Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Potrzeba i zakres bieżącego magazynowania produktów lub towarów wynika z rodzaju wykonywanej działalności gospodarczej. Problem ten dotyczy zarówno magazynowania surowców, części, produktów w procesie produkcyjnym, czy towarów handlowych oferowanych przez przedsiębiorcę. Wybór magazynu lub składu jest z pozoru prosty, jednak w zależności od funkcji magazynu, w tym od rodzaju i ilości posiadanych surowców produktów lub towarów oraz częstotliwości obrotu, wyborowi magazynu lub składu powinny towarzyszyć inne przesłanki.
Składowanie czy magazynowanie?
Ważne:
Zanim przystąpisz do wyboru lokalizacji czy ustalenia miejsca, w którym będą przechowywane surowce, materiały, części, produkty lub towary związane z Twoją działalnością gospodarczą w pierwszej kolejności musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy będziesz je przechowywać za pośrednictwem podmiotu zawodowo trudniącym się składowaniem towarów, czyli przedsiębiorcy składowego, czy towary zamierzasz samodzielnie magazynować i zarządzać nimi we własnym lub wynajętym w tym celu pomieszczeniu, przeznaczonym na Twój magazyn.
W pierwszym przypadku zastosowanie znajdzie umowa składu. Zgodnie z art. 853 § 1 k.c. przez umowę składu przedsiębiorca składowy zobowiązuje się do przechowania za wynagrodzeniem, oznaczonych w umowie rzeczy ruchomych. Zgodnie z 853 § 2 k.c. przedsiębiorca składowy jest obowiązany wydać składającemu pokwitowanie, które powinno wymieniać rodzaj, ilość, oznaczenie oraz sposób opakowania rzeczy, jak też inne istotne postanowienia umowy. Stronami umowy składu są przedsiębiorca składowy, czyli podmiot, który zobowiązuje się do składowania określonych w umowie składu rzeczy ruchomych oraz składający, czyli podmiot oddający rzeczy ruchome do składowania.
Ważne:
Przedsiębiorca składowy jest strona kwalifikowaną w umowie, tzn., że umowa składu może zostać skutecznie zawarta wyłącznie z osobą będącą przedsiębiorcą składowym.
Inną opcją jest samodzielne magazynowanie i zarządzanie magazynowanymi produktami i towarami. Wówczas docelowo można albo zakupić wybraną nieruchomość lub taką powierzchnię wynająć (umowa najmu lokalu lub powierzchni).
Na podstawie tej umowy najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy lokal lub powierzchnię do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Jeżeli zdecydujesz się na powierzenie swoich towarów przedsiębiorcy składowemu, wówczas będzie ciążył na nim obowiązek pieczy. Oznacza to, iż odpowiada on za szkodę wynikłą z utraty, ubytku lub uszkodzenia rzeczy w czasie jej przyjęcia na skład, chyba że udowodni, że nie mógł zapobiec szkodzie, mimo dołożenia należytej staranności (to powinno objąć ubezpieczenie Twoje lub przedsiębiorcy).
Natomiast, w przypadku, gdy zdecydujesz się samodzielnie wynająć powierzchnie, w celu magazynowania towarów, w przypadku, gdy przedmiot najmu ma wady (np. przeciekający dach), wówczas będziesz mógł dochodzić obniżenia czynszu, żądać usunięcia wad lub wypowiedzieć umowę, a także dochodzić naprawienia szkody, o ile zapewniono o zupełności i braku wad). Zakres uprawnień uzależniony jest od wpływu wad na przydatność do umówionego użytku.
Możliwa jest też umowa przechowania, jednak jest to, co do zasady, rozwiązanie doraźne i należy rekomendować umowę składu.
W zależności od potrzeb i wyboru opcji należy zwrócić uwagę na inne aspekty związane z magazynowaniem towarów. Niektóre z nich będą jednak tożsame.
Funkcja magazynu
Ustalenie funkcji magazynu będzie determinowało jego lokalizację, powierzchnię, czy sposób zarządzania towarem.
W przypadku magazynu przeładunkowego należy zwrócić uwagę na wydajność przeładunków, wówczas istotna będzie jego lokalizacja, rodzaj ramp przeładunkowych, czy dostępność, ponieważ taki magazyn będzie zorientowany na transport.
W przypadku magazynu zapasów – materiałów, części zamiennych zaletą powinna być pojemność i główny akcent należy położyć na powierzchnię i możliwość efektywnego zarządzania tą powierzchnią, system składowania, możliwość operowania europaletami, wózkami widłowymi, itp.
W przypadku magazynu dystrybucyjnego (dostawczy, wysyłkowy) zasadniczą funkcją będzie zdolność przyjmowania i wydawania towarów, wówczas należy zwrócić uwagę na kwestie operacyjne związane z oprogramowaniem i nadzorem, a tym samym na instrumenty służące stałej kontroli nad stanem posiadanych w magazynie towarów.
Wybór lokalizacji
Wybór lokalizacji magazynu jest decyzją strategiczną, uzależnioną od rodzaju prowadzonej działalności, funkcji magazynu (materiały i surowce, produkty, hurt, detal, zaopatrzenie), obrotów, rodzajów i gabarytów składowanych rzeczy, rynków zbytu, a więc charakteru i formy dostaw (spedycji) oraz pozostałych uwarunkowań prowadzonej działalności. Nie tylko w przypadku magazynu dystrybucyjnego, czy przeładunkowego wybór lokalizacji magazynu jest kwestią kluczową. Jeżeli w magazynie zamierzasz przechowywać materiały i części, z których na bieżąco masz korzystać w ramach cyklu produkcyjnego Twojego przedsiębiorstwa lub towary cieszące się dużym popytem, to magazyn powinien znajdować się możliwe blisko zakładu produkcyjnego lub sklepu, w przeciwnym wypadku wzrastające koszty transportu odbiją się znacząco na dochodzie Twojego przedsiębiorstwa.
Na wybór lokalizacji magazynu powinny również mieć wpływ środki transportu, za pośrednictwem których magazynowany towar będzie przemieszczany. Jeżeli będziesz korzystał z transportu samochodowego, zwróć uwagę na istniejącą infrastrukturę drogową, w tym, czy w danej miejscowości są planowane remonty lub rozbudowa dróg. Dodatkowe objazdy spowodują bowiem wzrost kosztów transportu. Analogicznie w przypadku zakładanego transportu kolejowego, w pobliżu rozważanej lokalizacji magazynu powinna się znajdować stosowna infrastruktura kolejowa (bocznica, rampa).
Wybór powierzchni magazynu i jego właściwości
Powierzchnia magazynu ma wpływ na dostępność do składowanych towarów, co przedkłada się bezpośrednio na wydajność magazynu. Jednocześnie należy pamiętać, iż powierzchnia magazynu wpływa na koszty magazynowanych towarów.
Wybór powierzchni magazynu uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju przechowywanych towarów, gabarytów, właściwości oraz od ich opakowań. Towary wielkogabarytowe, np. meble będą potrzebowały innej powierzchni, aniżeli tekstylia, żywność lub produkty sypkie.
Należy również zwracać uwagę na warunki przechowywania, takie jak temperatura, czy wilgotność powierza. Przechowywanie środków spożywczych będzie bardziej wymagającej jeżeli chodzi o temperaturę, aniżeli składowanie książek, te z kolei nie powinny być składowane w magazynie o dużej wilgotności. Są to niezwykle ważne aspekty, które determinują prawidłowe przechowywanie towarów, a co za tym idzie utrzymanie ich wartości rynkowej.
Jeżeli ilość składowanych przez Ciebie towarów jest znaczna, a towary nie są jednego rodzaju, wówczas powierzchnia magazynu może być podzielona na sektory o różnych warunkach składowania. Wybór powierzchni musi jednak korelować z planowanym rozmieszczeniem towarów i optymalnym wykorzystaniem przestrzeni magazynowej. Towary składowane jeden na drugim, powodują wydłużenie w czasie ich wydawania. Właściwe rozmieszczenie towarów wpływa na wydajność poprzez ułatwienie dostępu i szybkość wybierania towaru z magazynu.
Pamiętaj również o kwestiach bezpieczeństwa takich jak monitoring obiektu wewnątrz i na zewnątrz, czy alarm.
Obsługa magazynu
Obsługa magazynu może być wykonywana w ramach Twojego przedsiębiorstwa, za pomocą zatrudnionych przez Ciebie pracowników lub też może być powierzona podmiotom zawodowo trudniącym się składowaniem towarów.
W zależności od rozmiaru magazynu i częstotliwości korzystania z przechowywanych towarów, w magazynie powinny znajdować się osoby odpowiedzialne: za koordynowanie całego magazynu, za logistykę, za ewidencjowanie towarów, za przemieszczanie i rozmieszczanie towarów. W zależności od rozmiaru magazynu i wielkości obrotów funkcje te łącznie może sprawować jedna osoba, lub poszczególne osoby z przypisanymi obowiązkami. W przypadku dużego magazynu, w którym przechowywane są towary wielkogabarytowe, należy rozważyć zakup lub wynajęcie stosownych środków transportu, jak wózki widłowe, paletowe. Należy pamiętać, iż kierować takim sprzętem może wyłącznie osoba do tego wyszkolona (z uprawnieniami).
Pamiętać też trzeba o systemie odpowiedzialności materialnej i nadzorze. Należy preferować umowy i wspólnej odpowiedzialności materialnej.
Obsługa magazynu to nie tylko osoby odpowiedzialne za poszczególne elementy logistyczne związane z przyjmowaniem, wydawaniem, rozmieszczaniem, czy nadzorowaniem towaru, ale również stosowne oprogramowanie. Właściwe oprogramowanie wpływa na wydajność magazynu. Bez względu na wybór formy obsługi magazynu wybierając magazyn powinieneś zadbać aby był wyposażony w oprogramowanie właściwemu służące ewidencjonowaniu towarów i wystawianiu dowodów WZ, PZ, MM. Dzięki takiemu rozwiązaniu znacznie ułatwione jest zarządzanie przechowywanymi towarami. Oczywiście brak takiego oprogramowania nie dyskwalifikuje magazynów nie posiadających takich rozwiązań. Nie mniej jednak jest to element, który wpływa na wydajność magazynu. Urządzenia i oprogramowanie do magazynowania i znakowania towarów (np. kodami kreskowymi) umożliwiają nadzór nad posiadanymi w magazynie towarami. Zarządzanie informacją o stanie towarów, a tym samym o brakach ułatwia uzupełnianie towarów z optymalnym wyprzedzeniem czasowym i wywiązywanie się z zobowiązań w stosunku do klientów.
Formy zawarcia umowy
Przedstawiamy Państwu poradnik zawierający zestawienie najczęstszych trybów, w ramach których zawierane są umowy zarówno w obrocie profesjonalnym, konsumenckim, jak i powszechnym. Wśród nich możemy wyróżnić tryb:
oferty;
negocjacji;
przetargu;
aukcji.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w prawie polskim nie istnieje przymus zawarcia umowy w określonym trybie. Z tego względu kodeksowe zasady zawierania umów będą miały przede wszystkim zastosowanie w przypadku sporu stron. W każdym innym przypadku umowa może zostać zawarta w indywidualnym trybie wypracowanym przez kontrahentów. W praktyce często strony decydują się na zawarcie umowy w trybie mieszanym, np. oferty i negocjacji. Strony mogą wpływać na kształt zawieranej umowy również poprzez uprzednie zawieranie np. umów przedwstępnych, ramowych, listów intencyjnych lub innych porozumień.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa