Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  N

Notariusz

Notariusz  (z łac. notarius) - jest osobą zaufania publicznego, która korzysta z uprawnień przysługujących funkcjonariuszom publicznym. Podstawowym zadaniem notariuszy jest zapewnienie bezpieczeństwa i pewności obrotu prawnego.

Podstawowym aktem prawnym określającym sposób działania notariuszy jest ustawa z dnia 14 lutego 1991 roku - Prawo o notariacie.

Do najważniejszej roli notariusza należy zabezpieczenie części stref obrotu cywilnoprawnego. Do takich stref należą np. umowy sprzedaży. Wszystkie czynności, których dokonuje notariusz zgodnie z prawem posiadają charakter dokumentów urzędowych. Notariusz nie świadczy usług adwokackich ani porad prawnych. Dokonuje on czynności notarialnych analogicznie do sądów. 

Aby zostać notariuszem należy spełnić określone kryteria:

  • posiadać obywatelstwo Polskie i korzystać w pełni z praw cywilnych i obywatelskich,
  • mieć nieskazitelny charakter i dawać rękojmie prawidłowego wykonywania zawodu notariusza,
  • ukończyć wyższe studia prawnicze w RP i uzyskać tytuł magistra lub zagraniczne studia prawnicze uznane w RP,
  • odbyć aplikację notarialną,
  • złożyć egzamin notarialny,
  • pracować w charakterze asesora notarialnego co najmniej 3 lata,
  • mieć ukończone 26 (po przekroczeniu 70 r.ż. notariusz jest odwoływany).

Notariusza powołuje i wyznacza miejsce jego kancelarii Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii rady właściwej izby notarialnej. Podczas powoływania notariusz składa przyrzeczenie: "Ślubuję uroczyście jako notariusz powierzone mi obowiązki wypełniać zgodnie z prawem i sumieniem, dochować tajemnicy państwowej i zawodowej, w postępowaniu swym kierować się zasadami godności, honoru i uczciwości.”

Miejscem pracy notariusza jest kancelaria notarialna. Z uwagi na odpowiedzialność i powagę zawodu notariusz bez zgody rady właściwej izby notarialnej nie może podjąć innego zatrudnienia (z wyjątkiem pracy dydaktyczno - naukowej), nie może też wykonywać żadnych zadań, które w jakikolwiek sposób przeszkadzałyby w pełnieniu obowiązków albo godziły w powagę zawodu - mowa tu o handlu, przemyśle, doradztwie i pośrednictwie w interesach.

Do obowiązków notariusza należy:

  • sporządzanie aktów notarialnych,
  • sporządzanie aktów poświadczeń dziedziczenia,
  • sporządzanie poświadczeń,
  • doręczanie oświadczeń,
  • spisywanie protokołów,
  • sporządzanie protestów weksli i czeków,
  • przyjmowanie na przechowanie dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych,
  • sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów,
  • sporządzanie na żądanie stron, projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów,
  • sporządzanie innych czynności wynikających z odrębnych przepisów.

Akty sporządzane przez notariusza są traktowane jako dokumenty urzędowe - zasadniczo spisywane w języku polskim, jednak na żądanie strony - w języku obcym. Ich treść objęta jest tajemnicą obowiązującą także po odwołaniu notariusza.

Oprócz obowiązków wymienionych wyżej, notariusz może realizować pewne czynności przypisane dla sądów powszechnych:

  • sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia,
  • sporządzanie postanowień sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.

Podstawowym zadaniem notariusza jest zapewnienie bezpieczeństwa i pewności w obrocie prawnym. Przy dokonywaniu czynności prawnych notariusz ma obowiązek czuwać nad zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron czynności, jak również osób trzecich.

 

Podstawa prawna:

1)      Ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1192 z późn. zm.).

Zobacz także: