Użytkowniczka zwróciła się do nas z prośbą o udzielenie porady prawnej dotyczącej reklamy na ulicy. Czy jest obowiązek uiszczania opłat za wystawienie potykacza ulicznego?
Ustawa dotycząca wystawiania reklam na ulicy
Zasady dotyczące wystawiania reklam na ulicy są uregulowane w Ustawie o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (dalej: „Ustawa krajobrazowa”). Ustawa została uchwalona 24 kwietnia 2015 roku, a weszła w życie dnia 17 sierpnia 2015 roku. Ustawa pozwala na dokładne określenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury w przestrzeni publicznej. Odnosi się to przede wszystkim do tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ale także przydrożnych kapliczek, architektury ogrodowej, placów zabaw, obiektów rekreacyjnych i wielu innych. Ustawa krajobrazowa bez wątpienia sprzyja zachowaniu ładu i estetyki w krajobrazie wielu polskich miejscowości. Jednocześnie zapobiega bezprawnemu umieszczaniu reklam w dowolnych miejscach.
Cele ustawy krajobrazowej
Nadrzędnym celem ustawy krajobrazowej jest poprawa estetyki oraz zapobieganie powstawaniu chaosu w przestrzeni publicznej. Ustawa krajobrazowa to skuteczne narzędzie, które wspiera ochronę panoramy polskich miast, miasteczek oraz wsi. W głównej mierze dotyczy to urządzeń reklamowych: tablic, szyldów, billboarów, plakatów.
Należy podkreślić, iż ustawa krajobrazowa dąży także do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nieumiejętne rozstawienie tablic reklamowych znacznie utrudnia widoczność, co bezpośrednio zwiększa ryzyko niebezpieczeństw na drodze. Istotnym założeniem ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 roku jest także utrzymanie porządku prawnego, umożliwiającego ochronę krajobrazu. Uchwały krajobrazowe mogą nakładać na reklamodawców obowiązek dostosowania istniejących obiektów do aktualnych wymogów prawnych. Przy tym należy mieć na uwadze, że krajobraz gminny stanowi dobro wspólne, dlatego też ze szczególną troską powinniśmy o niego dbać.
Zasady sytuowania reklamy na ulicy
Organem który jest zobligowany do ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej jest Rada Gminy. W odniesieniu do reklam ustawa ta może dotyczyć wielu różnych kwestii. Przy tym należy pamiętać, że każda gmina potrzebuje nieco innych rozwiązań, mających na celu zapewnienie ładu i harmonii w krajobrazie miasta bądź wsi.
Najczęściej regulacje dotyczą: wymiarów reklam, ilości szyldów możliwych do umieszczenia, miejsca montażu reklamy (dopuszczenie montażu bezpośrednio na gruncie, ogrodzeniu lub ścianie budynku), parametrów lokalizacji reklamy oraz rodzaju materiału, z jakiego mogą być wykonane tablice reklamowe. Rada Gminy może równocześnie zabronić całkowitego umieszczania tablic reklamowych, z wyjątkiem szyldów. Warto dodać, że uchwała krajobrazowa powinna uwzględniać czas dostosowania obiektów do obowiązujących warunków. Okres ten nie powinien być krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie. Regulacjom podlegają wszystkie urządzenia reklamowe, znajdujące się na terenie danej gminy.
Często Rada Gminy decyduje się na wprowadzenie opłat reklamowych. Opłaty te będą pobierane od właścicieli lub użytkowników nieruchomości czy też obiektów, na których usytuowane będą tablice reklamowe. Jednocześnie koszty te powinny zostać zawarte w cenie, jaką reklamodawcy muszą zapłacić właścicielowi nieruchomości. W przypadku, gdy określona nieruchomość lub obiekt stanowi współwłasność, wówczas obowiązek pokrywania kosztów spada sprawiedliwie na każdego ze współwłaścicieli. Warto zaznaczyć, że gmina nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość stawki – musi ona dostosować się do wymogów zawartych w ustawie krajobrazowej. Opłata reklamowa składa się z opłaty stałej oraz zmiennej. Ta pierwsza nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie. Natomiast w przypadku opłaty zmiennej ustawodawca przewidział maksymalną stawkę 0,20 zł od metra kwadratowego.
Przykładowo w Grodzisku Mazowieckim obowiązuje Uchwała dotycząca sytuowania nośników reklamowych od 11 maja 2022 r. Od dnia wejścia uchwały liczone są trzy terminy dostosowania istniejących reklam:
1) 12 miesięcy, czyli do 11 maja 2023 r. – dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, sytuowanych na ogrodzeniach (głównie chodzi o banery) oraz na nieruchomościach, na których znajdują się zabytki nieruchome, ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Grodzisk Mazowiecki (w tym w rejestrze zabytków nieruchomych Województwa Mazowieckiego)
2) 24 miesiące, czyli do 11 maja 2024 r. – dla wszystkich pozostałych tablic reklamowych i urządzeń reklamowych (w tym banerów sytuowanych na budynkach i balkonach),
3) 36 miesięcy, czyli do 11 maja 2025 r. – dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych sytuowanych na podstawie decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę. W przedmiotowej uchwale obowiązują następujące zasady dotyczące reklam na ogrodzeniach:
min. odległość od innych nośników reklam – 6 m poza ogrodzeniem,
zakaz banerów reklamowych w strefie centrum,
reklama, co drugie przęsło.
Jeżeli chodzi o szyldy na budynkach, to muszą one być:
symetrycznie względem osi kompozycyjnych elewacji,
powyżej parteru – forma ażurowa np. litery przestrzenne
ograniczenie przesłonięcia witryny max. do 30%
Odnośnie reklam wolnostojących:
standard wyświetlania reklam zgodnie z uchwałą,
zwiększenie odległości między tablicami,
co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią nieruchomością,
te same formaty blisko siebie.
Każda tablica i urządzenie reklamowe, w tym szyld i baner, montowane po 11 maja 2022 r. muszą być zgodne z wytycznymi obowiązującej uchwały krajobrazowej w Grodzisku Mazowieckim. W przeciwnym razie, gmina (organ) ma obowiązek wymierzyć karę pieniężną, której wysokość ustawodawca narzucił odgórnie w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – art. 37d. Kary wynoszą 112 zł za każdy dzień (opłata stała za 1 szt. niezgodnej reklamy) + 10 zł za każdy 1 m2 tej reklamy dziennie. Kwoty te należy zsumować w każdym indywidualnym przypadku (w zależności od powierzchni reklamy) i pomnożyć przez ilość dni, kiedy reklama pozostaje niedostosowana. Karę pieniężną wymierza się od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów albo usunięcia tablicy lub urządzenia.
Podsumowanie dotyczące opłat za reklamy
Reklamy są nieodłącznym elementem codziennego życia. Podróżując do pracy, szkoły czy sklepu nietrudno zauważyć wielkoformatowe billboardy, plakaty czy banery reklamowe. Reklama zewnętrzna umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Niemniej jednak ma bardzo duży wpływ na krajobraz miejski. Przed kilkoma laty w Polsce wdrożono ustawę krajobrazową. Jej realizowanie spoczywa na organach wykonawczych gminy i reguluje umieszczenie elementów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej. Postępowanie zgodnie z zasadami tej ustawy pozwala utrzymać ład i porządek w krajobrazie.
Pamiętaj!
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej PIT.
Wyszukaj:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa w https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/
Dziękujemy
Stan prawny: 14 maja 2024 r.
Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. poz. 774 z późn. zm.).
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa