Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  T

Telepraca

Definicja telepracy zawarta jest w art.  675 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: „k.p.”). Zgodnie z jego treścią, praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca).

Pojęcie telepracy wyznaczają cztery przesłanki:

a) regularność jej wykonywania,

b) wykonywanie pracy poza zakładem pracy,

c) korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej,

d) rodzaj pracy.

Trzy pierwsze przesłanki wynikają wprost ze wskazanego artykułu. Są one jednak niewystarczające do odróżnienia telepracy od innej pracy wykonywanej regularnie poza zakładem pracy, której wyniki przekazywane są elektronicznie. Pomocne w tym zakresie jest odwołanie się do porozumienia ramowego, które lepiej oddaje rzeczywisty charakter telepracy. Stanowi ono w pkt 2, że „telepraca jest rodzajem i/lub sposobem wykonywania pracy przy użyciu środków technologii informatycznej, w ramach umowy lub stosunku pracy, w którym praca, która mogłaby być wykonywana na terenie zakładu pracodawcy, jest przeniesiona do regularnego wykonywania poza ten teren”. Chodzi tu więc o rodzaj pracy umożliwiający, po pierwsze, jej wykonywanie na terenie zakładu pracodawcy i, po drugie, przekazanie jej wyników przy użyciu technologii informatycznej. Mimo spełnienia trzech przesłanek, nie należy zaliczać do telepracy tych rodzajów prac, które ze swej istoty muszą być wykonywane poza zakładem pracy, np. regularne wykonywanie pomiarów w terenie i przekazywanie ich wyników środkami komunikacji elektronicznej. Inni autorzy z reguły nie wymieniają wyraźnie tej przesłanki, będącej istotnym wyznacznikiem telepracy.

Te przesłanki wyróżniają umowę o telepracę spośród innych (zwykłych) umów o pracę. Przez regularne wykonywanie telepracy należy rozumieć jej wykonywanie w sposób systematyczny, w terminach lub okresach uzgodnionych z pracodawcą. Przesłanka ta oddziela telepracę od okazjonalnego wykonania zadania zleconego przez pracodawcę w warunkach spełniających wymagania wskazane wyżej w pkt 3 lit. b–d. Regularność nie oznacza wyłączności wykonywania pracy poza zakładem pracy.

Wykonywanie pracy poza zakładem oznacza jej wykonywanie poza terenem będącym – przynajmniej w założeniu – w trwałej dyspozycji pracodawcy. Nie jest zakładem teren, którym dysponuje pracodawca dla wykonania jednego zadania (czynności) lub ich zespołu. Może to być w zasadzie dowolne miejsce, wynikające z porozumienia lub regulaminu telepracy oraz z umowy stron. Miejsce to może być ustalone w sposób pozytywny – czyli przez wskazanie jednego lub kilku miejsc wykonywania pracy, lub w sposób negatywny – czyli przez wymienienie niedozwolonych miejsc wykonywania telepracy.

Jeżeli miejsce wykonywania telepracy nie jest określone jednoznacznie, jego wybór należy do pracownika, w granicach określonych przez porozumienie (regulamin) telepracy, umowę, a także przez przepisy Kodeksu pracy regulujące obowiązki pracownika. Chodzi tu w szczególności o przepisy dotyczące obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy, ochrony jego mienia i zachowanie szeroko rozumianej tajemnicy pracodawcy (art. 100 § 2 pkt 4 i 5 k.p.). Ograniczenie swobody wyboru miejsca wykonywania pracy może także wynikać z określonych przez pracodawcę zasad ochrony danych przekazanych pracownikowi (art. 6712 k.p.). O wybranym miejscu oraz czasie wykonywania pracy pracownik powinien w miarę potrzeby zawiadamiać pracodawcę w celu umożliwienia mu sprawowania kontroli (art. 6714 k.p.).

Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).