Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  Z

Znak towarowy

Własność intelektualną należy odnosić do wytworów będących efektem twórczej, indywidualnej pracy człowieka, stypizowanymi w ramach prawa autorskiego i autorskich praw pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r.) i prawa własności przemysłowej (ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r.), a także do tajemnic przedsiębiorstwa i know-how.

Przedmiotem własności przemysłowej są:

  • wynalazki,
  • wzory użytkowe,
  • wzory przemysłowe,
  • znaki towarowe,
  • oznaczenia geograficzne,
  • topografie układów scalonych.

Przez znak towarowy (trademark) należy rozumieć każde oznaczanie, które umożliwia odróżnienie towarów i przedstawienie ich w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony. Ustawodawca wskazał przez wyliczenie otwarty katalog oznaczeń mających zdolność do uznania za znak towarowy:

  • wyraz/y,
  • nazwisko,
  • rysunek,
  • litera,
  • cyfra,
  • kolor,
  • forma przestrzenna,
  • dźwięk,
  • kształt towaru lub opakowania,
  • gesty,
  • znaki zapachowe.

Znaki towarowe i ich ochrona pełnią istotną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstw i innych organizacji. Popularnie określa się je jako loga. Na gruncie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Ray (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej i ustawy krajowej, znak towarowy posiada tożsamą definicję. Nie można uznać za znak towarowy oznaczenia, które nie spełnia ustawowych przesłanek, a zwłaszcza takiego, które zawiera symbol obcego państwa, nazwę, jej skrót bądź symbol organizacji międzynarodowej, zagraniczne urzędowe oznaczenie czy stempel kontrolny lub gwarancyjny. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 lipca 2012 r. sygn. IV CSK 23/12 trafnie przedstawił rolę znaków towarowych z perspektywy obrotu gospodarczego i prawnego: „udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy wiąże się z ustawowym obowiązkiem jego używania dla towarów (usług), dla których został zarejestrowany, w celu odróżnienia oznaczonych nim towarów i usług jednego przedsiębiorstwa od tego samego rodzaju towarów i usług innego przedsiębiorstwa”. 

Udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy wymaga odpowiednio zgłoszenia do Urzędu Patentowego RP. Okres ochronny wynosi 10 lat z możliwością przedłużenia. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo do wyłączonego korzystania ze znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na obszarze kraju.

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 324). 

Źródła:

  1. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 lipca 2012 r. sygn. IV CSK 23/12

Zobacz także: