Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  C

Certyfikat kwalifikowany

Współczesne społeczeństwo poza tym, że funkcjonuje w tzw. globalnej wiosce, w coraz szerszej perspektywie jest rozpatrywane przez świat cyfrowy. Powiększa się ilość sfer życia związanych z dematerializacją (np. pieniądze, instytucje, media). Przykładem tego trendu jest również dopuszczenie podpisu elektronicznego. W Polsce stało się to na mocy Ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. Ustawa ta wprowadziła definicje legalne podpisu elektronicznego oraz certyfikatu kwalifikowanego. Pierwsze pojęcie oznacza: „dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny”. Przez certyfikat kwalifikowany z kolei rozumie się: „certyfikat spełniający warunki określone w ustawie, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, spełniający wymogi określone w ustawie”. Tytułem wyjaśnienia należy wskazać, że certyfikat jest zaświadczeniem w formie elektronicznej, które potwierdza tożsamość osoby składającej podpis elektroniczny i umożliwia jej identyfikację. Powołana ustawa została jednak uchylona 7 października 2016 r. i zastąpiona ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.

W nowej ustawie znalazły się zapisy dotyczące kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz wydawanego w związku z tym certyfikatu kwalifikowanego. Kwalifikowany podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny. Poświadcza się go certyfikatem kwalifikowanym, dzięki któremu dochodzi do weryfikacji tożsamości osoby podpisującej się. Warto zaznaczyć, że podpis kwalifikowany jest narzędziem komercyjnym – należy go wykupić u uznanego przez Narodowe Centrum Certyfikacji dostawcy. Omawiany certyfikat służy do potwierdzania tożsamości i składania oświadczeń woli, wyłącznie przez osobę, dla której jest przypisany. Na certyfikowany zestaw do składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego składa się bezpieczne urządzenie (karta z czytnikiem) oraz oprogramowanie. 

Wprowadzenie zabezpieczonego certyfikatem elektronicznego podpisu elektronicznego jest znacznym ułatwieniem, ponieważ może on posłużyć do dokonania następujących czynności:

  • składanie deklaracji podatkowych,
  • podpisywanie i składanie sprawozdań do KRS,
  • przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego,
  • przesyłanie faktur elektronicznych,
  • podpisywanie i akt pracowniczych,
  • zawieranie umów-cywilnoprawnych

Katalog ten oczywiście nie został wyczerpany, ma jedynie za zadanie wskazanie licznych ułatwień płynących z przystąpienia do posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 262 ze zm.), uchylona z dniem 7 października 2016 r.
  2. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1173 ze zm.).

Zobacz także: