Straty z tytułu utraty klientów, rozwiązanie działalności gospodarczej.
Użytkownik naszego serwisu prowadzi zakład fryzjerski. 2 lata temu jeden z pracowników, posiadający zakaz konkurencji odszedł z salonu zabierając za sobą część klientów. Salon nie generuje zysków. Właścicielka posiada odrębne źródło utrzymania. Czy może dochodzić odszkodowania od pracownika, który naruszył zakaz konkurencji? Czy ma możliwość skorzystania ze wsparcia finansowego swojej działalności? Czy powinna sprzedać salon bądź wejść w spółkę ze swoimi pracownikami?
Z takimi pytaniami zwrócił się do nas użytkownik serwisu. Poniżej odpowiedź naszych ekspertów.
Na wstępie należy wskazać, że w treści zapytania użytkownik nie wskazał szczegółowego zakresu zakazu konkurencji oraz formy zatrudnienia pracownika, który odszedł z salonu wraz z częścią klientów.
Postanowienia zakazu konkurencji wskazane w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy mogą dotyczyć zarówno zakazu konkurowania, skierowanego do pracownika, z pracodawcą w czasie trwania stosunku pracy, jak i po jego zakończeniu.
Kodeks pracy różnicuje jednak rodzaj zakaz konkurencji z uwagi na charakter pracy. Podobne różnicowanie występuje na płaszczyźnie formy zatrudnienia, jak i kwestii dochodzenia odszkodowania (podstawy prawnej, reguł przedawnienia).
Dla ścisłości należy dodać, że zakaz konkurencji winien być ustalony na piśmie pod rygorem nieważności, bądź też – jak wskazuje doktryna – nie istnieją przeszkody, aby klauzula go dotycząca, była jednym z elementów umowy o pracę.
Z punktu widzenia odpowiedzialności odszkodowawczej i reguł, według których należy rozpatrywać postępowanie w sprawie zakazu konkurencji, kluczowym jest ustalenie tego, czy dany przypadek podlega reżimowi odpowiedzialności kontraktowej na zasadach ogólnych, czy odpowiedzialności przewidzianej w Kodeksie pracy.
Zgodnie z dyspozycją art. 1011 §1 Kodeksu pracy, zakaz konkurencji polega na tym, że pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Norma sankcjonowana wskazuje na pojęcie pracownika.
W tym wariancie należy założyć, że pracownik, który odszedł z salonu i złamał klauzulę konkurencji zatrudniony był na podstawię umowy o pracę. Jeżeli pracownik rozwiązał umowę o pracę z użytkownikiem serwisu i rozpoczął własną działalność gospodarczą nie złamał zakazu konkurencji.
Najpierw postanowienia umowy o pracę ustały w wyniku jej rozwiązania. Jeżeli pracownik skutecznie rozwiązał stosunek pracy i posiadał umowę o zakazie konkurencji w trybie art. 1011 §1 Kodeksu pracy, nie ponosi on odpowiedzialności odszkodowawczej z powodu złamania zakazu konkurencji.
Ten bowiem, dotyczy zakazu konkurowania (jak wskazuje doktryna konkurowanie należy rozumieć szeroko – wystarczy chociażby pokrywanie się zakresów działalności w części), w czasie trwania stosunku pracy.
Należy jednakże wskazać, że sytuacja kształtuje się odmiennie jeżeli pracownik prowadził działalność konkurencyjną w czasie trwania stosunku pracy. Wówczas, pracodawca może domagać się odszkodowania.
Niestety w tym miejscu należy wskazać, że roszczenia związane z zakazem konkurencji z art. 1011 §2 k.p., na podstawie art. 291 §21 przedawniają się z upływem jednego roku od dnia, w którym pracodawca powziął wiadomość o wyrządzeniu przez pracownika szkody, nie później jednak niż z upływem 3 lat od jej wyrządzenia.
W przypadku zaś, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zakaz konkurencji rozciąga się także na czas po zakończeniu stosunku pracy. Sytuację tę normuje art. 1012 k.p.
Przywołany przepis, wskazuje na dużą swobodę stron stosunku pracy w kształtowaniu okresu na jaki zawierana jest umowa o zakazie konkurencji (brak granic czasowych) jak i wysokości odszkodowania (gwarantując jego minimalny wymiar 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji).
Każdy spór, powstały w wyniku naruszenia zakazu konkurencji, zawartego w trybie art. 1012 k.p. należy badać indywidualnie, ponieważ termin szczególnie ważne informacje jest nieostry. Z punktu widzenia właściciela salony fryzjerskiego– jako przedsiębiorcy, szczególnie ważnymi informacjami mogą być: księgi rachunkowe, sytuacja finansowa podmiotu, tajemnice przedsiębiorstwa oraz wszelkie inne dane, które można solidnie uargumentować przed sądem w kontekście ważności.
Gdyby pracodawca zawarł z pracownikiem umowę lojalnościową w opisanym powyżej trybie, może wystąpić o odszkodowanie, a w wypadku sporu o odszkodowanie, złożyć pozew w sądzie pracy. Przedawnienie w tym przypadku następuje po upływie 3 lat (art. 291 §1 i §2 k.p.).
Przepisy o zakazie konkurencji: art. 1011 – 1014 k.p. stosuje się do stosunku pracy. Zgodnie z art. 2 k.p. pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Zważywszy na to, że art. 1 k.p. wskazuje wprost, że Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników oraz na to, że zarówno art. 1011 i 1011 k.p. nie modyfikują tej zasady poprzez postanowienie szczegółowe o objęciu swoim reżimem stosunków cywilnoprawnych, do tych ostatnich zastosowanie będzie miał Kodeks cywilny.
Przyjmując więc, że pracownik był zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej, zakres jej odpowiedzialności ogranicza się do postanowień zawartej przez nią umowy, a roszczenia przedawniają się na zasadach określonych w art. 118 k.c. (6 lat). Zakaz konkurencji w umowach cywilnoprawnych, może mieć dowolną formę, co dopuszcza i jednocześnie ogranicza art. 3531 Kodeksu cywilnego.
Na podstawie lakonicznie przedstawionego stanu faktycznego ciężko wypowiedzieć się w zakresie opłacalność utrzymywania salonu fryzjerskiego, bez pomocy profesjonalistów z zakresu ekonomii i finansów oraz dostępu do dokumentacji przedsiębiorstwa.
Jeżeli użytkownik serwisu wyraża wolę dalszego prowadzenia działalności, można rozważyć zmianę formy prawnej podmiotu. Do tej pory użytkownik serwisu prowadził zakład fryzjerski w formie jednoosobowej działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG.
Z uwagi na zakres odpowiedzialność, typ więzi łączących wspólników, oraz de facto niewielką zmianę w aspekcie prawnym, nie jest wskazane zawiązanie spółki cywilnej.
Co do kolejnego z rodzajów spółek – spółki partnerskiej, użytkownik serwisu nie ma zdolności do jej utworzenia. Fryzjer nie należy do kategorii wolnych zawodów – art. 88 k.s.h.
Nie jest wskazane również, aby użytkownik serwisu założył spółkę akcyjną. Ten typ spółek skierowany jest do przedsięwzięć o większych rozmiarach. Ustawodawca nadto stawia wymóg minimalnego kapitału zakładowego w wysokości nie niższej, bądź równej 100.000 zł.
Organizowanie pracy spółki akcyjnej oraz zarządzanie nią jest również skomplikowane i trudne, przez co efektywne prowadzenie przedsiębiorstwa w takiej formie, może okazać się dla użytkownika serwisu niemożliwe, zważywszy na fakt, że jak sama zaznacza, skupia się głównie na pracy w roli architekta.
Podobnie jest ze spółką komandytowo-akcyjną, gdzie ustawodawca obniża próg minimalnego kapitału zakładowego do kwoty 50.000 zł. Pod rozwagę w tej sytuacji należy wziąć trzy ze spółek: z ograniczoną odpowiedzialnością, jawną i komandytową.
Spółka jawna w prawdzie nie posiada osobowości prawnej, ale ustawodawca przyznał jej zdolność prawną. Wymaga ona umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Wspólnicy mogą w umowie określić: zasady prowadzenia spraw spółki, zasady jej reprezentacji i zasady uczestnictwa w zysku.
Z tego właśnie względu taka forma byłaby odpowiednia dla użytkownika serwisu, który posiada dodatkowe źródło utrzymania związane z inną działalnością gospodarczą.
Spółka komandytowa-jest to forma rekomendowana w sytuacji, gdy jeden ze wspólników angażuje się w sprawy spółki, a drugi swój udział w niej ogranicza do zapewnienia wkładu finansowego. Warunkiem zawarcia umowy spółki (notabene w formie aktu notarialnego) jest istnienie dwóch rodzajów wspólników: komandytariusza i komplementariusza oraz zarejestrowanie spółki w KRS.
W tym przypadku można rozważyć procedurę wniesienia przedsiębiorstwa tytułem aportu. Warto zwrócić uwagę na zróżnicowaną odpowiedzialność wspólników za zobowiązania. Komplementariusz odpowiada za nie bez ograniczenia, także całym swoim majątkiem prywatnym.
Komandytariusz zaś do wysokości sumy komandytowej, a gdy wniesie do spółki wkład w wysokości co najmniej równej sumie komandytowej – nie ponosi odpowiedzialności osobistej za długi spółki.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być założona w każdym dopuszczalnym prawnie celu. Z pewnością prowadzenie działalności gospodarczej takim celem jest. Jej założenie wymaga formy aktu notarialnego, bądź zastosowania wzorca umowy. Minimalny kapitał zakładowy to 5.000 zł.
Nadto wymagane jest, aby w spółce z o. o. powołać zarząd oraz zgromadzenie wspólników. Spółka jako osobny byt prawny, odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem. Wspólnicy spółki z o. o. ponoszą odpowiedzialność do wysokości wniesionych przez nich wkładów, a udziałowcy nie ponoszą odpowiedzialności własnym majątkiem.
W przypadku bezskuteczności egzekucji z majątku spółki odpowiedzialność ponoszą członkowie jej zarządu majątkiem osobistym. (można się jednak od niej uwolnić). W przypadku użytkownika serwisu, spółka z o. o. również byłaby korzystnym rozwiązaniem. Jednak wskazanie optymalnej formy prawnej dla jej zakładu fryzjerskiego, możliwa jest wyłącznie po przeanalizowaniu możliwości finansowych przyszłych wspólników oraz aktualnej i prognozowanej sytuacji podmiotu.
Gdyby użytkownik serwisu nie wyrażał woli dalszego istnienia zakładu, winien zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej i złożyć formularz CEIDG-1 w terminie 7 dni od momentu zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. W perspektywie tego, że zakład fryzjerski funkcjonuje, nie przynosi straty, pozwala na zatrudnianie pracowników, likwidacja przedsiębiorstwa nie jest opłacalna.
Wobec powyższego możliwe są rekomendowanie użytkownikowi serwisu następujące rozwiązania:
Zbyć przedsiębiorstwo – sprzedaż, wymaga to formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi, a gdy w jego skład wchodzi nieruchomość – formy aktu notarialnego. (na nabywcę przechodzą wszelkie składniki przedsiębiorstwa, licencje, koncesje etc.). W przypadku gdyby istniały długi, użytkownik serwisu powinien mieć na uwadze solidarną odpowiedzialności zbywcy i nabywcy za długi przedsiębiorstwa).
Wydzierżawienie przedsiębiorstwa – wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi, a gdy w jego skład wchodzi nieruchomość – formy aktu notarialnego, a nadto określenie czynszu dzierżawnego.
W sytuacji gdy użytkownik serwisu nie chce dalej sam prowadzić przedsiębiorstwa, a zawiązanie spółki nie jest dla niego korzystne z uwagi na ograniczony czas, wydaje się, że wydzierżawienie przedsiębiorstwa będzie odpowiednim rozwiązaniem – nie powoduje bowiem to utraty jego własności ani całkowitego pozbawienia zysków (wpływy z czynszu dzierżawnego).
Istnieje szereg rodzajów wsparcia dla przedsiębiorców w dobie pandemii koronawirusa. Według stanu na dzień 14 stycznia 2021 roku wprowadzono tzw. narodową kwarantannę, ograniczając działalność określonych branż. Tak zwana Tarcza finansowa 2.0 wprowadza wsparcie dla przedsiębiorców wg. kodu PKD.
W programie nie uwzględniono kodu 96.02 – fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Podobnie tzw. Tarcza antykryzysowa 6.0. przeznaczona jest dla wybranych rodzajów działalności.
Użytkownik serwisu powinien rozważyć (jeżeli nie wykonał tego jeszcze wcześniej) wystąpienie o jednorazową niskooprocentowaną pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców (oprocentowanie 0,05%) w wysokości 5000,00 zł. Pożyczka podlega umorzeniu z mocy prawa, jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził przedsiębiorstwo (nie zamknie go lub nie zawiesi) przez kolejne 3 miesiące od jej udzielenia. Wsparcie to jest jednorazowe. Ubiegać się o nie można za pomocą także za pomocą systemu teleinformatycznego na portalu praca.gov.pl.
Ponadto, użytkownik powinien rozważyć inne formy wsparcia finansowego działalności nie związane z panującą sytuacją epidemiczną. Te najbardziej popularne szeroko przedstawiamy w naszym poradniku: Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorcy.
Mamy nadzieję, że nasza porada okaże się pomocna!
Stan prawny na 15 stycznia 2021 roku
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz.U 2020.1320);
Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców (Dz.U 2019.1292);
Ustawa z dnia 24 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz.U 2020.1740);
Wpisz nasz KRS 0000318482 w deklaracji podatkowej PIT w 2021.
Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa