Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  P

Profil zaufany

Bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji. Stanowi w tym przypadku alternatywę dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Profil zaufany jest przypisany do numeru PESEL osoby fizycznej. Umożliwia załatwianie wielu spraw on-line przez składanie wniosków do różnych urzędów. Nie wymaga użycia podpisu kwalifikowanego. Uruchomienie profilu zaufanego odbywa się w kilku krokach:

1) Założenie konta na portalu „profil zaufany”

2) Złożenie wniosku z prośbą o potwierdzenie profilu zaufanego:

a)osobiste potwierdzenie złożenia wniosku w jednym z Punktów Potwierdzających (np.ZUS, urząd skarbowy, banki). Potwierdzenie to wymaga okazania dokumentu tożsamości. Od dnia elektronicznego złożenia wniosku osobiste potwierdzenie musi nastąpić w ciągu 14 dni.

b) Potwierdzenie złożenia wniosku bez konieczności wychodzenia z domu – podpisanie wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej na stronie banku, który taką usługę zakładania profilu zaufanego oferuje.

Na profilu zaufanym zawarte są informację takie jak dane osobowe (imię, nazwisko), adres e-mail, numer PESEL oraz login (identyfikator użytkownika). Posiadanie profilu zaufanego pozwala na załatwienie wielu spraw np. sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (np. umówienie wizyty w placówce ZUS, sprawdzenie salda składek, złożenie wniosków), sprawy w urzędzie skarbowym (np. złożenie deklaracji podatkowych, zarejestrowanie kasy fiskalnej, złożenie wniosku z prośbą o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami). Warto wiedzieć, że dostęp do jednego konta znajdującego się na platformie ePUAP może mieć kilka osób (wszystkie jednak muszą być zarejestrowane w ePUAP). Pozwala to na składanie również takich wniosków, które wymagają więcej niż jednego podpisu.

Profil zaufany ogranicza się do załatwiania spraw urzędowych czyli na platformach urzędowych. Jest to produkt niekomercyjny oraz bezpłatny. Zakładany jest na 3 lata, później natomiast można go bezpłatnie przedłużyć.

Mając Profil Zaufany zyskujemy dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami, przez którą możesz wysyłać, wnioski lub pisma oraz odbierać pisma z urzędów.

Urzędy i instytucje, które wykorzystują Profil Zaufany to m.in.:

  • Ministerstwo Rozwoju:

- można  zarejestrować, zawiesić, wznowić lub zlikwidować działalność gospodarczą na CEIDG

-  można skorzystać z bazy usług publicznych online na portalu biznes.gov.pl

  • Ministerstwo Klimatu - można obsługiwać swoje konto w Systemie BDO.
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych
  • Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – złożymy wnioski o zezwolenie na pracę cudzoziemca na praca.gov.pl
  • Urząd Patentowy RP – umożliwia złożenie wniosku o ochronę wynalazku, wzoru użytkowego, przemysłowego lub znaku towarowego na Platformie Usług elektronicznych UPRP
  • Urzędy skarbowe – sprawdzimy swoje rozliczenia podatkowe,

Profil Zaufany nie może być wykorzystany do składania zeznań podatkowych
w systemie e-Deklaracje

Warto dodać, że cudzoziemcy również mogą założyć profil zaufany. Wymogiem założenia Profilu Zaufanego jest jednak posiadanie polskiego numeru PESEL (numer z polskiego systemu ewidencji ludności), który należy podać wypełniając formularz. Wynika to z załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego.

Cudzoziemcy, którzy mają status uchodźców albo zezwolenie na pobyt stały mogą uzyskać meldunek. Wtedy urząd automatycznie występuje o nadanie im numeru PESEL. Osoby, które nie mogą się zameldować (nie spełniają wymogów uzyskania meldunku w Polsce) również mogą złożyć wniosek, który dotyczy wysyłania sprawozdania finansowego spółki w formie elektronicznej.

Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2070 z późn. zm.).

2) Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz. U. poz. 1194 z późn. zm.).