Porady eksperta

Sprzedaż samochodów używanych – rodzaj prowadzonej działalności.

Użytkownik serwisu zgłosił się do nas z zapytaniem o ustalenie właściwego przedmiotu działalności polegającej na zakupie i odsprzedaży używanych samochodów osobowych, a także rozliczenia podatkowego takiej działalności.

1. Przedmiot działalności gospodarczej

Zakup i odsprzedaż używanych samochodów osobowych powinna być prowadzona w ramach działalności gospodarczej, której przedmiotem jest nr PKD 45.11.Z (Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek) bądź (a najlepiej łącznie) 45.19.Z (Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli).

Sekcja 45.19.Z obejmuje sprzedaż hurtową i detaliczną pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Sekcja 45.11.Z obejmuje Sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek.

2. Podatek VAT przy prowadzeniu działalności gospodarczej polegającej na zakupie i dalszej odsprzedaży używanych samochodów osobowych

Prowadząc działalność gospodarczą polegająca na zakupie i odsprzedaży używanych samochodów osobowych należy dokładnie przeanalizować możliwość odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą wskazaną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Jednakże ustawodawca potraktował samochody osobowe wyjątkowo, przygotowując dla tego typu towaru oddzielną regulację. Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 powyżej stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury.

Aczkolwiek, w sytuacji, gdy przedsiębiorca kupując używany samochód osobowy dokonuje transakcji z zamiarem dalszej odsprzedaży owego pojazdu, może on odliczyć podatek VAT z tytułu poniesionego wydatku w całości, jeżeli samochód jest wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca, którego przedmiotem działalności jest handel samochodami, zgodnie z przedstawionymi powyżej przepisami, ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od zakupu auta.

Stan prawny na dzień 26 sierpnia 2020 roku

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U Dz.U.2007.251.1885)
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U 2020.106);

Rodzaje Umów sprzedaży

Umowa sprzedaży jest jedną z najczęściej zawieranych umów. Stronami takiej umowy są kupujący i sprzedający. Umowa zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy lub wykonania usługi i przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz. Kupujący natomiast jest zobowiązany do zapłaty uzgodnionej ceny oraz odebrania rzeczy.

Umowa sprzedaży jest uregulowana w Kodeksie cywilnym (k.c.). Z kolei Ustawa o prawach konsumenta definiuje także:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość.

Regulacja nakłada obowiązki na sprzedawców w szczególności w zakresie informacyjnym zarówno przed zawarciem umowy jak i na jej kolejnych etapach. 

W myśl aktualnie obowiązujących przepisów, konsumentom należy się wzmożona ochrona, ponieważ nie występują w transakcjach jako podmiot profesjonalny.  Wprowadzenie ustawy miało na celu zmniejszenie przewagi przedsiębiorcy jako podmiotu profesjonalnego oraz wyrównanie pozycji obu stron. 

Wskazujemy, że z godnie z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny k.c. (dalej jako: "k.c.") za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sformułowanie to nie dotyczy osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową traci status konsumenta jeżeli dokonuje czynności prawnej – w stosunku do przedsiębiorcy – w bezpośrednim związku z tą działalnością.

Zgodnie z regulacją przedstawioną w k.c. innym rygorem prawnym objęte są  tzw. potocznie klasyczne formy sprzedaży (czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i konsumentem (kupującym) niż sprzedaż w obrocie profesjonalnym (pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i przedsiębiorcą (kupującym)). W drugiej wśród wymienionych sytuacji nie może być bowiem mowy o wyrównywaniu pozycji stron. 

W naszej tabeli przedstawiamy i porównujemy:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość;
  • Umowę zawartą w lokalu przedsiębiorcy;
  • Umowę zawartą pomiędzy przedsiębiorcami;

wskazując ich definicje, podstawę prawną oraz uwzględniając najbardziej charakterystyczne dla nich różnice.

Rekomendujemy szczegółowe zapoznanie się z przygotowanym poradnikiem i dostosowanie regulaminów sprzedaży przedsiębiorstwa pod obowiązujące wymogi i przepisy prawa. 


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT