Zmiany w organizacji pracy – jak je przeprowadzić?
Porada powstała w ramach działalności non-profit Fundacji Akademia Liderów. mikroPorady.pl są projektem Fundacji, który pomaga polskim mikroprzedsiębiorcom na każdym etapie prowadzenia działalności.
Zanim podejmiesz działania zmierzające do zmian w organizacji swojej firmy i związanych z tym oraz zmian zasad i warunków pracy i wynagradzania – zapoznaj się z naszą poradą. Zawarliśmy w niej cenne wskazówki na temat tego, jak krok po kroku przedsiębiorca powinien bezpiecznie przygotować siebie i swoich pracowników do zmian organizacji pracy w przedsiębiorstwie, jak powinien wprowadzać zmiany, by uniknąć konfliktów społecznych z pracownikami, oraz by zapewnić bezpieczeństwo rozwoju firmy. Jeżeli zamierzasz zmieniać struktury swojej firmy zadbaj o to by organizacja pracy odpowiadała potrzebom oraz możliwościom Twojej firmy i Twoich pracowników. Wcześniej jednak zajrzyj do naszej porady.
1. Uwarunkowania zmian.
Zmiany organizacji pracy mogą wynikać z wielu okoliczności. Konieczność ich wprowadzenia może po pierwsze wynikać z przyjęcia nowej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa połączonej ze zmianą taryfikatora, czyli stanowisk, ich nazw, zakresów. Po drugie, powodem ich wprowadzenia mogą być zmiany warunków pracy, w tym czasu pracy, warunków wynagradzania i systemów wynagradzania, wymuszone zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Często też występuje kilka przyczyn łącznie w związku z kompleksową restrukturyzacją przedsiębiorstwa, a także podziałami, fuzjami i przejęciami, nabyciem nowych zakładów. Także wydzielenia zewnątrz pewnych funkcji (tzw. outsourcing) skutkuje zmianami struktur i w organizacji pracy (procedurach, instrukcjach, regulacjach).
Tak się dzieje także, gdy ze względu na rozwój firmy i zwiększoną liczbę klientów, czy odbiorców usług bądź towarów, wyodrębniamy pewne rodzaje działalności, np. oferowanych usług czy też produkowanych towarów, w ramach nowych samodzielnych jednostek organizacyjnych, zakładów usługowych, sklepów, warsztatów, zakładów produkcyjnych (oczywiście może również wystąpić trend odwrotny – zmniejszenie zakresu usług, czy produkcji). Odrębnym przypadkiem jest restrukturyzacja powiązana ze zwolnieniami grupowymi w wyniku przykładowo postępowania naprawczego, czy restrukturyzacyjnego zgodnie z nowymi przepisami Ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U.2022.2309 t.j.).
W konsekwencji może to powodować potrzebę stworzenia nowych lub odrębnych zasad wynagradzania ze względu na powstałe odmienności po wyodrębnieniu rodzajów działalności jako nowych zakładów/sklepów/warsztatów. Przykładowo w jednej z nowo utworzonych jednostek, pracownicy będą zatrudnieni na zasadach tzw. systemu akordowego. Jeszcze w innym zakładzie, pracownikom przysługiwać może wynagrodzenie zryczałtowane, a jego uzupełnieniem będą różnego rodzaju premie regulaminowe bądź premie zadaniowe (uznaniowe) w zależności od wyników np. sprzedaży.
Wszystkie te zmiany mogą wynikać z wymogów, jakie noszą ze sobą zastosowane technologie, nowoczesne maszyny, urządzenia, w tym wprowadzenie taśm produkcyjnych.
2. Sposoby zmiany organizacji pracy.
Niezależnie od tego, czy zmiana organizacji pracy jest sama w sobie głównym celem dla uzyskania lepszej efektywności pracy i powiązania wynagrodzeń z wynikami pracy, czy też elementem wymuszone restrukturyzacji bądź powstania albo likwidacji jednostek organizacyjnych, to zawsze przed przystąpieniem do wprowadzenia zmian przedsiębiorca powinien rozpoznać i uwzględnić warunki i przesłanki tej zmiany. Należą do nich:
A) zmiana struktury organizacyjnej, zakresów obowiązków i czynności na stanowiskach pracowników;
B) zamiana regulaminu wynagradzania i premiowania, taryfikatora;
C) zmiana innych warunków pracy, takich jak warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, czasu pracy i związanych z tym regulacji wewnętrznych wymaganych prawem;
D) zmiana regulaminów zarządzania, organizacyjnego, oraz regulaminów szczególnych, takich jak regulaminy zarządzania i bezpieczeństwa informacji (tajemnicy przedsiębiorstwa), finansowy (w tym rachunkowość i plany kont) i innych, których zmianę trzeba uwzględnić.
(instrukcję na temat zmiany wynagradzania w firmie znajdziesz już w serwisie Mikroporady.pl na stronie: Instrukcja: Zmiana wynagradzania)
3. Zanim ostatecznie zmienisz organizację pracy.
Mając na uwadze to, co wynika z powyższych zmian regulacji wewnętrznych i celów reorganizacji, przedsiębiorca powinien równolegle do ich zmian przeprowadzić audyt, czy też inaczej przegląd stanowisk pracy i warunków zatrudnienia na nich. Pracodawca powinien ustalić, jakie przysługiwały pracownikom dotychczas wynagrodzenia, jakie funkcje pełnili, za jaki zakres czynności odpowiadali, jakie prawa im zapewniono na podstawie dotychczas wdrożonych regulaminów, czy umów o pracę. Należy to uczynić po to, aby określić zakres zmian i skutki tych zmian dla poszczególnych pracowników i w relacji do konkretnych sytuacji oraz konkretnych przypadków, uwzględnić to w zmianach organizacji pracy, o których wyżej była już mowa. Przykładowo przedsiębiorca powinien uwzględnić nie tylko posiadane przez pracowników umiejętności, predyspozycje, ale również uwarunkowania zdrowotne, w tym wiek pracowników – gdyż może część z nich jest w okresie przedemerytalnym, być może wśród pracowników są kobiety w ciąży - których zatrudnienie na określonych stanowiskach jest wykluczone bądź ograniczone. Przeprowadzenie takiego audytu może uchronić pracodawcę przez niepotrzebnymi konfliktami społecznymi, których konsekwencją może być występowanie pracowników na drogę sądową bądź nieprzychylne nastawienie organizacji reprezentujących pracowników.
Następnie, po dokonaniu korekt uwzględniających przegląd stanowisk, przedsiębiorca powinien określić indywidualne i zespołowe warunki planowanych zmian. Oznacza to ustalenie dla poszczególnych stanowisk i komórek organizacyjnych zakresów obowiązków i czynności, konkretnych warunków wynagradzania i premii oraz warunków pracy, tak aby na tej podstawie rozstrzygnąć czy:
wystarczy dokonać przesunięcia organizacyjnego pracowników, gdyż nie następuje żadna zmiana warunków pracy i wynagradzania i nie ma konieczności sporządzenia wypowiedzenia zmieniającego;należy przygotować wypowiedzenie warunków pracy i/lub płacy;
będą przeprowadzane tzw. zwolnienia grupowe w rozumieniu zmienionych przepisów Ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t.j. Dz. U. 2018.poz.1969) pracownika należy zapoznać z odpowiednimi nowymi regulaminami, instrukcjami, procedurami poczynając od regulaminu pracy, po regulamin zarządzania, bezpieczeństwa informacji, obiegu dokumentów, czy ochrony, a następnie zobowiązać go do poświadczenia pisemnie czynności zapoznania się z nowymi regulacjami i zobowiązać go do podpisania stosownych oświadczeń.
4. Jak zmienić warunki zatrudnienia?
Następnie trzeba pamiętać, że w niektórych firmach konieczne jest informowanie i konsultowanie zmian z organizacjami reprezentującymi pracowników. Już w wyżej wspomnianej Instrukcji zasady zmiany wynagradzania, pisaliśmy o tym, że do zmiany sposobu wynagrodzenia stosuje się art. 38 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nie określony pracodawca zawiadamia na piśmie reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy. Trzeba mieć na uwadze, że w odniesieniu do wypowiedzenia zmieniającego dodatkowo konieczne jest przekazanie takiej organizacji informacji, jakie są nowe warunki proponowane przez pracodawcę. Powyższe jest konieczne nie tylko ze względu na to, że taki obowiązek na przedsiębiorcę nakłada Kodeks pracy, ale również ze względu na to, że pozwoli to zachować tzw. „spokój społeczny", relacje pracodawca – pracownik zapowiadające właściwe stosunki pracy.
W poszczególnych przypadkach, przedsiębiorca nie musi wypowiadać pracownikowi dotychczasowych warunków pracy i płacy. Jak bowiem wynika z art. 42 § 4 Kodeksu pracy, wypowiedzenie to nie jest wymagane, w razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nie przekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika, a więc na okres przejściowy zmian organizacji przedsiębiorstwa do czasu podjęcia wypowiedzeń zmieniających lub nowych umów o pracę.
Zwolnienia grupowe
W przypadku, gdy planowana redukcja zatrudnienia kwalifikuje się pod ww. pojęcie zwolnienia grupowego, wówczas jako pracodawca obowiązany będziesz stosować się do ustalonej w ww. Ustawie długotrwałej procedury, w tym m.in. dopełnić następujących obowiązków:
skonsultować zamiar przeprowadzenia grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u tego pracodawcy;
zawiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe (a w przypadku ich braku przedstawicieli pracowników) o przyczynach zamierzonego grupowego zwolnienia, liczbie zatrudnionych pracowników i grupach zawodowych, do których oni należą, grupach zawodowych pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia, okresie, w ciągu którego nastąpi takie zwolnienie, proponowanych kryteriach doboru pracowników do grupowego zwolnienia, kolejności dokonywania zwolnień pracowników, propozycjach rozstrzygnięcia spraw pracowniczych związanych z zamierzonym grupowym zwolnieniem, a jeżeli obejmują one świadczenia pieniężne, pracodawca jest obowiązany dodatkowo przedstawić sposób ustalania ich wysokości;
zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową, w terminie nie dłuższym niż 20 dni od dnia zawiadomienia z.o.z. o zamiarze grupowego zwolnienia, a w przypadku braku konsensusu z z.o.z. co do treści ww. porozumienia, ustalić zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia w regulaminie
przekazać na piśmie właściwemu powiatowemu urzędowi pracy m.in. informacje przekazane zakładowym organizacjom związkowym o zamiarze grupowego zwolnienia (z wyłączeniem informacji dotyczących sposobu ustalania wysokości świadczeń pieniężnych przysługujących pracownikom) oraz informacje o przyjętych ustaleniach dotyczących grupowego zwolnienia
wypłacić zwalnianym pracownikom odprawę, której wysokość uzależniona jest od stażu pracy pracownika
Ważne:
Jeżeli dokonywana przez Ciebie restrukturyzacja kwalifikowała się jako zwolnienia grupowe, to w razie ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej powinieneś zatrudnić pracownika, z którym rozwiązałeś stosunek pracy w ramach grupowego zwolnienia, jeżeli zwolniony pracownik zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia w ciągu roku od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy.
Program dobrowolnych odejść
Jeżeli planujesz znaczącą redukcję zatrudnianych pracowników, ale wolałbyś uniknąć długotrwałych procedur związanych z koniecznymi zawiadomieniami, negocjacjami warunków porozumienia dotyczących warunków zwolnień, etc. wówczas możesz rozważyć wdrożenie w drodze regulaminu tzw. programu dobrowolnych odejść (PDO). Rozwiązanie to pozwoli Ci uniknąć czasochłonnych procedur przewidzianych Ustawą o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz będzie korzystniejsze wizerunkowo, ponieważ zazwyczaj redukuje silne napięcia społeczne, które często towarzyszą zwolnieniom grupowym. Program dobrowolnych odejść polega na rozwiązywaniu z pracownikami umów w trybie za porozumieniem stron z przyczyn leżących po stronie pracodawcy. W ramach PDO pracownicy, którzy zdecydowali się na dobrowolne odejście, otrzymują korzystniejsze odprawy, aniżeli w ramach tzw. „zwolnień grupowych", tym samym jest to rozwiązanie, które jest obciążające finansowo.
Decydując się na PDO należy pamiętać, iż w zależności od okoliczności rozwiązywania stosunku pracy oraz grup pracowników do których jest skierowany może on nadal podlegać przepisom o zwolnieniach grupowych lub być od nich niezależny. W przypadku bowiem, gdy w regulaminie PDO przewidziano, iż jest on również skierowany do osób podlegających szczególnej ochronie, inicjatywa i przyczyna rozwiązania stosunku pracy nie leży po stronie pracodawcy, wówczas znacząca redukcja zatrudnienia przeprowadzana w ramach PDO nie będzie traktowana jako zwolnienia grupowe.
Postępowanie restrukturyzacyjne – nowe przepisy
Należy również zwrócić uwagę na odmienności wynikające z przepisów Ustawy - Prawo restrukturyzacyjne.
Celem postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika (przedsiębiorcy) przez umożliwienie mu restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami, a w przypadku postępowania sanacyjnego - również przez przeprowadzenie działań sanacyjnych, przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli.
Innymi słowy postępowanie restrukturyzacyjne może stanowić rozwiązanie dla przedsiębiorcy, który popadł w trudną sytuację finansową (brak wypłacalności lub zagrożenie brakiem wypłacalności) poprzez wprowadzenie zmian w zakresie zatrudnienia, zobowiązań, czy struktury majątku.
Restrukturyzacja może być przeprowadzona w ramach jednego z czterech postępowań restrukturyzacyjnych: (i) postępowaniu o zatwierdzenie układu; (ii) przyspieszonym postępowaniu układowym; (iii) postępowaniu układowym; (iv) postępowaniu sanacyjnym.
Jednym z rodzajów postępowania restrukturyzacyjnego jest tzw. postępowanie sanacyjne. Postępowanie to umożliwia dłużnikowi przeprowadzenie działań sanacyjnych (naprawczych) oraz zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności. Działaniami sanacyjnymi są czynności prawne i faktyczne, które zmierzają do poprawy sytuacji ekonomicznej dłużnika i mają na celu przywrócenie dłużnikowi zdolności do wykonywania zobowiązań, przy jednoczesnej ochronie przed egzekucją (art. 3 ust. 5 i 6 Prawa restrukturyzacyjnego).
Zgodnie z przepisami nowej Ustawy Prawo restrukturyzacyjne, jeżeli w postępowaniu sanacyjnym przewiduje się redukcję zatrudnienia z wykorzystaniem określonych w tej Ustawie uprawnień zarządcy oraz podjęcie czynności określonych takich jak m.in. odstąpienie od niewykonanej umowy wzajemnej, czy zbycie mienia przedsiębiorcy, to w planie restrukturyzacyjnym dodatkowo należy wskazać zasady zwalniania pracowników, w szczególności liczbę pracowników objętych zamiarem zwolnienia, okres, w którym nastąpi takie zwolnienie, oraz proponowane kryteria zwalniania pracowników, mienie podlegające zbyciu oraz umowy, od których zarządca zamierza odstąpić.
Innymi słowy w przypadku reorganizacji pracy w przedsiębiorstwie w stosunku do którego prowadzone jest postępowanie sanacyjne w rozumieniu Prawa restrukturyzacyjnego, zasady zwalniania pracowników muszą zostać uwzględnione w planie restrukturyzacyjnym.
Zarządca w porozumieniu z dłużnikiem („niewydolnym przedsiębiorcą") składa sędziemu-komisarzowi plan restrukturyzacyjny w terminie trzydziestu dni od dnia otwarcia postępowania sanacyjnego. Jeżeli zarządca nie porozumie się z dłużnikiem co do treści planu, składa plan, dołączając zastrzeżenia dłużnika i uzasadnienie przyczyn, dla których tych zastrzeżeń nie uwzględnił. W uzasadnionych przypadkach termin do złożenia planu restrukturyzacyjnego może zostać przedłużony przez sędziego-komisarza do trzech miesięcy.
W zakresie kwestii pracowniczych w ramach postępowania restrukturyzacyjnego należy pamiętać, iż:
restrukturyzacja zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez dłużnika jako pracodawcę, z tytułu składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych, z tytułu składek na własne ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dłużnika oraz innych zobowiązań dłużnika wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w szczególności odsetek za zwłokę od wyżej wymienionych składek, kosztów egzekucyjnych, kosztów upomnienia i dodatkowej opłaty, może obejmować wyłącznie rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności (art. 160 Prawa restrukturyzacyjnego)
warunki restrukturyzacji zobowiązań ze stosunku pracy nie mogą pozbawiać pracowników minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 163 Prawa restrukturyzacyjnego).
5. W jakim czasie przeprowadzić zmianę organizacji pracy?
Zmiana organizacji pracy wejdzie w życie i zostanie w pełni przeprowadzona w chwili, gdy upłyną okresy wypowiedzeń zmieniających warunki pracy i płacy lub też w terminach ustalonych przez pracowników i pracodawcę na mocy porozumienia stron w indywidualnych porozumieniach, co do zmiany warunków pracy. Przeprowadzenie procesu zmian powinno następować ponadto w sposób zsynchronizowany, tak aby zmiany poszczególnych regulaminów, warunków umów, w tym wynagradzania, sposobu prowadzenia produkcji, usług, wyodrębniania nowych jednostek organizacyjnych następowały w miarę możliwości jednocześnie lub sukcesywnie obszarami wdrażania reorganizacji lub zmian warunków pracy lub płacy.
Formy wypowiedzenia umowy o pracę
Umowa o pracę jest umową dwustronną, która zawierana jest pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Teoretycznie, jeśli strony umowy nie postanowią inaczej, to każdej ze stron przysługuje prawo wypowiedzenia umowy.
Umowa o pracę może zostać wypowiedziana z zachowaniem bądź bez zachowania okresu wypowiedzenia w zależności od wystąpienia konkretnych przesłanek.
Umowa o pracę może także zostać rozwiązane na mocy porozumienia stron.
Ponadto, umowa o pracę może wygasnąć z chwilą upływu terminu na który została zawarta być np. w przypadku śmierci pracownika / pracodawcy.
W załączonym poradniku zebraliśmy w tabeli wszystkie możliwe formy rozwiązania umowy o pracę porównując je do siebie.
Po zapoznaniu się z zawartością tabeli będziesz wiedział m.in. kiedy przysługuje ci okres wypowiedzenia, czy możliwe jest zwolnienie pracownika w wieku przedemerytalnym w danej formie a także z jakim roszczeniem możliwe jest wystąpienie do sądu pracy w przypadku niewłaściwego rozwiązania umowy o pracę.
Zachęcamy do pobrania tabeli i poszerzania swojej wiedzy!
Twoja odpowiedź pozwala nam poprawić jakość naszych materiałów.
Tę poradę udostępniamy całkowicie bezpłatnie.
Jeżeli wesprzesz nas drobną darowizną,
stworzymy więcej jakościowych materiałów.
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa