Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  D

Dyrektywa Omnibus

Dyrektywa Omnibus została uchwalona 27 listopada 2019 i wprowadziła liczne zmiany w unijnym prawie ochrony konsumentów.  Jest to nowelizacja praw konsumenta oraz ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Jest to także akt prawny o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dyrektywa została wdrożona w Polsce 1 stycznia 2023 roku. Celem dyrektywy była ochrona konsumentów przed nieuczciwymi cenami, wprowadzając transparentność w przypadku obniżek i promocji.

Dyrektywa Omnibus dotyczy przedsiębiorców prowadzących nie tylko sprzedawców produktów fizycznych, ale przede wszystkich sprzedawców e-commerce, czyli sklepy internetowe. Jeśli przedsiębiorca ma realny wpływ na ceny, podlega pod Dyrektywę Omnibus. Wyjątkiem są przedsiębiorcy, którzy pośredniczą w sprzedaży przedmiotów (np. Marketplace, internetowe platformy sprzedażowe).

Dyrektywa Omnibus ma przede wszystkim zastosowanie podczas ogłaszania przez przedsiębiorcę promocji. Obniżanie kwoty za dany towar, niezależnie czy sprzedawca obniża cenę na jeden, czy wiele produktów musi zostać ujawnione. Zgodnie z aktualnie przyjętymi normami, na cenie poza ceną standardową i promocyjną, musi pojawić się najniższa cena z ostatnich 30 dni kalendarzowych. Konsument ma więc możliwość zapoznania się z poprzednimi cenami. Takie działanie ma na celu zatrzymanie działań polegających na sztucznym zawyżaniu cen, a następnie obniżaniu.

W przypadku braku spełnienia obowiązków odnoszących się do informowania klientów o obniżonej cenie, przedsiębiorcom grożą kary finansowe w wysokości do 20 000 zł. Natomiast jeżeli naruszenia powtórzą się trzykrotnie w perspektywie 12 miesięcy – maksymalna wysokość kary to 40 000 zł. Jeśli dojdzie do naruszenia celowego przez podmiot w ilości większej niż 3 w stosunku rocznym, kara może wynieść nawet 2 000 000 zł. Za kontrole w tym zakresie oraz nakładanie kar odpowiada Inspekcja Handlowa. Nałożenie kar nie będzie możliwie, o ile od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku, upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym stwierdzono naruszenie tego obowiązku.

Dzięki Dyrektywie Omnibus konsumenci zyskali pewne korzyści dzięki możliwości zapoznania się z cenami tego samego produktu sprzed 30 dni i ustalenia, czy faktycznie obowiązująca promocja jest dla nich korzystna.

 

Stan prawny: 7 października 2024 roku

1)      Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.).

2)      Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168).

Zobacz także: