Użytkownik naszego portalu chciałby zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W związku z tym prosi o wyjaśnienie konsekwencji tej czynności. Szczególnie trapi go kwestia zawartej umowy leasingu. Zastanawia się czy w tej sytuacji powinien poinformować leasingodawcę o zawieszeniu działalności.
Poniżej odpowiedź:
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (dalej jako Prawo przedsiębiorców): „działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły”.
Poszczególne elementy definicyjne działalności gospodarczej wyjaśnił Sąd Apelacyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 8 kwietnia 2021 r. sygn. I SA/Po 229/21:
Zorganizowanie - „należy rozumieć jako wykorzystanie konkretnych składników materialnych (np. nieruchomości lub ruchomości) lub składników niematerialnych (np. know-how, dobre imię, prawa na dobrach niematerialnych), które są przez daną osobę łączone w sensie funkcjonalno-gospodarczym w jeden uporządkowany kompleks, zdatny do tego, aby przy jego wykorzystaniu można było uczestniczyć w obrocie gospodarczym”
Zarobkowy charakter – „ma działalność, która jest prowadzona w celu (z subiektywnym zamiarem) osiągania zysków, nawet jeżeli de facto dana działalność nie zawsze będzie obiektywnie dochodowa”.
Ciągłość – „działalnością wykonywaną w sposób "ciągły" jest natomiast działalność wykonywana regularnie i powtarzalnie. Jako całość działalność ta nabiera charakteru względnie trwałego i stabilnego, nie ograniczającego się do jednorazowych, okazjonalnych czy też sporadycznych przedsięwzięć gospodarczych”
Stosownie do treści art.1 Prawa przedsiębiorców ustawa określa zasady podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 22 tej samej ustawy wykonywanie działalności gospodarczej może ulec zawieszeniu. Zaznaczamy, że Użytkownik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Poniżej przedstawiamy zasady dotyczące zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej:
Jest to instytucja przewidziana dla przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników albo zatrudniających wyłącznie pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub na urlopie rodzicielskim, niełączących korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu. Zwracamy uwagę, że pracownik ma prawo do wynagrodzenia jak za przestój, aż do zakończenia okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej w przypadku zakończenia korzystania z urlopów lub do momentu złożenia przez pracownika wniosku dotyczącego łączenia korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy:
pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę.
Zatem w punkcie poprzedzającym chodzi właśnie o pracowników w tym sensie. Wyłączenie umów cywilnoprawnych spod reżimu art. 22 Prawa przedsiębiorców potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 grudnia 2007 r. sygn. I OSK 1655/06:
w prawie cywilnym przedmiot umowy zlecenia został ujęty wąsko, co wyraźnie ją różnicuje od umowy o pracę. Umowa zlecenia w znaczeniu sensu stricto obejmuje zobowiązanie do dokonania czynności prawnej, a w znaczeniu sensu largo obejmuje czynności o charakterze faktycznym. Z tych to powodów nie można umowy zlecenia traktować jako umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Jeżeli Użytkownik rozwiąże z stosunek pracy w celu zawieszenia działalności gospodarczej, musi w terminie 7 dni od jego ustania wyrejestrować pracowników z ZUS.
Przedsiębiorca podlegający wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić działalność gospodarczą na czas nieokreślony lub określony nie krótszy niż 30 dni. Jeżeli okres zawieszenia obejmuje tylko cały miesiąc luty, wówczas minimalny okres ustawowy zostaje skrócony do liczby dni tego miesiąca.
Zawieszenie oraz wznowienie wykonywania działalności gospodarczej, co do zasady następują na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek jest wolny od opłat.
Zawieszenie nie musi być umotywowane, nie ma też limitu okresów zawieszenia.
Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej do CEIDG i trwa do dnia wskazanego w tym wniosku albo we wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej albo do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego.
Wraz z wnioskiem do CEIDG informacje na jego temat zostają przekazane do ZUS, GUS oraz do US. Przedsiębiorca nie musi podejmować w tym celu żadnych dodatkowych aktywności.
Wniosek w sprawie zawieszenia działalności gospodarczej do CEIDG można złożyć:
Osobiście podczas wizyty w urzędzie gminy, miasta, dzielnicy m.st. Warszawy, przynosząc wypełniony formularz, uzupełniając formularz w urzędzie lub też korzystając z pomocy Centrum Pomocy (tel. 801 055 088 oraz 22 765 67 32). Sposób wymieniony jako ostatni jest bardzo wygodny i bezpieczny. Polega na tym, że wniosek jest wypełniany wspólnie z konsultantem. Po rozmowie przedsiębiorca otrzymuje wiadomość SMS z kodem (numer wniosku). Następnie z tym numerem należy udać się do urzędu miasta lub gminy, gdzie urzędnik drukuje wniosek i przedkłada do podpisu.
On-line za pośrednictwem serwisu Biznes.gov.pl. Najpierw należy zalogować się Profilem Zaufanym i wypełnić wniosek elektroniczny. Następnie system zażąda podpisania go Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym przez stronę. Złożenie wniosku jest możliwe również za pośrednictwem strony internetowej CEIDG. W tym celu dokonuje się rejestracji, po czym wypełnia się formularz CEIDG-1. Na koniec wniosek wymaga zatwierdzenia poprzez Profil Zaufany lub podpis kwalifikowanym.
Pocztą – wniosek należy przesłać do właściwego urzędu listem poleconym. Musi być on jednak podpisany podpisem notarialnie poświadczonym.
(zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej może być dokonane również przez odpowiednio umocowanego pełnomocnika).
W trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej Użytkownik nie będzie opłacał składek do ZUS na ubezpieczenie społeczne. Ponadto nie będzie również opłacał zaliczek na podatek dochodowy, ryczałtu ani karty podatkowej za okres zawieszenia. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego. W czasie zawieszenia nie ustaje obowiązek prowadzenia księgowości.
Co do zasady, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych JPK_V7M i JPK_V7K, które dotyczą podatku VAT. Jednak Użytkownik będzie musiał złożyć deklarację, gdy w okresie zawieszenia: (i) dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług oraz nabycia towaru jako podatnik VAT, (ii) dokona korekty proporcji VAT, (iii) skorzysta z prawa do odliczenia podatku, (iv) koryguje wcześniejszą deklarację, (v) dokona jakiejkolwiek innej czynności powodującej powstanie obowiązku rozliczenia podatku.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres powyżej 6 miesięcy skutkuje wykreśleniem z rejestru podatników VAT.
Zgodnie z art. 25 Prawa przedsiębiorców, Art. 25. 1. w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać z niej bieżących przychodów. Ustawodawca wskazał zamknięty katalog czynności dozwolonych:
czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
przyjmowanie należności i regulowanie zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia (to jest nawet obowiązkiem!);
zbywanie środków trwałych i wyposażenia należących do przedsiębiorcy;
prawo albo obowiązek uczestniczenia w prowadzonych postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z zawieszoną działalnością gospodarczą;
wykonywanie wszelkich innych obowiązków nakazanych przepisami prawa;
dozwolone jest osiąganie przychodów finansowych, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (umowa o pracę, umowy cywilnoprawne);
organy kontroli mogą poddać przedsiębiorcę kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;
W odniesieniu do drugiej części zapytania, dotyczącej umowy leasingu, wskazujemy, że zgodnie z pkt. 4 (powyżej) zawieszenie działalności gospodarczej nie powoduje zawieszenia umowy leasingu.
Ważne:
Przepisy nie przewidują konieczności zawiadamiania leasingodawcy o zawieszeniu działalności, natomiast w naszej ocenie Użytkownik powinien skontaktować się z tym podmiotem.
W mocy pozostaje obowiązek zapłaty rat leasingowych, natomiast istnieją jeszcze inne rozwiązania tej sytuacji: wykup, cesja, a nawet zerwanie umowy, czego oczywiście nie rekomendujemy. Najlepszym rozwiązaniem, jeśli Użytkownik posiada środki finansowe, będzie dalsze płacenie rat leasingu.
Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest rozwiązaniem racjonalnym i uzasadnionym. W demokratycznym państwie prawa nie ma bowiem miejsca dla przymusu bycia przedsiębiorcą. Działalność podlegająca wpisowi do CEIDG może być zawieszona i odwieszona w dowolnym momencie. Zawieszenie nie pociąga za sobą zakończenia wykonywania działalności gospodarczej. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 10 marca 2021 r. sygn. III SA/Wr 778/20:
czasowe zawieszenie prowadzonej działalności nie zaprzecza więc posiadaniu przez tę działalność cechy ciągłości.
Zatem przesłanki z art. 3 Prawa przedsiębiorców pozostają zachowane.
Stan prawny na dzień: 10 listopada 2021 r.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162);
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2296).
Źródła:
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 8 kwietnia 2021 r. sygn. I SA/Po 229/21;
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 grudnia 2007 r. sygn. I OSK 1655/06;
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 marca 2021 r. sygn. III SA/Wr 778/20.
Umowa o dzieło - umowa zlecenie
Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Poszerzenie serwisu miesięcznie o co najmniej 20 nowych rozwiązań, wzorów umów oraz kazusów
Bieżącą aktualizację wszystkich treści przez prawników
Udzielenie miesięcznie co najmniej 100 porad i konsultacji online
Opiekę informatyczną serwisu i jego dostępność 24/7
"Wesprzyj nas, a zobaczysz, jak dużo na tym zyskasz."
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO Informacja nt. Cookies
Drogi Użytkowniku!
zanim zaczniesz korzystać z naszego Serwisu mikroPorady.pl, prosimy zapoznaj się uważnie z naszym Regulaminem, Polityką Prywatności oraz Polityką Cookies, w których szczegółowo opisaliśmy zasady korzystania z naszego Serwisu oraz sposób gromadzenia, wykorzystania i udostępnienia danych osobowych. Korzystając z Serwisu zgadzasz się z Regulaminem, Polityką Prywatności i Polityką Cookies.
Twoja prywatność i bezpieczeństwo to nasz priorytet, dlatego informujemy Cię, że nasz Serwis wykorzystuje pliki cookies, które przetwarzają dane, w tym dane, które mogą być zakwalifikowane jako dane osobowe, w celu zebrania i przetwarzania zagregowanych danych dla celów statystycznych, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, doskonalenia jakości i treści naszych Usług, szerzenia misji edukacyjnej (w tym analizowania i profilowania danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług).
Pamiętaj, możesz w każdej chwili wyrazić sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nasz Serwis z plików cookies, zmień ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików cookies w swoim urządzeniu końcowym.
Kto jest Administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jesteśmy my, czyli Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr B. Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego i prowadzimy nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Inspektor Ochrony Danych
Aby zagwarantować, że Twoje dane zawsze będą przetwarzane w sposób transparentny i zgodny z prawem, wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z tym przetwarzaniem. Naszym Inspektorem Ochrony Danych jest Janusz Kosakowski. Dane kontaktowe: e-mail: <mailto:inspektor@wiedza3g.pl> inspektor@wiedza3g.pl; adres korespondencyjny: Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa, ul. Orzeszkowej 2, 05-827 Grodzisk Mazowiecki
Odbiorcy Twoich danych
Nigdy nie przekazujemy Twoich danych, nie sprzedajemy ich ani nie wymieniamy się nimi w jakichkolwiek celach, także marketingowych z innymi podmiotami. Twoje dane mogą być przekazywane jedynie Zaufanym Partnerom. W większości dane dotyczące ruchu naszych użytkowników gromadzone są przez naszych Zaufanych Partnerów. Prawo daje nam także możliwość przekazania danych podmiotom, które będą je przetwarzać na nasze zlecenie. Mogą to być na przykład podwykonawcy naszych usług, np. firmy IT oraz oczywiście organy typu sądy czy policja, które mogą żądać danych na podstawie obowiązującego prawa.
W związku z korzystaniem przez nas z narzędzia Google Analitycs Twoje dane zgromadzone w plikach cookies mogą być przekazywane Google Inc. z siedzibą w USA, tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykazywanie odbywać się będzie na podstawie regulacji zabezpieczających ochronę danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych
W każdym przypadku przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na podstawie prawnej na bazie obowiązujących przepisów. Jedną z nich może być konieczność przetwarzania danych do wykonania lub zawarcia umowy, której jesteś stroną. Taką umowę stanowo Regulamin Serwisu mikroPorady.pl. W przypadku pozostałych celów, takich jak analityka ruchu, zapobieganie nadużyciom, szerzenie misji edukacyjnej (w tym analizowanie i profilowanie danych grup użytkowników dla celów badawczych i marketingu naszych Usług), podstawą prawną jest nasz uzasadniony interes jako Administratora danych. Nasz prawnie uzasadniony interes polega na ułatwieniu korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawie ich funkcjonalności, w tym na konieczności dostosowania zawartości Serwisu do potrzeb i preferencji Usługobiorców (Użytkowników) oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych, a także na konieczności tworzenia statystyk i badań, które stanowią podstawę do analizy, w jaki sposób Ty i inny Usługobiorcy korzystacie z Serwisu i na tej podstawie m.in. przygotowywać takie treści, które cieszą się największym zainteresowaniem lub na które jest największe zapotrzebowanie.
Okres przez jaki dane będą przetwarzane
Po zakończeniu korzystania przez Ciebie z naszych Usług, nie będziemy przetwarzać Twoich danych osobowych, za wyjątkiem tych danych, które są dopuszczone do przetwarzania na podstawie przepisów prawa lub umowy lub niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z Usług. Dane osobowe niezbędne do wykonania Umowy będziemy przetwarzać do czasu wygaśnięcia tej umowy, z tym zastrzeżeniem, że czasami, dane te mogą być przetwarzane również po wygaśnięciu tej umowy, jednak tylko wyłącznie jeżeli jest to dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń.
Dane przetwarzane z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Również skorzystanie przez Ciebie z prawa do bycia zapomnianym będzie skutkowało usunięciem Twoich danych na Twoje wyraźne żądanie.
Jakie masz prawa w stosunku do swoich danych?
Masz m.in. prawo żądania dostępu do danych, sprostowania danych, do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym), do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych. Możesz także zgłosić sprzeciw do przetwarzania danych oraz wycofać udzieloną zgodę do przetwarzania danych. Masz także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa UODO), jeżeli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane osobowe w niewłaściwy sposób. Jak skorzystać ze swoich praw opisujemy w Polityce prywatności.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu mikroPorady?
Nasza strona używa plików Cookies. Korzystając z niej akceptujesz naszą Politykę Cookies i wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies według aktualnych ustawień swojej przeglądarki. Poznaj szczegóły i możliwości ustawień w plików Cookies.
//=hUrl::getPageUrl(getConfig('mikroporady', 'paymentsPageId'))?>
//=t('!_DONATE_FORM_HEADER')?>
//=TPL_URL?>
//=TPL_URL?>
//=t('Wybierz lub wpisz kwotę darowizny')?>
//=t('Wesprzyj nas i odbierz poradnik:')?>
//=TPL_URL?>
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
pobieraj za darmo wzory dokumentów z komentarzem prawnym,
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Gromadzimy tylko te dane osobowe, które są niezbędne do świadczenia usługi mikroPorady.pl, takie jak np. Twój adres e-mail.
Aby rozwijać aplikację i zapewniać lepszą jakość bezpłatnych usług, gromadzimy anonimowe dane zbiorcze w zakresie sposobu korzystania z mikroPorady.pl.
Dobroczynny serwis mikroPorady.pl należy wyłącznie do nas. Ale wszystko, co zamieścisz na swoim koncie, pozostaje Twoją 100% własnością. Bez Twojej zgody nigdy nie udostępnimy tych materiałów podmiotom trzecim.
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
KRS 0000318482
Skopiuj KRS
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa