Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  Z

Znak graficzny

Znak graficzny jest na równi ze znakiem słowno - graficznym jednym z najczęściej występujących znaków towarowych, o których mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej (dalej jako: „Ustawa”).

Znak graficzny, stanowi graficzne oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znak graficzny musi być możliwy do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Przesłanka graficznego przedstawienia ma charakter techniczny i formalny.

Znak graficzny stanowi najczęściej logo przedsiębiorstwa, które nie zawiera słów (w takim przypadku mamy bowiem do czynienia ze znakiem słowno - graficznym). Znak graficzny to sygnet- grafika (rysunek). 

Znak graficzny to znak towarowy, który składa się z niestandardowych znaków typograficznych, stylizacji bądź układów elementów graficznych, lub samych elementów graficznych, także z użyciem kolorów. W przypadku użycia kolorów, za jeden znak uważa się oznaczenie obejmujące jedno zestawienie kolorów, a jedno zgłoszenie może dotyczyć tylko jednego znaku. 

Znaki graficzne to znaki, które są postrzegane wzrokiem. Jako znaki graficzne wyróżnia się m.in:

  • rysunki;
  • kompozycje kolorystyczne;
  • kompozycje graficzne;
  • symbole;
  • ornamenty
  • opracowania słów i cyfr. 

Najczęściej znaki graficzne rejestrowane są jako etykiety łącznie z zastosowanymi kolorami, układem graficznym bądź samymi elementami charakterystycznymi.

Celem znaku graficznego jest umożliwienie konsumentom odróżnienia towarów pochodzących od różnych przedsiębiorców. Towary, które zostały oznaczone określonym znakiem graficznym towarowym, którym posługuje się konkretny przedsiębiorca pochodzą z tego samego źródła od tego konkretnego przedsiębiorcy. Znak graficzny stanowi więc swojego rodzaju gwarancje jakości – konsument wybierając ten sam towar, oznaczony znakiem towarowym tego samego producenta ma prawo spodziewać się jakości tożsamej z poprzednio kupowanymi towarami producenta. 

Istotną funkcją znaku towarowego (w tym znaku graficznego) jest także jego funkcja reklamową budując wizerunek przedsiębiorstwa. Znak towarowy kojarzy się konsumentom z zakupionymi wcześniej produktami i może mieć wpływ na chętniejszy wybór wybierania innych produktów producenta oznaczonych jego znakiem towarowym (np. logo firmy).

Przedsiębiorca może zadecydować się na zastrzeżenie swojego znaku graficznego w Urzędzie Patentowym. Zastrzeżony w Urzędzie Patentowym znak daje właścicielowi znaku monopol na jego używanie. Po uzyskaniu ochrony na znak wolno go używać ze znaczkiem ®

Szerzej o tym, jak zastrzec znak towarowy piszemy w naszej instrukcji:

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej (Dz.U 2021. 324 t.j.)

Zobacz także: