Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  K

Kabotaż

Kabotaż jest pojęciem o pochodzeniu związanym z historią handlu morskiego i przewozem towarów. Współcześnie odnosi się je do szerzej rozumianego transportu. Omawiane pojęcie zostało regulowane  w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (dalej jako: „Rozporządzenie”).

Rozporządzenie definiuje przewóz kabotażowy „jako krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim”. Celem regulacji wprowadzonej przez Rozporządzenie, jest udzielenie zezwolenia na świadczenie usług przez przewoźników w państwie członkowskim, w którym nie mają siedziby tak, aby nie zostały uznane za wykonywane w sposób oznaczający prowadzenie tam stałej i ciągłej działalności. Wobec tego Rozporządzenie definiuje również częstotliwość przewozów kabotażowych i okres, w którym mogą być wykonywane. W przeszłości takie krajowe przewozy były tymczasowo dozwolone, jednak w praktyce trudno stwierdzić, na które przewozy wydano zezwolenie.

W skrócie, kabotaż następuje, gdy pojazdy zarejestrowane w danym kraju przewożą towary z danej miejscowości X do miejscowości Y, a te znajdują się na terenie innego kraju. Transport kabotażowy jest więc rodzajem przewożenia towarów, które jest wykonywane w innym kraju niż w kraju siedziby danego przedsiębiorcy, zaś Rozporządzenie reguluje sposób dokonywania tego transportu, aby nie został uznany za stałe i ciągłe świadczenie usług w danym kraju.

Przewozy kabotażowe mogą być dokonywane jedynie po rozładunku w ramach przewozu międzynarodowego (czyli takiego przejazdu pojazdu z  ładunkiem/ bez ładunku, gdy miejsce wyjazdu i  miejsce przyjazdu znajdują się w  dwóch różnych państwach członkowskich, z  tranzytem przez jedno lub więcej państw członkowskich lub państw trzecich, albo bez takiego tranzytu), co wyklucza dodatkowe załadowanie towarem na terenie innego kraju niż kraj siedziby przewoźnika przed dokonaniem pierwszego, choćby częściowego, rozładunku wwiezionych do tego kraju towarów. Ponadto kabotaż może być realizowany tylko tym samym pojazdem, którym wwieziono towary do państwa przyjmującego (państwo, w którym przewoźnik prowadzi działalność, inne niż państwo siedziby przewoźnika). Ograniczeniem jest też to, że przewoźnik może wykonywać tylko trzy przewozy kabotażowe podczas realizowania zlecenia, a ostatni rozładunek przed opuszczeniem przyjmującego państwa musi zostać dokonany maksymalnie ostatniego siódmego dnia po rozładunku w ramach przewozu międzynarodowego, o czym stanowi art. 8 Rozporządzenia.

 

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

Zobacz także: