkowe na gruncie ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) i wcześniej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług – VAT.

Prześledźmy zatem, co należy zrobić w przypadku zmiany przeznaczenia towarów handlowych.

 

Przekazanie towarów handlowych na potrzeby firmy

Zakup towarów handlowych, a następnie przekazanie ich do zużycia na potrzeby firmy trzeba uwidocznić w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zmiana kwalifikacji towaru z handlowego na artykuł służący wewnętrznym potrzebom firmy (jak w przypadku środków trwałych, opisanego powyżej) podlega wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 10 ze znakiem minus (lub na czerwono) i równocześnie w kolumnie 13 – Pozostałe wydatki.

Podstawą zapisu jest dowód wewnętrzny, sporządzony w momencie pobrania towarów.

Przykład:

Pani Nowak prowadzi sklep ze środkami czystości. 25 lipca 2013 r. podatnik pobrała środki czystości na potrzeby firmy, w celu posprzątania w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Wartość pobranych środków czystości w cenie zakupu wyniosła 200 zł.

25 lipca 2013 r. podatnik zaksięgowała w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodu wewnętrznego:

– w kolumnie 10 pkpir ze znakiem minus lub na czerwono kwotę 200 zł,
– w kolumnie 13 pkpir kwotę 200 zł tytułem przekazania towarów handlowych na potrzeby firmy.

Zmiana przeznaczenia w tym przypadku towaru handlowego nie wpłynie na zobowiązanie w podatku VAT.


Przekwalifikowanie towaru handlowego na środek trwały

Podejmując decyzję o pozostawieniu dla innego celu zakupionego wcześniej towaru handlowego w firmie jako środka trwałego, podatnik musi dokonać zmniejszenia wartości zaksięgowanego zakupu w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów o cenę netto towaru.

Jak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 grudnia 2009 r., IPPB1/415-707/09-4//MT, o klasyfikacji danego składnika majątku do środków trwałych lub towarów handlowych decyduje sam podatnik. Decyzja ta nie może mieć jednak charakteru dobrowolnego. Decydujące znaczenie dla klasyfikacji danego składnika majątku ma jego przeznaczenie. Klasyfikowanie składnika zależy wyłącznie od zamierzonego przez podatnika sposobu wykorzystania tego składnika.

Podstawą dokonania zapisów dotyczących przekwalifikowania towaru handlowego w środek trwały bądź odwrotnie będzie dowód wewnętrzny, sporządzony w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. 2019 poz. 2544, dalej: Rozporządzenie w sprawie pkpir). Dokument ten powinien zawierać dodatkowo dane potwierdzające fakt dokonania takiej operacji i określać m.in.: numer kolejny wpisu, datę dokonania zmiany, rodzaj i nazwę towaru będącego przedmiotem przekazania oraz ich ilość/wartość i inne dane niezbędne do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych i prawidłowego ustalenia odpisów amortyzacyjnych. Zapisu zmniejszającego koszty zakupu towarów handlowych w księdze w kolumnie 10 dokonuje się w dacie przekwalifikowania kolorem czerwonym albo ze znakiem minus (–).

Następnie wprowadza się dany towar już jako środek trwały do ewidencji środków trwałych i dokonuje odpisów amortyzacyjnych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym go ujawniono, co wynika wprost z art. 22 h ust. 1 pkt 1 updof.

Jeżeli podatnik jest tzw. małym podatnikiem lub rozpoczyna dopiero działalność, może jednorazowo zamortyzować większość przekazanych do używania środków trwałych. Mianem tym określa się przedsiębiorcę, którego przychody ze sprzedaży brutto nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartości w złotych 1 200 000 EUR.

Przepisy pozwalają stosować jednorazową amortyzację do środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Uregulowania w tym zakresie znajdują się w art. 22 k ust. 7-13 updof.

Maksymalna wysokość jednorazowego odpisu amortyzacyjnego wynosi równowartość 50 000 EUR i stanowi pomoc de minimis.

Ważne:

Do tej kwoty nie wliczasz odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość zakupu nie przekracza 10 000 zł.

Przykład:

Podatnik handluje sprzętem komputerowym i rozlicza się na zasadach ogólnych na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W lipcu 2019 r. zakupił 10 komputerów, każdy po cenie netto 5.000 zł.

Jako towary handlowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży zaksięgował zakup o wartości 50.000 zł w kolumnie 10. Jednakże 20 września 2019 r. podjął decyzję o wykorzystaniu jednego z komputerów na wewnętrzne potrzeby firmy. W związku z tym powinien dokonać na podstawie dowodu wewnętrznego, w księdze przychodów i rozchodów, korekty zakupu jednego komputera o wartości 5.000 zł w kolumnie 10, na czerwono lub zapisem ze znakiem (-).

Następnie, po wprowadzeniu przedmiotowego komputera do ewidencji środków trwałych, może dokonywać, od następnego miesiąca po miesiącu wprowadzenia do ewidencji tego komputera, odpisów amortyzacyjnych według przyjętego okresu amortyzacji (o ile nie dokonuje jednorazowego odpisu) od wartości początkowej równej cenie nabycia, które stanowić będą koszt uzyskania przychodów, wykazywany w kol. 13 księgi „Pozostałe wydatki”.


Przekazanie towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika

Może się zdarzyć, że wcześniej zakupione towary zaewidencjonowane w książce jako handlowe podatnik przeznaczy na potrzeby osobiste. W momencie pobrania towarów na potrzeby osobiste wydatek poniesiony na ich zakup traci już związek z uzyskiwanym ze sprzedaży przychodem, a tym samym nie może być od tej chwili uznawany za koszt uzyskania przychodu.

Postępowanie podatnika będzie wówczas różne w zależności od tego, czy jest on płatnikiem VAT czy tylko podatnikiem podatku dochodowego.

Jeżeli bowiem płaci tylko podatek dochodowy to sporządza dowód wewnętrzny i na jego podstawie stornuje z kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów wartość pobranych towarów w cenie nabycia.

Przykład:

Podatnik prowadzi sklep spożywczy i wybrał na początek zwolnienie z podatku od towarów i usług. Często zdarza się, że pobiera ze sklepu towary spożywcze lub przemysłowe do wykorzystania w domu.

Zatem w dacie pobrania tych towarów na podstawie dowodu wewnętrznego powinien stornować z kolumny 10 pkpir kwotę zakupu pobranego towaru – jako przekazanie na potrzeby osobiste, ponieważ zakup ten nie jest kosztem uzyskania przychodu. Jeżeli jednak jest podatnikiem podatku VAT to nie wystarczy tylko dowód wewnętrzny.

Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 2 uptu., opodatkowaniu podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Powinien być zatem wystawiony dokument z naliczonym podatkiem VAT – najlepiej faktura wewnętrzna, chociaż już nie maobowiązku jej wystawiania. Rekomenduję jednak stosowanie nadal tego dokumentu do wewnętrznych rozliczeń podatku VAT.

Ważne:

Podatnik powinien sporządzić powyższy dokument pod warunkiem, że przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jeżeli tego rodzaju prawo nie przysługiwało obowiązek naliczania VAT nie powstaje.

Dokument przekazania z naliczonym podatkiem VAT należy wykazać w rejestrze (ewidencji) sprzedaży oraz w deklaracji VAT 7 po stronie sprzedaży. Dokument ten jest również podstawą do skorygowania zapisów w księdze podatkowej w sposób, w jaki wskazano na przykładzie powyżej.

 

Przekazanie towarów handlowych w formie darowizny

Wprawdzie updof daje możliwość odliczenia niektórych darowizn od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9, tj: darowizn na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele oraz kultu religijnego (w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu w danym roku/za dany rok), to niestety przepis art. 23 ust. 1 pkt 11 updof nie pozwala wydatków poniesionych na nabycie towarów handlowych i następnie przekazanych w formie darowizny zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.Oznacza to, że podejmując decyzję o przekazaniu towarów handlowych w formie darowizny podatnik musi w podatkowej księdze przychodów i rozchodów również dokonać korekty kosztów w kolumnie 10 pkpir. Zapis ten stornuje na podstawie sporządzonego na tę okoliczność dowodu wewnętrznego lub faktury wewnętrznej, bowiem w przypadku darowizny towarów, podatnik VATjest zobowiązany podatek należny wpłacić do urzędu skarbowego.

Jak wynika bowiem z przywołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 2 uptu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, bez wynagrodzenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Za wartość darowizny dla celów podatku dochodowego uważa się wartość towaru lub usługi uwzględniającą należny podatek. Podatek należny z tytułu darowizny towarów handlowych, wykazany na fakturze wewnętrznej, niestety nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów.

Powyższe dotyczy daowizn towarów, które zachowują przydatność i użyteczność, a nie są „po przecenie”, likwidacji, przeterminowane.

Ważne:

Nie warto zaniżaćwartości darowizny bez uzasadnionej przyczyny, bowiem jeśli zostanie ona wyceniona przez podatnika na poziomie znacznie odbiegającym od wartości rynkowej, organ podatkowy może samodzielnie określić jej wartość rynkową, na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca dokonania darowizny.

Przykład:

Pan Maj prowadzi sklep, w którym sprzedaje artykuły biurowe i jest płatnikiem podatku VAT. W dniu 20 sierpnia 2019 r. postanowił przekazać organizacji pożytku publicznego artykuły o wartości netto 2000 zł. Wystawia więc fakturę wewnętrzną na kwotę netto 2000 zł + VAT 460 zł. Organizacja darowiznę przyjmuje i przekazuje podatnikowi oświadczenie o przyjęciu darowizny.

Podatnik następnie stornuje z kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej kwotę 2000 zł.

Podatek VAT rozlicza w ewidencji sprzedaży i deklaracji VAT po stronie przychodu.

Przekazanie w formie darowizny własnych wyrobów gotowych i usług

Jeżeli przedsiębiorca jest producentem lub usługodawcą to przekazując w formie darowizny wyrób gotowy, musi dokonać nieco innych zapisów niż w przypadku darowizny towaru handlowego. W świetle cytowanego art. 23 ust. 1 pkt 11 updof również i w tym przypadku darowizny, wydatki związane z wyprodukowaniem wyrobu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Ważne:

Chodzi o faktycznie poniesione wydatki związane z wytworzeniem wyrobu gotowego lub wykonaniem usługi , a nie o cenę, po której wyrób ten jest sprzedawany.

Podatnik musi zatem dokonać kalkulacji jednostkowego kosztu wytworzenia takiego wyrobu gotowego lub usługi, z podziałem na poszczególne koszty, tj. na: koszty zakupu materiałów, koszty uboczne zakupu, koszty wynagrodzeń pracowników oraz pozostałe koszty.

Kalkulacja taka jest niezbędna, bowiem na jej podstawie podatnik wpisuje w książce podatkowej wydatki, które po dokonaniu darowizny musi skorygować kolorem czerwonym albo ze znakiem minus (-). Powyższe koszty nie stanowią już kosztów uzyskania przychodów. Nie dotyczy to ubytków i towarów przekwalifikowanych, które najpierw rozliczamy według charakteru takiego przekwalifikowania.

Przekazanie wyrobu gotowego czy usługi w formie darowizny również podlega, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u, opodatkowaniu, gdyż stanowi dostawę towarów i usług. Podstawą naliczenia podatku VAT jest koszt wytworzenia określony w momencie darowizny tych wyrobów gotowych.

Przykład:

Producent mebli postanowił darować biurko na rzecz Domu Dziecka.

Przy założeniu, że koszty wytworzenia wyrobu gotowego przedstawiają się następująco:
– 140 zł – materiały (podstawowe i pomocnicze),
– 120 zł – wynagro dzenia pracowników,
– 40 zł – pozostałe wydatki,w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, po przekazaniu tej darowizny, stornuje się wysokość tych kosztów odpowiednio w kolumnie: 10, 12 i 13

Podatnik wystawia fakturę wewnętrzną i dolicza 23 % podatek: 140 +120 + 40 zł = 300 zł + 23% =369 zł

Wartość darowizny wykazuje w ewidencji sprzedaży i w deklaracji VAT - należny podatek VAT w kwocie 69 zł.


Przekazanie towarów pracownikom

Według art 12 ust 1 updof , za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego wynika, że jeżeli pracodawca przekaże pracownikowi towary handlowe to ich wartość będzie stanowiła dla pracownika wynagrodzenie w naturze, czyli wynagrodzenie ze stosunku pracy.

Wartość świadczeń w naturze ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Ustalony w powyższy sposób przychód podatnik wykazuje na liście płac.

Według pkt 12 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartych w załączniku nr 1 do Rozporządzenia w sprawie pkpir, do wykazania kosztu wynagrodzenia brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i w naturze) przeznaczona jest kolumna 12.

Wolne od podatku dochodowego są tylko te świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty, które przysługują na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Przykład:

Ze swojego sklepu odzieżowego podatnik (pracodawca) postanowił przekazać 30 czerwca 2019 r. swojej pracownicy sukienkę. Cena zakupu sukienki to kwota 150 zł.

Podatnik (pracodawca) musi zatem w dniu 30 czerwca 2019 r. dowodem wewnętrznym wyksięgować na czerwono lub ze znakiem minus z kolumny 10 pkpir kwotę 150 zł tytułem przekazania towaru na potrzeby pracownika. Następnie kwotę tę zaksięguje w kolumnie 13 pkpir – jako wynagrodzenie w naturze na podstawie sporządzonej listy płac.

Jeśli jest podatnikiem VAT to winien wystawić fakturę wewnętrzną i na jej podstawie dokonać odpowiednich księgowań w rejestrze sprzedaży VAT.

Podstawa prawna:

  • art 12 ust 1 art. 22 ust. 1, 22h ust. 1 pkt 1, 22k ust. 7-13 , art. 23 , art. 23 ust. 1 pkt 11 art 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.)
  • art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2020 r. poz. 106 t.j.),
  • art. 3 ust. 2 i 3, art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego (Dz.U.2020.1057 t.j.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 2019, poz. 2544),
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 grudnia 2009 r., IPPB1/415-707/09-4//MT,
  • Postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 31.08.2007 r. nr II US pbIA/1/415-70/121b/76/07/BB.

Autor: Krystyna Dąbrowska, doradca podatkowy nr wpisu 02200

Rodzaje Umów sprzedaży

Umowa sprzedaży jest jedną z najczęściej zawieranych umów. Stronami takiej umowy są kupujący i sprzedający. Umowa zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy lub wykonania usługi i przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz. Kupujący natomiast jest zobowiązany do zapłaty uzgodnionej ceny oraz odebrania rzeczy.

Umowa sprzedaży jest uregulowana w Kodeksie cywilnym (k.c.). Z kolei Ustawa o prawach konsumenta definiuje także:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość.

Regulacja nakłada obowiązki na sprzedawców w szczególności w zakresie informacyjnym zarówno przed zawarciem umowy jak i na jej kolejnych etapach. 

W myśl aktualnie obowiązujących przepisów, konsumentom należy się wzmożona ochrona, ponieważ nie występują w transakcjach jako podmiot profesjonalny.  Wprowadzenie ustawy miało na celu zmniejszenie przewagi przedsiębiorcy jako podmiotu profesjonalnego oraz wyrównanie pozycji obu stron. 

Wskazujemy, że z godnie z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny k.c. (dalej jako: "k.c.") za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sformułowanie to nie dotyczy osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową traci status konsumenta jeżeli dokonuje czynności prawnej – w stosunku do przedsiębiorcy – w bezpośrednim związku z tą działalnością.

Zgodnie z regulacją przedstawioną w k.c. innym rygorem prawnym objęte są  tzw. potocznie klasyczne formy sprzedaży (czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i konsumentem (kupującym) niż sprzedaż w obrocie profesjonalnym (pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i przedsiębiorcą (kupującym)). W drugiej wśród wymienionych sytuacji nie może być bowiem mowy o wyrównywaniu pozycji stron. 

W naszej tabeli przedstawiamy i porównujemy:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość;
  • Umowę zawartą w lokalu przedsiębiorcy;
  • Umowę zawartą pomiędzy przedsiębiorcami;

wskazując ich definicje, podstawę prawną oraz uwzględniając najbardziej charakterystyczne dla nich różnice.

Rekomendujemy szczegółowe zapoznanie się z przygotowanym poradnikiem i dostosowanie regulaminów sprzedaży przedsiębiorstwa pod obowiązujące wymogi i przepisy prawa. 


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT