Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (z jęz. angielskiego CSR – Corporate Social Responsibility) polega na planowaniu w ten sposób prowadzenia działalności gospodarczej, że będzie uwzględniała ona interesy społeczne oraz ochronę środowiska. Co do zasady powinny to być działania bezinteresowne, non profit, ale w rzeczywistości są one pewną inwestycją w przyszłą działalność i wpływają na to, jak postrzegany jest dany przedsiębiorca.
W szczególności mikro i mały przedsiębiorca, dysponujący niewątpliwie mniejszymi środkami niż przedsiębiorca średni i duży, w miarę możliwości powinien wykorzystywać aktywność na polu charytatywnym i w różnych formach pomocy społecznej w sposób, który jednocześnie będzie budował jego wizerunek na rynku. Takim celom służą m.in. najprostsze umowy darowizn, jak i bardziej złożone umowy sponsoringu. Kiedy Twoja darowizna będzie mogła być odjęta od podstawy opodatkowania, a kiedy będzie po prostu kosztem działalności także dowiesz się z poniższej porady.
Dowiedzione jest, iż przez prowadzenie społecznie odpowiedzialnego biznesu ma się wpływ na pozycję i wizerunek marki, produktu i przedsiębiorcy na rynku. Zarówno inwestorzy, jak i potencjalni kontrahenci i klienci są bardziej zainteresowani współpracą z przedsiębiorcami, którzy budują swój wizerunek poprzez przestrzeganie i wspieranie ogólnie pojętych interesów społecznych i ochronę środowiska.
Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy dany produkt został wyprodukowany w sposób ekologiczny albo czy dana firma wspiera jakąś organizację społeczną lub inny ważny cel społeczny. Poza tym dzięki wspieraniu inicjatyw lokalnych, przedsiębiorca może także uzyskać zaufanie władz samorządowych.
Jeśli przedsiębiorca planuje prowadzenie działalności także poza granicami Polski, tym bardziej powinien zadbać o budowanie wizerunku społecznie odpowiedzialnego biznesu, gdyż na rynkach światowych coraz częściej oczekuje się prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny i aktywności społecznej.
Poprawienie wizerunku firmy, jak i produktów dzięki prowadzeniu społecznie odpowiedzialnego biznesu może także wpływać na pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników, gdyż w ten sposób zwiększa się również atrakcyjność firmy na rynku pracy. Wdrożenie CSR w przedsiębiorstwie wpływa także na wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników.
W rzeczywistości prowadzenie społecznie odpowiedzialnego biznesu wpływa na wszystkie obszary działalności firmy, tworząc wartość dodaną w wizerunku marki, co także pomaga wyróżnić się wśród konkurentów. (Patrz także: Regulamin ekoporzedsiębiorstwa).
2. Działalność charytatywna a formy promocji i reklamy.
Dobrym sposobem na kreowanie wizerunku firmy może być, nawet najprostsza, działalność charytatywna. Odróżnia się ona od reklamy tym, że ma na celu, oprócz przekazywanego wsparcia, wypromowanie nazwy przedsiębiorcy i wykreowanie w świadomości klientów pozytywnych i przyjaznych opinii o tym przedsiębiorcy, a nie służy (tak jak reklama) zaprezentowaniu konkretnych produktów czy usług. Poza tym tradycyjne formy promocji, ze względu na ich przesyt mają mniejszą skuteczność.
Tak naprawdę, często przedsiębiorcy prowadzą fundację lub wspierają którąś z istniejących organizacji pozarządowych. Jest to też podstawa dla tzw. „marketingu szeptanego” polegającego na pośrednim promowaniu firmy poprzez kreowanie dobrego wizerunku, co często odnosi o wiele lepsze efekty niż zwykła reklama, zwłaszcza jeśli dana działalność czy akcja charytatywna jest szeroko promowana w mediach.
Działalność charytatywna jest najczęściej skierowana do osób potrzebujących. Przez to w pewien sposób wpływa się także na ludzkie emocje, co buduje pozytywne opinie klientów.
Także mikro i mali przedsiębiorcy, którzy nie dysponują zbyt dużym kapitałem mogą i powinni udzielać się charytatywnie. Zwłaszcza w lokalnych akcjach charytatywnych, gdzie takie działanie nie obejdzie się bez echa, jak również chociażby w aukcjach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, podczas których wymienia się z nazwy/nazwiska osoby, którym udało się wygrać aukcję. Przedsiębiorca może w ten sposób także podbudować swój wizerunek.
Krytycy tego typu działań zwracają uwagę, że firmy wykorzystują charytatywność dla swoich potrzeb i interesów. Dlaczego jednak nie można połączyć swoich korzyści ze wspieraniem najbardziej potrzebujących?
3. Formy sponsoringu
Sponsoring jest pewną formą, dla prowadzenia tak społecznie odpowiedzialnego biznesu, jak i działalności charytatywnej, sposobem promowania firmy, z którego korzyści czerpią także inne osoby, poza przedsiębiorcą. Zdaniem M. Zielińskiej.
Sponsoring może być zwłaszcza atrakcyjny dla firm z segmentu farmaceutycznego, tytoniowego i alkoholowego, dla których ustawodawca wprowadził wiele obostrzeń w zakresie reklamy i promocji, a my uważamy, że dla każdej handlowej i usługowej, której zależy na wizerunku w danym środowisku czy na rynku danego produktu.
Należy wyróżnić następujące rodzaje sponsoringu:
1) klasyczna umowa, w której występuje ekwiwalentność świadczeń – sponsor zobowiązuje się do wspierania w formie finansowej, rzeczowej, bądź usługowej sponsorowanego, a w zamian za to sponsorowany zamieszcza jego logo/nazwę na ulotkach, banerach, gadżetach reklamowych, itd. lub też wprost informuje o sponsorowaniu danego przedsięwzięcia przez konkretny podmiot (tego typu umowy można spotkać zwłaszcza w różnego rodzaju wydarzeniach sportowych czy kulturalnych);
2) umowy o ufundowaniu nagrody – gdy sponsor funduje nagrody pieniężne czy też rzeczowe w zamian za informowanie o fakcie sponsorowania i ufundowania nagrody oraz umieszczenia logo, znaku towarowego i uczestnictwo przy wręczaniu lub nagradzaniu;
3) pomoc beneficjentom bez umowy – w przypadku organizowania wszelkich akcji charytatywnych, gdy sponsor bez umowy zobowiązuje się wesprzeć lub wspiera akcję charytatywną, licząc na to (ale nie zobowiązując sponsorowanego), że jego nazwa/nazwisko zostanie przy tej okazji rozpowszechnione;
4) darowizna – kiedy sponsor daruje na rzecz danej osoby, organizacji czy innego podmiotu pożytku publicznego sumę pieniędzy czy też rzeczy, bez zobowiązywania obdarowanego do informowania o dokonanej darowiźnie, lecz samemu jedynie za zgodą obdarowanego wykorzystując fakt obdarowania w sposób rozsądny, tak aby nie napotkać zarzutu reklamy.
4. Tworzenie funduszy celowych w spółkach handlowych.
Przepisy Kodeksu spółek handlowych przewidują możliwość tworzenia w spółkach z o.o. i spółkach akcyjnych kapitałów rezerwowanych, zwanych także celowymi, w umowie (statucie) spółki. Mają one charakter fakultatywny i mogą być przeznaczane na dowolnie wybrany cel przez wspólników/ akcjonariuszy. Przepisy ksh nie regulują także, jaka część zysku może być przeznaczana na kapitały celowe. Ta decyzja także należy do wspólników/akcjonariuszy. Wysokość odpisów można określić zarówno w umowie (statucie) spółki, jak i w uchwale walnego zgromadzenia podejmowanej co roku.
W związku z powyższym rekomendujemy tworzenie tego typu funduszy charytatywnych, przeznaczając zysk spółki na inne cele (nie przysparzające ani spółce, ani wspólnikom), np. na akcje pomocowe, społeczną odpowiedzialność biznesu, sponsoring, darowizny czy inne ofiary na cele publiczne (patrz też: Nasza Porada: Zysk mikro i małego przedsiębiorcy – część II).
5. Uwarunkowania rachunkowe i podatkowe – co może drobny przedsiębiorca.
Wykorzystując powyższe mechanizmy upowszechniania, wypromowania swojej marki, można także uzyskać korzyści finansowe, przewidziane w Prawie podatkowym.
Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwana dalej ustawa o PIT, (odpowiednio art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwana dalej ustawa o CIT) od podstawy opodatkowania odejmuje się darowizny przekazane na cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego, organizacjom pozarządowym, w tym zwłaszcza organizacjom pożytku publicznego, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiące 6 % przychodu osoby fizycznej i 10 % w przypadku podatku dochodowego osób prawnych.
W związku z powyższym podatek dochodowy możemy pomniejszyć o wydatki, które przynoszą pożytek publiczny. Są to przykładowo: pomoc społeczna, pomoc osobom niepełnosprawnym, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, nauka, oświata, kultura czy sport.
6. Przekaż 1 %
Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość przekazywania 1 % podatku dochodowego określonego w zeznaniu rocznym na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jest to uprawnienie fakultatywne, z którego mimo promowania tej możliwości wsparcia organizacji pożytku publicznego w mediach, wciąż nie korzysta zbyt wielu przedsiębiorców. Zaznaczamy tu jednak, iż uprawnienie to przysługuje jedynie osobom fizycznym (w tym prowadzącym działalność gospodarczą), a nie osobom prawnym.
Przekazanie części Twojego podatku nic nie kosztuje (zostaje to odliczone od podatku, który i tak musisz przekazać Urzędowi Skarbowemu). Jedyne co trzeba zrobić, to określić w deklaracji podatkowej, na rzecz jakiej organizacji chcesz przeznaczyć 1 % podatku oraz podać jej numer KRS.
Przy wyborze organizacji dobrze jest w pewien sposób skorelować ją z branżą w jakiej działasz. Także Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, która prowadzi serwis Mikroporady.pl może być beneficjentem Twojego 1 % podatku. Fundacja ma właśnie na celu nieodpłatne wspieranie i pomoc mikro i małym przedsiębiorcom na każdym etapie ich rozwoju, a w tym rozwoju i kontynuacji Mikroporady.pl, do czego również i Ty możesz się przyczynić.
Przykładowe rodzaje finansowania działalności
Przedsiębiorco,
jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą bądź dopiero rozważasz jej rozpoczęcie, istotną dla Ciebie kwestią jest uzyskanie wsparcia finansowego, ułatwiającego Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej bądź wparcie jej rozwoju. W załączonym poradniku prezentujemy najbardziej popularne formy wsparcia i dotacji.
Wśród możliwych form wsparcia możesz odnaleźć m.in.
kredyty gotówkowe Bank Gospodarstwa Krajowego;
dotację m.in. z środków europejskich;
leasingi operacyjne.
Ponadto, jeżeli poszukujesz form wsparcia finansowego Twojej działalności, powinieneś rozważyć także współpracę z tzw. aniołem biznesu, czyli inwestorem umożliwiającym Ci rozpoczęcie prowadzenia działalności bądź jej rozwój poprzez oferowane wsparcie finansowe w postaci swojego prywatnego kapitału.
Najprostszą drogą na pozyskanie anioła biznesu jest zwrócenie się do instytucji zrzeszającej osoby chętne do inwestowania w perspektywiczne projekty. W Polsce jedną z najstarszych i najpopularniejszych instytucji tego typu jest PolBAN Business Angel Club z siedzibą w Bydgoszczy i biurem w Warszawie.
Ponadto, warto rozważyć zasilanie kapitału przedsiębiorstwa w zamian za objęcie akcji przez fundusz Venture Capital, o którym więcej możesz przeczytać tu: https://mikroporady.pl/slownik-pojec/venture-capital.
Kolejną formą wsparcia wewnętrznego jest tzw. franchising czyli sprzedaż towarów, usług lub technologii, oparta na ścisłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcam.
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa