Sprzedaż firmy / likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej
Użytkownik naszego serwisu zadał nam poniższe pytania:
W związku z utratą płynności obecnie posiadam zadłużenie w ZUS na kwotę ok. 14 000 PLN oraz zajęcie komornicze na rachunku firmowym. Czy w przypadku zamknięcia firmy będzie szansa na choćby częściowe umorzenie zaległości?
Jakie procedury należy zrealizować zamykając firmę? Czy jest to tylko zgłoszenie do CEIDG?
Poniżej odpowiedź naszych ekspertów.
UMORZENIE ZALEGŁOŚCI W ZWIĄZKU Z UTRATĄ PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA, ZADŁUŻENIEM W ZUS ORAZ ZAJĘCIEM KOMORNICZYM NA RACHUNKU FIRMOWYM.
Umorzenie zaległości wobec ZUS
Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych przewiduje możliwość umorzenia zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne. Umorzenie to może obejmować wszystkie zaległości albo tylko część z nich.
Na wstępie należy podkreślić, że umorzenie zaległości może nastąpić na wniosek płatnika składek (np. przedsiębiorcę) i zależy od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a złożenie wniosku o umorzenie:
nie wstrzymuje ani postępowania egzekucyjnego (jeżeli takie się toczy) ani
nie wstrzymuje naliczania odsetek od zaległości.
W pierwszej części tego wywodu zostaną przedstawione przesłanki uzasadniające wydanie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pozytywnej decyzji o umorzeniu zaległości. Następnie zostaną omówione składki podlegające umorzeniu oraz te, które są wyłączone spod umorzenia.
Treść wniosku o umorzenie zaległości oraz załączniki:
Jak wskazano powyżej, umorzenie składek następuje na wniosek płatnika składek.
Za płatnika uważany jest zarówno przedsiębiorca czynny, jak i osoba, która zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej, a wobec której istnieje stan zadłużenia w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Oznacza to, że wraz z rezygnacją z powadzenia działalności gospodarczej nie ustaje stan zadłużenia wobec ZUS. Osoba, która zaprzestała prowadzenia działalności, nadal jest zobowiązana do spłaty zadłużenia wraz z naliczonymi odsetkami.
Wnioskodawcą może być również pełnomocnik płatnika lub osoba, na którą przeniesiono odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek czy małżonek płatnika, który odpowiada z majątku wspólnego za zadłużenie współmałżonka (płatnika).
Składający wniosek może skorzystać z gotowych formularzy dostępnych na stronie internetowej ZUS (formularz RSU) lub sporządzić wniosek samodzielnie. Wniosek musi zawierać:
dane wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL), telefon, adres do korespondencji;
należności, o których umorzenie składany jest wniosek - ich wysokość oraz okres, za który powinny być zapłacone
okoliczności zaprzestania płatności składek;
uzasadnienie zaprzestania płatności zadłużenia
rodzaj wnioskowanej pomocy publicznej, jeżeli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, nawet, jeżeli prowadzenie działalności gospodarczej zostało zawieszone.
Ponadto należy złożyć dokumenty potwierdzające (i) obiektywną niemożliwość spłaty (choćby częściowej) zadłużenia, (ii) obrazujące kondycję finansową wnioskodawcy oraz jego możliwości płatnicze. Jeżeli podstawą wniosku o umorzenie jest stan zdrowia wnioskodawcy lub konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, konieczne będzie również złożenie dokumentów potwierdzających prawdziwość tej przesłanki.
Z uwagi na to, że umorzenie zaległości wobec ZUS jest formą pomocy publicznej, niezbędne jest złożenie dokumentów związanych z otrzymaną pomocą:
1. de minimis:
a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, otrzymane przez wnioskodawcę w okresie ostatnich dwóch lat oraz w roku bieżącym, albo b) oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (formularz RPD), albo c) oświadczenie, że wnioskodawca nie otrzymał takiej pomocy (formularz RD-2) d) wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD), lub e) formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę - jeśli wnioskodawca ubiega się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFR);
2. W przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia:
a) oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy (formularz RPI), albo b) wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI), c) dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone tytułem ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).
Przesłanki umorzenia zaległości
Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje, że należności z tytułu składek mogą być umarzane tylko w przypadku ich całkowitej nieściągalności.
dłużnik (osoba prowadząca działalność gospodarczą) zmarł i nie pozostawił majątku, który pozwala na spłatę długu, ani nie ma spadkobierców lub innych następców prawnych,
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe, ponieważ nie ma majątku, który umożliwia przeprowadzenie takiego postępowania,
dłużnik nie prowadzi już działalności gospodarczej i nie ma majątku, który pozwala na spłatę długu, oraz nie ma małżonka, wspólników lub następców prawnych,
w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym nie uzyskano kwoty wystarczającej do tego, żeby uregulować należności,
wysokość nieopłaconej składki nie przekracza kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
nie nastąpiło zaspokojenie należności w umorzonym postępowaniu upadłościowym,
naczelnik urzędu skarbowego lub komornik sądowy stwierdził brak majątku, z którego można prowadzić egzekucję;
jest oczywiste, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwot przekraczających wydatki egzekucyjne.
Z powyższego wyliczenia wynika, że całkowita nieściągalność ma miejsce w przypadku obiektywnie stwierdzonego braku majątku dłużnika oraz braku osób, na które zachodziłaby możliwości przeniesienia odpowiedzialności, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (np. spadkobierca, wspólnik lub następca prawny przedsiębiorcy).
Jeżeli należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne obejmują wyłącznie składki samozatrudnionych (jednoosobowej działalności gospodarczej niezatrudniającej pracowników ani współpracowników, wobec których przedsiębiorca był lub nadal jest płatnikiem składek), dopuszczalne jest umorzenie częściowe lub całkowite tych zaległości nawet, jeżeli nie zachodzi przesłanka całkowitej jej nieściągalności.
Okoliczności umorzenia w przypadku samozatrudnionych, którzy nie byli i nie są płatnikami składek, muszą być uzasadnione.
Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli dłużnik wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki dla zobowiązanego i jego rodziny.
Okoliczność ta zachodzi w szczególności:
gdy opłacenie należności z tytułu składek pozbawiłoby zobowiązanego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych;
poniesienia strat materialnych w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia powodujących, że opłacenie należności z tytułu składek mogłoby pozbawić zobowiązanego możliwości dalszego prowadzenia działalności;
przewlekłej choroby zobowiązanego lub konieczności sprawowania opieki nad przewlekle chorym członkiem rodziny, pozbawiającej zobowiązanego możliwości uzyskiwania dochodu umożliwiającego opłacenie należności.
Składki wyłączone spod umorzenia
Umorzenie składek (częściowe lub całościowe) nie obejmuje wszystkich należnych zobowiązań. Umorzeniu nie będą podlegać te składki, które są opłacane przez ubezpieczonych, którzy nie są płatnikami tych składek. Innym słowy, nie ulegają umorzeniu składki, których wysokością są obciążane wynagrodzenia brutto pracowników.
Na zakończenie należy dodać, że w przypadku zalegania w opłacaniu składek na:
Fundusz Pracy,
Fundusz Solidarnościowy,
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
Fundusz Emerytur Pomostowych oraz
na ubezpieczenie zdrowotne
przy umorzeniu zaległości stosuje się te same zasady, co w przypadku wnioskowania o umorzenie składek na ubezpieczenie społeczne.
PROCEDURA ZAMKNIĘCIA JEDNOOSOBOWEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ.
Wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG, dodatkowe obowiązki związane z zamknięciemdziałalności gospodarczej.
Zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej wymaga złożenia wniosku o wykreślenie działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej („CEIDG”) oraz spełnienia określonych obowiązków. Ich zakres zależy m.in. od zasad, według których przedsiębiorca był opodatkowany oraz od tego czy zatrudniał pracowników.
Zakończenie działalności gospodarczej
Przede wszystkim formalne zamknięcie firmy musi odpowiadać stanowi faktycznemu. Oznacza to, że przedsiębiorca powinien rzeczywiście zaprzestać wykonywania działalności ewidencjonowanej w CEIDG. W tym celu należy m.in. rozwiązać - za porozumieniem stron lub za wypowiedzeniem - umowy wiążące przedsiębiorcę, w tym umowy o świadczenie usług, o dostawę towarów, o prowadzenie firmowego rachunku bankowego, umowę najmu lub dzierżawy nieruchomości, w której działalność była prowadzona. Rozwiązanie nie jest konieczne, jeżeli prawa i obowiązki z umów zostaną przeniesione na inny podmiot np. nabywcę przedsiębiorstwa osoby fizycznej.
Przedsiębiorca musi także rozwiązać umowy z pracownikami i osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych. Tu także może to zrobić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia. Przy czym w przypadku pracowników rozwiązanie powinno, w razie konieczności, uwzględniać postanowienia ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Należy pamiętać, aby w ciągu 7 dni od ustania tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego (tj. rozwiązania umów) wyrejestrować osoby objęte tym ubezpieczeniem z ZUS poprzez odpowiednie wnioski.
Wypowiedzenia umów powinny być dokonane przez przedsiębiorcę na tyle wcześnie, aby w dniu zakończenia działalności umowy już nie obowiązywały.
Wykreślenie z CEIDG
Wniosek o wykreślenie działalności z CEIDG należy złożyć na formularzu CEIDG-1 w jeden z poniższych sposobów:
listownie - wniosek powinien być wówczas opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza,
drogą elektroniczną przez stronę biznes.gov.pl lub przez stronę CEIDG - wniosek powinien być podpisany przez profil zaufany lub podpisem kwalifikowanym, albo
osobiście w urzędzie.
Wniosek powinien zostać złożony w ciągu 7 dni od zaprzestania działalności. Wprawdzie ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy ani ustawa Prawo przedsiębiorców nie wyznaczają takiego terminu, wynika on jednak z obowiązków informacyjnych i aktualizacyjnych przedsiębiorcy m.in. wobec ZUS i organów podatkowych.
Zgodnie z zasadą „jednego okienka” wniosek o wykreślenie jest jednocześnie:
zgłoszeniem aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego,
wnioskiem do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o zmianę wpisu w rejestrze podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz
zmianą zgłoszenia płatnika składek w ZUS.
Informacja o wykreśleniu działalności gospodarczej zostanie w konsekwencji przesłana przez CEIDG do urzędu skarbowego, rejestru podmiotów REGON i ZUS. Przedsiębiorca nie musi dodatkowo zawiadamiać tych organów o zakończeniu działalności.
Na podstawie ww. wniosku CEIDG-1, ZUS automatycznie wyrejestruje przedsiębiorcę, jako płatnika składek. Jeżeli przedsiębiorca nie wyrejestrował jeszcze osób zgłoszonych do ubezpieczenia tj. pracowników, członków rodziny i samego siebie, to powinien to zrobić podczas wyrejestrowania działalności w CEIDG.
Z chwilą wykreślenia z CEIDG przedsiębiorca będący osobą fizyczną nie może wykonywać działalności gospodarczej.
Dodatkowe obowiązki związane z zakończeniem działalności
Niezależnie od powiadomienia przez CEIDG odpowiednich organów o wykreśleniu działalności, przedsiębiorca musi dopełnić pewnych obowiązków m.in. związanych z podatkiem dochodowym oraz podatkiem od towarów i usług (VAT).
W szczególności należy tu wskazać na:
obowiązki związane z podatkiem dochodowym, w tym takie jak: sporządzenie na dzień zamknięcia działalności wykazu składników majątku firmy, a w przypadkach niektórych podatników spisu z natury, złożenie przez przedsiębiorcę, który płaci podatek w formie karty podatkowej formularza PIT-16Z, rozliczenie i zapłata podatku dochodowego za ostatni okres rozliczeniowy prowadzonej działalności, złożenie rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym;
obowiązki w zakresie podatku VAT m.in.: zgłoszenie zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem (formularz VAT-Z) w celu wykreślenia z rejestru VAT, rozliczenie podatku VAT za ostatni okres rozliczeniowy (w tym celu należy sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT);
w przypadku osoby fizycznej zobowiązanej do stosowania ustawy o rachunkowości – obowiązek zamknięcia na dzień zakończenia działalności ksiąg rachunkowych, sporządzenie sprawozdania finansowego na ten dzień i przekazanie go w odpowiedniej formie do organów podatkowych;
w przypadku przedsiębiorcy będącego płatnikiem podatku dochodowego tj. pobierającego zaliczki na ten podatek - obowiązek sporządzenia i złożenia do dnia zaprzestania działalności odpowiednich deklaracji (PIT-4R, PIT-8AR lub IFT-1R) oraz przekazanie odpowiednim podmiotom informacji PIT-11;
w przypadku przedsiębiorcy korzystającego z kasy fiskalnej - obowiązek zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym i jej wyrejestrowanie w urzędzie skarbowym; przy czym jeśli przedsiębiorca skorzystał z ulgi na zakup tej kasy i zamknął działalność w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, będzie musiał zwrócić ulgę;
obowiązek złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości w terminie 14 dni od wykreślenia działalności z CEIDG, w celu aktualizacji danych w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – w przypadku przedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą w należącej do niego nieruchomości;
obowiązek przechowywania przez odpowiedni okres dokumentacji dotyczącej prowadzonej działalności (w tym dokumentów księgowych, podatkowych, zasadniczo przez 5 lat licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dotyczą; dokumentów przekazywanych do ZUS - w zależności od rodzaju dokumentów przez 5 lub 10 lat; dokumentacji pracowniczej przez 10 lub 50 lat - w zależności od daty zatrudnienia pracowników). Przechowywanie dokumentacji można zlecić podmiotowi, który profesjonalnie świadczy usługi archiwizacji dokumentów.
Porada została przygotowana przez prawników Kancelarii Gessel, Koziorowski Sp. k.
Podstawa prawna(stan na dzień 09.11.2020):
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 266, z póź. zm.);
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne (Dz.U. z 2003 r., poz. 141 nr 1365);
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1291 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1969 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.).
Umowa o dzieło - umowa zlecenie
Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa